2007-03-30, 11:13
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Ajax hade dessutom varit ett korkat sätt att lösa det på när allt annat som trådnamn, vilka trådar man postat i, antal trådvisningar mm ändå hämtas ur databasen när sidan genereras. Att då utesluta title-texten för att sedan hämta den ändå med en avsevärt mindre effektiv lösning borde vara tjänstefel.

Tyvärr är det just så korkat tydligen
Citera
2007-03-30, 11:35
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Är du säker på det?
Det var det svaret jag fick när jag frågade förut iaf.

Allt beror ju på VAR man vill spara kraft så att säga. Genom att inte plocka med den informationen i frågan när man skapar sidan så sparas lite på db-servern och html-koden som behöver skickas till klienten blir mindre.

Frågan är väl dock om det sparar in nånting, eller om det genererar mer traffik för att folk klickar in sig på trådar de annars inte skulle ha tittat på för att de sett i infon att det var ointressant.

Well.. Jag är övertygad om att de mäter sådant och har sett en vinst.

Dessutom tror jag att ett antal sådana här småsaker fixades bort när det vart en överbelastning och att de så småningom kommer tillbaka under kontrollerade former.
Citera
2007-03-30, 11:52
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det var det svaret jag fick när jag frågade förut iaf.
Om det någonsin har varit så var det ändrat när jag skrev funktionen till Flashscript i så fall, för från och med då fram till att funktionen togs bort låg förhandsgranskningstexten med i title-attributet på samtliga trådar redan från början. Title-attributet finns fortfarande kvar men är tomt.

När det gäller genererad http-trafik så tar nog två-tre förhandsgranskningar lika mycket eller mer trafik som att skicka all förhandsgranskningstext från början om man räknar med http-huvuden, så det är inte en giltig anledning till en ajax-lösning enligt mig. Jag tror snarare att funktionen är avstängd för att minska på databasuppslagen en aning för varje sida som genereras.

Edit: Man kan titta på valfritt vBulletin-baserat forum för att se hur det ser ut när funktionen är på, t ex vbulletin.com. Om ni inte tagit bort den funktionen och ersatt den med en egen ajax-baserad funktion som gör samma sak har det aldrig varit ajax-baserat.
Citera
2007-03-30, 12:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Om det någonsin har varit så var det ändrat när jag skrev funktionen till Flashscript i så fall, för från och med då fram till att funktionen togs bort låg förhandsgranskningstexten med i title-attributet på samtliga trådar redan från början. Title-attributet finns fortfarande kvar men är tomt.

När det gäller genererad http-trafik så tar nog två-tre förhandsgranskningar lika mycket eller mer trafik som att skicka all förhandsgranskningstext från början om man räknar med http-huvuden, så det är inte en giltig anledning till en ajax-lösning enligt mig. Jag tror snarare att funktionen är avstängd för att minska på databasuppslagen en aning för varje sida som genereras.

Edit: Man kan titta på valfritt vBulletin-baserat forum för att se hur det ser ut när funktionen är på, t ex vbulletin.com. Om ni inte tagit bort den funktionen och ersatt den med en egen ajax-baserad funktion som gör samma sak har det aldrig varit ajax-baserat.

Här fick jag veta att det skedde med ajaxanrop:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=431771

Det mesta av koden bakom flashback är ombyggt numera. Så för att vBullentin gör på ett sätt säger ingenting om hur flashback gör det längre.

Sen är det lite svårt att sitta och gissa varför och anledningar osv när man bara ser resultatet inte det som är bakomliggande..
Citera
2007-03-30, 13:14
Medlem
onemans avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som det är idag så hämtas dessa upp med AJAX, och det blir en j-a massa queries...
Undrar var ChristianX fått det ifrån då texterna de facto följde med den färdiggenererade sidan och alltså inte laddades "on the fly" som du påstår i den tråden. Dvs det var inte AJAX-baserat åtminstone de sista månaderna.

Citat:
Det mesta av koden bakom flashback är ombyggt numera. Så för att vBullentin gör på ett sätt säger ingenting om hur flashback gör det längre.
Ja det påstås det, men jag ser ingen vits med att byta ut just den funktionen till en med sämre prestanda och samtidigt låta sök-funktionen vara i det skick den är i.

Citat:
Sen är det lite svårt att sitta och gissa varför och anledningar osv när man bara ser resultatet inte det som är bakomliggande..
Fast om det nu var AJAX som användes så hade man sett en del av det bakomliggande, nämligen JS-koden i klienten, HTTP-anropen osv.

Min poäng, förutom att en del moderatorer bestämt hävdar att en funktion fungerar på ett visst sätt trots att den åtminstone inte gjort så i år, är att funktionen borde ta relativt små resurser. Till varje tråd hämtas idag: antal inlägg man själv gjort inklusive tiden för det senaste, om det skrivits nya inlägg sedan man senast loggat in, titel, författare, antal sidor, antal inlägg, antal visningar, när senaste inlägget gjordes och av vem samt länkar till det första nya och det sista inlägget. Om man anser att en kort förhandsgranskning inte hör hemma i den listan av diverse skäl trots att det uppenbarligen finns en vilja bland användarna att få tillbaka den antar jag att man har undersökt prestandakostnaden ordentligt och kanske till och med skulle kunna redovisa den, istället för att envist fortsätta hävda att den är borttagen tillfälligt och kommer tillbaka "snart".
Citera
2007-03-30, 14:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Undrar var ChristianX fått det ifrån då texterna de facto följde med den färdiggenererade sidan och alltså inte laddades "on the fly" som du påstår i den tråden. Dvs det var inte AJAX-baserat åtminstone de sista månaderna.

Ja det påstås det, men jag ser ingen vits med att byta ut just den funktionen till en med sämre prestanda och samtidigt låta sök-funktionen vara i det skick den är i.

Fast om det nu var AJAX som användes så hade man sett en del av det bakomliggande, nämligen JS-koden i klienten, HTTP-anropen osv.

Min poäng, förutom att en del moderatorer bestämt hävdar att en funktion fungerar på ett visst sätt trots att den åtminstone inte gjort så i år, är att funktionen borde ta relativt små resurser. Till varje tråd hämtas idag: antal inlägg man själv gjort inklusive tiden för det senaste, om det skrivits nya inlägg sedan man senast loggat in, titel, författare, antal sidor, antal inlägg, antal visningar, när senaste inlägget gjordes och av vem samt länkar till det första nya och det sista inlägget. Om man anser att en kort förhandsgranskning inte hör hemma i den listan av diverse skäl trots att det uppenbarligen finns en vilja bland användarna att få tillbaka den antar jag att man har undersökt prestandakostnaden ordentligt och kanske till och med skulle kunna redovisa den, istället för att envist fortsätta hävda att den är borttagen tillfälligt och kommer tillbaka "snart".

Vet inte vad du vill komma fram till... Funktionen togs bort ihop med diverse andra när siten gick trögt.

Citat:
Vi jobbar med servrarna just nu.
Ha överseende med att antal inloggade kanske inte visas ett tag.
Vi försöker lokalisera olika fel, och stänger av vissa funktioner för att garantera att forumet är uppe. Vi försöker hitta en lösning så snart som möjligt.

admin

Oavsett hur det nu än var med ajax eller inte så är detta defakto anledningen till att det stängdes av. Och det är den information vi får av admin och vidarebefordrar till t.ex. dig.
Citera
2007-03-30, 18:19
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det är en bra fråga, och jag minns inte exakt hur det var. Kollade inte själv, utan det kan ha varit så att den funktionen togs bort i samband med att en del ajax-funktioner togs bort samtidigt. Oavsett hur det varit och är så är det en del funktioner borttagna av prestandaskäl, varav den är en av dem.

Hur som helst så händer det mycket saker bakom kulisserna, och jag vet inte exakt hur det kommer bli, men hoppas givetvis att bland annat den funktionen kommer tillbaka.
Citera
2007-03-31, 03:18
Medlem
Citat:

Därför hade det varit bra om nån som verkligen VET eller är ansvarig kunde yttra sig i denna frågan?

Med risk för att verka gnällig så tycker jag att en massa bra funktioner har försvunnit utan att det givits nån vettig förklaring?

"Vi bygger om" är ju lite flytande om man säger så?

Även sökfunktionen, eller snarare avsaknaden av densamma, hamnar i den kategorin av saker där man önskar att man fick reda på vad i h-e som pågår?

Jag kan absolut INGET om programmering eller hur en sida som FB funkar men med tanke på dess storlek så borde såna här saker lösas ganska snabbt?
Det ligger ju i allas intresse att forumet fungerar bra och jag är säker på att de ansvariga jobbar på men vi användare vet ju varken OM eller NÄR saker kommer att funka/komma tbx?

Det skapas ju t.ex nya forum och annat som säkert tar energi från de styrande vilket imo borde ha lagts på att få det existerande att fungera på ett bra sätt först! Därefter kan man börja med att expandera, dra in nya kategorier med mera...

Och för att förekomma eventuella kommentarer, jag VET att jag kan ge fan i att vara på FB om det inte passar men jag VILL vara på FB och jag VILL att det skall vara ett bra och intressant forum!
Citera
2007-03-31, 20:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Därför hade det varit bra om nån som verkligen VET eller är ansvarig kunde yttra sig i denna frågan?

Med risk för att verka gnällig så tycker jag att en massa bra funktioner har försvunnit utan att det givits nån vettig förklaring?

"Vi bygger om" är ju lite flytande om man säger så?

Även sökfunktionen, eller snarare avsaknaden av densamma, hamnar i den kategorin av saker där man önskar att man fick reda på vad i h-e som pågår?

Jag kan absolut INGET om programmering eller hur en sida som FB funkar men med tanke på dess storlek så borde såna här saker lösas ganska snabbt?
Det ligger ju i allas intresse att forumet fungerar bra och jag är säker på att de ansvariga jobbar på men vi användare vet ju varken OM eller NÄR saker kommer att funka/komma tbx?

Det skapas ju t.ex nya forum och annat som säkert tar energi från de styrande vilket imo borde ha lagts på att få det existerande att fungera på ett bra sätt först! Därefter kan man börja med att expandera, dra in nya kategorier med mera...

Och för att förekomma eventuella kommentarer, jag VET att jag kan ge fan i att vara på FB om det inte passar men jag VILL vara på FB och jag VILL att det skall vara ett bra och intressant forum!

Anledningen till att du inte får svaret "den 17 april kommer funktionen tillbaka" är att de som utvecklar sitter med ganska mycket arbete. De har en lång lista med saker att göra och saker prioriteras om hela tiden.

Vad gäller sökfunktionen så provas det olika sådana hela tiden men tydligen så har de varit för krävande med tanke på antalet besökare som söker hela tiden osv. Så det arbetas med att plocka fram bra varianter där. Dock så är det som sagt inte det enda de gör. Det är wiki, det är sök, det är utveckla forumet, det är administration det är en djävulusiskt massa saker som pillas på. Och en hel del av dessa ser ni inte ens för att det handlar om prestandaökande, inte layout eller funktioner. Så det händer saker hela tiden fast ni inte märker det.

Jag skulle också tycka det vore skitbra om vi kunde få fram en övergripande priolista så man vet vart i pipelinen olika saker ligger, man får ju bättre förståelse för att saker tar tid om man ser varför.

Att lägga till och ändra bland de forum som finns kräver inte någon utvecklare, utan är mer en Admin/moderator-fråga så deras tid tas inte upp av sådant.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in