2007-03-18, 20:44
Medlem
Drullknulls avatar
Tanken slog mig när jag såg alla jordhögar på gräsmattorna, känner du till någon som har mullvad som "husdjur"? Grävling har man hört, men...
Kan mullvadar tämjas? I så fall är det daggmask som gäller?

Ödmjukast Drullknull
Citera
2007-03-18, 20:47
Bannlyst
Jag bor i flerfamiljshus så vi kan inte ha mullvadar, vi lär fråga oss om nån har näbbdjur.

Nån som har ett/flera näbbdjur som husdjur? Tanken slog mig när jag såg den här tråden, det måste ju finnas nån som tycker synd om dom. Om ni har näbbdjur; skrattar ni mycket åt det/dem?
Citera
2007-03-18, 20:53
Medlem
Drullknulls avatar
En stor jordbassäng, ungefär som akvarium borde vara lämpligt för att ha mullvad inomhus. Givetvis måste det finnas daggmask. När jag tänker efter lite mer så är mullvadar rätt praktiska: deras skit förmultnar i jordbassängen ingen "låda" eller vallning att tänka på.

Näbbmös? I barnaåren fanns det en tjej som tog med sig skadade åkersorkar hem med bett som följd. Åkersorkar är bitska som sina kusiner lämmlar.
Citera
2007-03-18, 20:55
Bannlyst
Nej, näbbmöss har varenda bonde, jag menar näbbdjur som i australien, klaptykos eller vad de heter på engelska, kul är de iaf.. eller ser kul ut, det är mest synd om dom tror jag, utrotningshotade för näbbarnas skull eller nåt..
Citera
2007-03-18, 21:00
Medlem
Drullknulls avatar
Ja, ja...

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4bbdjur
Citera
2007-03-18, 21:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Nej, näbbmöss har varenda bonde, jag menar näbbdjur som i australien, klaptykos eller vad de heter på engelska, kul är de iaf.. eller ser kul ut, det är mest synd om dom tror jag, utrotningshotade för näbbarnas skull eller nåt..

Platypus.
Citera
2007-03-18, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Ja, ja...

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4bbdjur
Ja precis. Skulle du inte känna dig bra flat om du visade upp din tama mullvad och någon annan hade en platypus? Jag skulle bli mer impad iaf, sorkar gasar och spränger man..

@ Mysonoxen, jo det ser ut som de bytt namn nu, du har rätt..
Citera
2007-03-19, 05:42
Medlem
polyesterpams avatar
Jag fattar inte om denna tråden numera handlar om näbbdjur, men för att skoja till det lite kan jag ju delge följande. När jag var något yngre hittade jag en käck näbbmus. Denna krabat var en unge som nästan käkades upp av vår katt. Djurvän som jag var (är) tyckte jag att det var en god idé att hålla denna filur såsom ett husdjur. Jag tänkte att den i denna späda ålder var formbar och kanske kunde lära sig att stå ut med människor. Tyvärr luktade denna rara lilla varelse nåt så grobianskt illa att jag inte stod ut i mer än ett par veckor. Jag vill understryka att jag verkligen inte är sissy med sådant där. Djur luktar ju djur och det har jag inga problem med alls. Men detta var verkligen något i hästväg. Sedan dess har jag hållit mig till domesticerade djur. Den som av en händelse råkat läsa andra inlägg av mig vet möjligtvis att jag förespråkar råttor som husdjur. Näbbdjur som husdjur vill jag dock direkt avråda ifrån.
Citera
2007-03-19, 06:12
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
det är mest synd om dom tror jag, utrotningshotade för näbbarnas skull eller nåt..

Nja, de har det nog inte sa illa:

Citat:
Except for its loss from the state of South Australia, the Platypus occupies the same general distribution as it did prior to European settlement of Australia. However, local changes and fragmentation of distribution due to human modification of its habitat are documented. Its current and historical abundance, however, is less well known and it has probably declined in numbers, although still being considered as common over most of its current range. The species was extensively hunted for its fur until the early years of the 20th century and, although protected throughout Australia in 1905,up until about 1950 it was still at risk of drowning in the nets of inland fisheries. The Platypus does not appear to be in immediate danger of extinction thanks to conservation measures, but it could be impacted by habitat disruption caused by dams, irrigation, pollution, netting and trapping.The IUCN lists the Platypus on its Red List as Least Concern.

A fungal infection poses a possible threat to Platypuses in Tasmania. The fungus, Mucor amphiborum causes ulceration on the body that can lead to problems with thermoregulation and death from secondary infections. The same fungus so far causes no problems to the Platypus on the Australian mainland. The Tasmania Parks and Wildlife Service and Biodiversity Conservation Branch Department of Primary Industries and Water are collaborating to monitor the effects of the infection on the Platypus population in Tasmania. Platypuses in Tasmania tend to be larger than those found in the mainland of Australia, possibly because of the lack of introduced predators. The failure to establish the red fox in particular is theorized to be a contributing factor to both the greater average size and abundance of the Platypus in the state.

Far se hur det gar med nabbdjuren i Tasmanien nu nar det pa sistone siktats en och annan rav pa on.
Citera
2008-12-11, 20:45
Medlem
kom någon fram till något? mullvadar som husdjur hahaha. dom är skitballa men känns som dom behöver ströva frit , så är det ju med dom som är underground.

Dom är ju en nationalskatt, hur kan någon vilja döda dom för sin fula gräsmattas skull. fantastiska djur
Citera
2009-04-18, 18:33
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
kom någon fram till något? mullvadar som husdjur hahaha. dom är skitballa men känns som dom behöver ströva frit , så är det ju med dom som är underground.

Dom är ju en nationalskatt, hur kan någon vilja döda dom för sin fula gräsmattas skull. fantastiska djur

Mullvadar kan nog inte bli särskilt sociala, "sällskapet" inskränker sig nog till långa nätter vid jordbassängen för att få se när de små ludna djuren lägger upp en jordhög.

Förresten mullvadar strövar inte fritt, de gräver fritt.
Citera
2009-04-18, 18:35
Medlem
ganglere2s avatar
Mullvadar borde fungera bra som husdjur om man har jordgolv därhemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in