2007-03-18, 18:27
Medlem
StorMammas avatar
Har en närstående som är kraftigt allergisk emot ägg, det spelar ingen roll om det är upphettat eller ej.

Finns det någonting man kan ersätta äggen med i tex. sockerkaka med?

ALLA förslag välkomnas, detta är inte roligt.
Citera
2007-03-18, 18:33
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Här är ett recept på chokladmuffins som kanske går att använda till sockerkakssmet. Blir kanske som vanliga muffins om man tar bort kakaon och ersätter med mer mjöl? Du får prova dig fram.

Chokladmuffins

4 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2½ dl vatten
3/4 dl Olja / mjölk- och sojafritt flytande margarin eller 75g smält mjölk- och sojafritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i vattnet och oljan och vispa ihop till en smet, det blir en tjock smet. Den här smeten blir perfekt till en muffins panna för 12 muffins. Grädda i 225ºC i ca 15-20 min.
Använder du pappersfrormar blir de mindre och du får korta ner gräddningstiden till ca 10 min

http://www.allergisidan.com/Recept/muffins.htm

Du hittar en massa recept utan ägg om du klickar runt i menyraden.
Citera
2007-03-18, 18:36
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Det här är nog ännu bättre!

Tårtbotten ca 30 x 40 cm

Du behöver göra 2 bottnar som du gräddar en i taget

8 dl vetemjöl
4 dl strösocker
6 tsk. bakpulver
6 tsk. vaniljsocker
5 dl vatten
2 dl flytande mjölk- och sojafritt margarin

Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt margarin och vatten och vispa ihop. Smeten blir ganska tjock. Bred ut hälften av smeten på en bakplåtspappersklädd plåt (ca 30x40 cm). Grädda i 225 grader i ca 10 minuter. Stjälp sedan upp på ett bakplåtspapper på en bänk. Gör samma sak med resten av smeten.
Citera
2007-03-18, 23:28
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Med risk för att låta dum.. Vad i hela friden är sojafritt margarin? Har inte tittat så noga men har aldrig sett det stå soja på margarin förpackningarna.
Citera
2007-03-18, 23:30
Medlem
sicnexs avatar
Har sett något som kallas för äggersättning på butikshyllan, har aldrig provat det själv dock.. (är själv äggallergiker)
Citera
2007-03-18, 23:40
Bannlyst
Då ägget binder ihop så skulle kanske förtjockningsmedel eller liknande passa? Mat är inte min starka sida men om alla förslag välkomnas så
Citera
2007-03-18, 23:53
Medlem
manners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Har sett något som kallas för äggersättning på butikshyllan, har aldrig provat det själv dock.. (är själv äggallergiker)
Det lär funka relativt bra har jag hört av en polare med äggallergi.
Citera
2007-03-19, 12:02
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Har en närstående som är kraftigt allergisk emot ägg, det spelar ingen roll om det är upphettat eller ej.

Finns det någonting man kan ersätta äggen med i tex. sockerkaka med?

ALLA förslag välkomnas, detta är inte roligt.

Det finns något som heter ”No egg” som kan användas till bakning. Man får då även tillsätta tex sojagrädde i lika stor mängd som man uppskattar att äggen tar i vätskemängd.

Själv har jag aldrig testat det eftersom jag tycker det är onödigt. Om någon är allergisk tycker jag det är bättre att inte göra det så komplicerat och laga något som alla kan äta. Det finns ju massor recept på goda efterrätter och kakor utan ägg (Ett tips är att kolla på vegansidor med recept).

Just den attityden att det är "jobbigt" är ju någonting som man som allergiker ständigt möts av, att det blir sådant besvär för personen som lagar maten. Jag personligen uppskattar det mer att någon struntar i allt "special" (vilket sällan blir bra ändå) och tänker lite utanför ramarna.

Något som jag testat som blir bra utan ägg är pannkakor. Jag gör det på sojamjölk (sötad men ej med vaniljsmak) och vetemjöl. Det blir riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in