2007-06-02, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
För det första är själva arbetskraften mycket billigare då man slipper arbetsgivaravgift och liknande. Därför blir tjänster som dessa så dyra i Sverige.

För det andra, är du säker på att det handlade om kemtvätt? I amerikansk film brukar man ju ofta se tvättaffärer med vanliga maskiner där folk går in, och det är ju en viss skillnad på kemtvätt och vanlig tvätt.

På Manhattan är arbetkraften betydligt dyrare än i Sverige, avgifter till trots. I staten NY är skatterna inte så annorlunda mot i Sverige (trodde ni inte, va?).

Yes, dom kemtvättade mina kostymer. Hade nog märkt om dom tvättat dem på vanligt sätt...
Citera
2007-06-02, 09:57
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Men förbannat bra kebab, bästa i Umeå mig veterligen.

Ang. trådskaparens affärsidé så undrar jag hur tvättstugeutbudet ser ut i USA? Jag menar i Sverige har vi tvättstuga i alla hyreshus, i USA verkar det klassiska vara att man går till nån "laundry-matic" och således är folk van att betala för rena kläder vilket ger större volym hos kemtvättarna också så att säga?
Det skall finnas tvättstugor i USA. I Rosemary's Baby från 1968 så finns det en tvättstuga i huset utan att den framställs som unik.
Citera
2007-06-02, 15:44
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenienstrut
På Manhattan är arbetkraften betydligt dyrare än i Sverige, avgifter till trots. I staten NY är skatterna inte så annorlunda mot i Sverige (trodde ni inte, va?).

Yes, dom kemtvättade mina kostymer. Hade nog märkt om dom tvättat dem på vanligt sätt...
Har du någon källa på det om skatterna?
Citera
2007-06-02, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Har du någon källa på det om skatterna?
Yup. Jag själv. Betalade i runda slängar 40% (federal, delstatlig och lokal skatt) på en inte alltför imponerande inkomst.
Citera
2007-06-02, 23:15
Medlem
Citat:
Yup. Jag själv. Betalade i runda slängar 40% (federal, delstatlig och lokal skatt) på en inte alltför imponerande inkomst.

Arbetgivaravgifterna betalar också i runda slängar 32% som i Sverige och inte 10% (eller vad USA nu har)
Citera
2007-06-03, 01:27
Medlem
silverblues avatar
Fixa en lagerlokal hyfsat nära city (15-20 min med t-banan) och öppna ett såntdär tube-hotell som dom har i tokyo. Dom gångerna när jag befinner mig i stan på diverse ärenden så skulle man uppskatta om man kunde hyra en litet mini-rum/säng i 9 timmar över natten bara för en hundring.
Citera
2007-06-05, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOberg
Arbetgivaravgifterna betalar också i runda slängar 32% som i Sverige och inte 10% (eller vad USA nu har)
Betydligt mer än 10%! Jobbar i ett företag med stor verksamhet i USA. Sjuk o pensionsförsäkringarna är ruskiga! Det väl dom som håller på att driva Ford i putten
Citera
2007-06-05, 20:11
Medlem
Citat:

Skojar du med mig? Tror du att de som jobba på exvis pizza hut tjänar bra? Vet du hur stort utbudet av arbetskraft är på/runt Manhattan?

NYC är visserligen väldigt vänstervridet för att vara USA, men de har ändå haft en republikanske borgmästare(Giuliani) som under sin tid sänkt skatterna. Skatterna är långt ifrån svenska nivåer.

Anledningen till att man kan erbjuda lägre priser är NATURLIGTVIS att man har lägre kostnader, dvs det är billigare arbetskraft =>(nåja) lägre skatter på arbete.

USA är mer lik en marknadsekonomi än Sverige är och därför är spännviden mellan de högsta o lägsta lönerna större.
Citera
2007-06-17, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
Skojar du med mig? Tror du att de som jobba på exvis pizza hut tjänar bra? Vet du hur stort utbudet av arbetskraft är på/runt Manhattan?

NYC är visserligen väldigt vänstervridet för att vara USA, men de har ändå haft en republikanske borgmästare(Giuliani) som under sin tid sänkt skatterna. Skatterna är långt ifrån svenska nivåer.

Anledningen till att man kan erbjuda lägre priser är NATURLIGTVIS att man har lägre kostnader, dvs det är billigare arbetskraft =>(nåja) lägre skatter på arbete.

USA är mer lik en marknadsekonomi än Sverige är och därför är spännviden mellan de högsta o lägsta lönerna större.
Vad tror du man tjänar på Pizza Hut i Sverige?
Nä, det är inte så enkelt att lägre löner ger lägre priser. Kolla tex de låga matpriserna i Tyskland där lönerna är högre och nettoskatten i stort sett som här. Skulle tro att konkurrenssituationen spelar en viktig roll. I Sverige där politikerna har gått till sängs med ICA handlarna och inte vill ge Liedl tillstånd att öppna butiker.
Citera
2007-06-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Jag är varken entreprenör eller affärsman men här är min.

En affärside som skräddarsyr kundens önskemål om småhus/fritidshus komplett med inredning, möbler, uppvärmning och trädgård. Kunden får bygga sitt hus i ett verktyg liknande "ikeas köksbyggarprogram". Huset byggs i en fabrik och körs ut till tomten och installeras.
Själva idén är att man slipper en mäklare.

Ja.., fastighetsmäklarnas affärsidé är egentligen inte att sälja nyproduktion, även om det förekommer, så de har du redan sluppit...

När det gäller affärsidéer är det väldigt enkelt vad som lyckas. Det är de skapliga idéerna som får se dagens ljus. Många av alla idéer som folk kommer på förverkligas aldrig eftersom de flesta in orkar med denna process. Saken är den att vill man lyckas så gör man det. Det handlar bara om att man måste lägga in en jäkla massa tid och energi. Sedan är det kanske ingen större idé att lägga ned alltför mycket tid på något där det redan råder överetablering.
Citera
2007-06-18, 10:36
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:

Hur mycket kostade det då att kemtvätta en kostym?
Citera
2007-06-20, 09:05
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Hur mycket kostade det då att kemtvätta en kostym?

Bumpar denna. Vill verkligen veta vad det kostade att kemtvätta en kostym i NY.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in