2007-03-18, 23:37
Medlem
jones58s avatar
Kära flashbackare,

En kvinnlig, 18-årig bekant till mig har under ca ett halvårs tid arbetat extra under kvällar, helger och lovdagar på en väletablerad hamburgerkedja. Hennes anställningsform är oklar, men enligt henne själv ska ett anställningskontrakt ha skrivits, men hon själv har inte fått en kopia av kontraktet. Enligt henne själv handlar det inte om timanställning. Under anställningstiden har arbetstimmarna minskat i antal, enligt muntlig överenskommelse.

Under den senaste tiden har min vän dock varit sjuk, och sjukanmält sig vid flertalet tillfällen. Vid det senaste av detta tillfällen fick hon ett SMS av sin arbetsgivare med liknande text: "Du är sjuk för mycket, och du ska åka utomlands, så du behöver inte komma tillbaka hit".

Hon är egentligen inte speciellt intresserad av att få jobbet tillbaka, men annars, vad kan hon göra?
Citera
2007-03-18, 23:42
Medlem
"Väletablerad hamburgerkedja"???

Tillvägagångssättet låter som att en person tagit saken i egna händer. Typ den som är direkt under restaurangchefen eller möjligen nån skiftledare.

Men frågan är vad du menar med väletablerad. Är det från nån av McD, BK eller MAX så är sms:t garanterat från hennes närmaste chef som tröttnat på att ta skit och jobba häcken av sig pga att hon ofta är sjuk. Extrapersonal som bara jobbar kväll och helger är svåra att hitta ersättare för på kort varsel.
Citera
2007-03-18, 23:43
Medlem
fordonsförarens avatar
Är hon med i facket?
Om ja, kontakta dem.
Om nej, inget i praktiken.
Citera
2007-03-19, 00:24
Medlem
jones58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
"Väletablerad hamburgerkedja"???
Är det från nån av McD, BK eller MAX så är sms:t garanterat från hennes närmaste chef som tröttnat på att ta skit och jobba häcken av sig pga att hon ofta är sjuk. Extrapersonal som bara jobbar kväll och helger är svåra att hitta ersättare för på kort varsel.
Ja, det är en av ovanstående kedjor, och nej, jag tvivlar inte på att detta är fallet, men jag själv skulle inte vilja få ett sånt SMS när jag ligger och frossar och försöker trycka ner varma koppen. Visst är ledaransvaret en pina ibland, men samtidigt är det precis vad som kommer med ett ledarskap. Det må vara en anledning, men inte en ursäkt.

Nej, hon är inte med i facket.
Citera
2007-03-19, 01:30
Medlem
äh, klart hon inte varit riktigt sjuk alla gånger hon sjukanmält sig. Det stärks ju även att du beskriver att hon inte är speciellt sugen att få tillbaka jobbet. Bara acceptera att är man sopa så får man lida pin, som arbetsgivare kan det ju tyckas svagt att skicka sms. Jag personligen skulle aldrig göra nåt sånt, men är man i den personens sits. Jobbar extra, jobbet ringer man är ute och badar eller hemma hos nån kompis, jobbet ringer. klart man inte svarar om man har dålig karisma och kan inte säga nej. Därav anledningen till att skicka sms. Min högst personliga åsikt.

Har haft liknande händelser på mitt jobb, fan vad trött man blir. 18-24 åringar som sjukanmäler sig på helger. Klart dom varit ute o festat. Precis så gjorde man oxå i sin ungdom.
Citera
2007-03-19, 01:36
Medlem
micaeles avatar
Be henne notifiera facket om tillvägagångssätten för anställning, avtal och avsked som den väletablerade kedjan använder sig av. Mycket mer än så kan man inte göra, om man inte fascineras av att dra stället inför Arbetsdomstolen.
Citera
2007-03-19, 04:01
Medlem
Att bli avskedad via sms är det värsta jag har hört på länge.

Om hon aldrig fått några papper för sin anställning räknas hon som tillsvidare-anställd och då bör hon ha en uppsägningstid på 3 månader enligt hotell och restaurang-fackets kollektivavtal.

Eftersom det är en "väletablerad hamburgerkedja" det handlar om, antar jag att de har kollektivavtal; Kolla http://www.hrf.net/
Citera
2007-03-19, 04:09
Medlem
Goggens avatar
Äsch! Den lilla slynan fick vad hon förtjänade. Dagen ungdommar tycks tro att arbetsplatsen är nått jävla kollo som man kan komma och gå på precis som man vill. Så är det inte. Säg åt den lilla slynan att sluta lipa och skärpa till sig. Life's a bitch, get used to it.
Citera
2007-03-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jones58
Ja, det är en av ovanstående kedjor, och nej, jag tvivlar inte på att detta är fallet, men jag själv skulle inte vilja få ett sånt SMS när jag ligger och frossar och försöker trycka ner varma koppen. Visst är ledaransvaret en pina ibland, men samtidigt är det precis vad som kommer med ett ledarskap. Det må vara en anledning, men inte en ursäkt.

Nej, hon är inte med i facket.

Har själv jobbat som skiftledare på McD och menade bara att detta är inget tillvägagångsätt som en restaurangchef skulle använda eller den nu som har hand om personalfrågor. Det finns inte.

Menade att detta är agerat på egen hand av hennes närmaste chef som egentligen inte har den rättigheten att sparka folk. Och han vet ju tydligen inte om hur man går tillväga.
Citera
2007-03-19, 13:14
Medlem
Blodulvs avatar
Det är inte relevant att hon inte har jobbat särskilt mycket den sista tiden, det är fortfarande ett jävligt fult sätt att avskeda någon på. Lite surt om hon inte har något anställningsavtal. Vill hon bråka, kan hon alltid ringa till restaurangchefen (för jag antar att det inte är denne som har skickat SMSet) och berätta hur hon blev avskedad. Om chefen inte är dum i huvudet så tycker han att det är oacceptablet att avskeda någon via SMS och hon får en ursäkt. Om chefen är dum i huvudet och hon är jävligt envis så kan hon vända sig uppåt i organisationen och gnälla. Om de inte är pigga på att ta emot hennes gnäll, kan hon vända sig till Aftonbladet.

För övrigt kanske hon har lärt sig att alltid kräva en kopia på alla avtal man skriver under.
Citera
2007-03-19, 13:55
Medlem
Anser att man skulle behöva lite mer info innan man kan dra några större slutsatser. OM hon har en tillsvidare anställning så krävs saklig grund för uppsägning. Att någon är sjuk mycket är i sig saklig grund men det ställs stora rehabiliteringkrav för arbetsgivaren innan det kan klassas som nog för att anställningen skall upphöra. Sen om det är en tillsvidareanställning finns det ett formkrav på skriftlig uppsägning från arbetsgivaren. (9§ LAS). Med dagens teknik vet jag inte om SMS godkänns som detta. Sen finns det som tidigare person påpekat en uppsägningstid på minst 1 månad (4§2st LAS).

Men om man är behovsanställd vilket låter rimligt är det alltid lite klurigare för det finns inget som tvingar abetsgivaren att ge just henne mer timmar och då kan anställning upphöra per automatik om hon inte jobbar på en längre tid.

Uppsägning utan saklig grund ger dryga skadestånd för arbetsgivare. Är hon inte med i facket kan det vara läge att bli det. Facket är klockrent att ha vid denna typ av tvister. Speciellt då det är en organisation som har talerätt inför Arbetsdomstolen och inte enskilda. Drygt att dra arbetsgivaren inför tingsrätten om man nu är såpass bitter av sig =)
Citera
2007-03-19, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jones58
Kära flashbackare,
Under den senaste tiden har min vän dock varit sjuk, och sjukanmält sig vid flertalet tillfällen. Vid det senaste av detta tillfällen fick hon ett SMS av sin arbetsgivare med liknande text: "Du är sjuk för mycket, och du ska åka utomlands, så du behöver inte komma tillbaka hit".
Så kan det gå om man inte sköter sitt jobb finns inget att göra åt saken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in