Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Har en närstående som är kraftigt allergisk emot ägg, det spelar ingen roll om det är upphettat eller ej.
Finns det någonting man kan ersätta äggen med i tex. sockerkaka med?
ALLA förslag välkomnas, detta är inte roligt.
Det finns något som heter ”No egg” som kan användas till bakning. Man får då även tillsätta tex sojagrädde i lika stor mängd som man uppskattar att äggen tar i vätskemängd.
Själv har jag aldrig testat det eftersom jag tycker det är onödigt. Om någon är allergisk tycker jag det är bättre att inte göra det så komplicerat och laga något som alla kan äta. Det finns ju massor recept på goda efterrätter och kakor utan ägg (Ett tips är att kolla på vegansidor med recept).
Just den attityden att det är "jobbigt" är ju någonting som man som allergiker ständigt möts av, att det blir sådant besvär för personen som lagar maten. Jag personligen uppskattar det mer att någon struntar i allt "special" (vilket sällan blir bra ändå) och tänker lite utanför ramarna.
Något som jag testat som blir bra utan ägg är pannkakor. Jag gör det på sojamjölk (sötad men ej med vaniljsmak) och vetemjöl. Det blir riktigt bra.