2007-03-27, 13:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Det är väl lite och ta i ändå. En av de mest användbara funktionerna där man snabbt kan kika som ett ämne intresserar en eller inte.

Säg mig, på vilket sätt kommer forumet rulla bättre av just "den" funktionen blev borttagen?
Den texten hämtades upp i bakgrunden med ett ajax-anrop. Det innebär att när du håller muspekaren över en tråd så skickas ett anrop till servern för att få texten som ligger som trådstartsinlägg för den tråden. Dessa anrop sparar man in, och traffiken som behövs för att skicka texterna mellan server och klient.
Sparar alltså på:
1. Webbservern som inte behöver hantera dessa anrop
2. databasservern som inte behöver leta reda på informationen
3. Traffik = Bandbredd sparas.

Kan tänka mig att den största vinsten är punkt 2. Att slippa tynga databasservern med anrop.
Citera
2007-03-27, 15:09
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Jo, det vet jag men meningen med knappen är ju att det skall vara lättare? Annars kan väl de flesta knapparna/smileys med mera tas bort som ikoner eftersom det går att "fixa ändå"?

Nu vet jag inte säkert hur mkt såna här funktioner slöar ner forumet men ett par som jag aldrig sett användas och som knappast behövs är väl de där man centrerar åt olika håll, "listknapparna" samt de där man skapar indrag?

Jag vill hellre ha den knappen tillbaka där man enkelt kan skapa en länk till en sida utan att greja manuellt...
OK, ville bara klargöra. Knappen försvann i samband med "url-disabled"-jippot 19/3, av säkerhetsskäl antagligen, och kommer förhoppningsvis tillbaka.

Textredigeringsknapparna används & uppskattas av mig. [php], däremot...
Citera
2007-03-28, 19:54
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Den texten hämtades upp i bakgrunden med ett ajax-anrop. Det innebär att när du håller muspekaren över en tråd så skickas ett anrop till servern för att få texten som ligger som trådstartsinlägg för den tråden. Dessa anrop sparar man in, och traffiken som behövs för att skicka texterna mellan server och klient.
Sparar alltså på:
1. Webbservern som inte behöver hantera dessa anrop
2. databasservern som inte behöver leta reda på informationen
3. Traffik = Bandbredd sparas.

Kan tänka mig att den största vinsten är punkt 2. Att slippa tynga databasservern med anrop.

Okej, det är såpass ändå. Men generellt så har den ökade hastigheten knappt vart mätbar? Har inte märkt någon större förändring dock. I alla fall på min dator. Siffrorna kanske pekar på annat?
Citera
2007-03-28, 20:35
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Okej, det är såpass ändå. Men generellt så har den ökade hastigheten knappt vart mätbar? Har inte märkt någon större förändring dock. I alla fall på min dator. Siffrorna kanske pekar på annat?
Minskar man servrarnas arbete med 10% innebär det att de klarar av att hantera 10% fler användare. Och det är nog där skon klämmer. Medlemsantalet ökar ständigt så man försöker finetuna så man kan få in fler medlemmar på utrustningen.
Citera
2007-03-28, 20:47
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Minskar man servrarnas arbete med 10% innebär det att de klarar av att hantera 10% fler användare. Och det är nog där skon klämmer. Medlemsantalet ökar ständigt så man försöker finetuna så man kan få in fler medlemmar på utrustningen.

Ah, okej. Det är så, tack för informationen.

Lev väl,

Clabbe
Citera
2007-03-29, 00:23
Medlem
Citat:

De ca. 60000 "medlemmar" som är reggade men aldrig skrivit nåt, tar de nån "kraft" av servern?
Citera
2007-03-29, 01:05
Medlem
ischs avatar
Citat:
De ca. 60000 "medlemmar" som är reggade men aldrig skrivit nåt, tar de nån "kraft" av servern?

Nej det gör det inte mer än att det blir mer poster i databasen. Dock ser jag inte vad du vill komma då antalet registrerade användare är hyfsat ointressant i sammanhanget utan man bör kolla på inloggade och aktiva användare vilket jag även är helt övertygad om att Stefan menar. Forumet ökar och det blir mer och mer aktiva användare för var dag.
Citera
2007-03-29, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Nej det gör det inte mer än att det blir mer poster i databasen. Dock ser jag inte vad du vill komma då antalet registrerade användare är hyfsat ointressant i sammanhanget utan man bör kolla på inloggade och aktiva användare vilket jag även är helt övertygad om att Stefan menar. Forumet ökar och det blir mer och mer aktiva användare för var dag.

Anledningen till att jag frågade var en annan tråd om "nollpostares" vara eller inte vara... Skulle det vara så att det hade underlättat för forumet om dessa försvann så hade det varit ytterligare ett argument för att rensa bort dem..

Kan man vänta sig att funktionerna som har plockats bort kommer tillbaka alls eller är de borta för gott?
Citera
2007-03-29, 01:48
Medlem
ischs avatar
Citat:
Anledningen till att jag frågade var en annan tråd om "nollpostares" vara eller inte vara... Skulle det vara så att det hade underlättat för forumet om dessa försvann så hade det varit ytterligare ett argument för att rensa bort dem..

Kan man vänta sig att funktionerna som har plockats bort kommer tillbaka alls eller är de borta för gott?

Forumet håller på att byggas om ifrån grunden (mer eller mindre) för att klara av FBs storlek. När det forumet är klart så tror jag många av funktionerna som är avstängda idag kommer att finnas tillgängliga. Detta är dock bara spekulationer ifrån min sida.
Citera
2007-03-30, 02:00
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Forumet håller på att byggas om ifrån grunden (mer eller mindre) för att klara av FBs storlek. När det forumet är klart så tror jag många av funktionerna som är avstängda idag kommer att finnas tillgängliga. Detta är dock bara spekulationer ifrån min sida.
Det är samma här, det jag skrivit här är spekulationer utifrån min erfarenhet från webbutveckling och serverside-programmering.. Egentligen är det väl bara administratörerna som kan svara på de här frågorna med 100% säkerhet.

Citera
2007-03-30, 02:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Min erfarenhet är att dessa konton inte belastar serven mer än de kilobyte de tar upp i databasen, samt att de självklart genererar en bråkdel mer traffik när man listar användare. Inget som är märkbart prestandamässigt.

Citat:
Jag skulle nog tro det. Eller att man lägger det på andra funktioner som förbättrar användandet på andra sätt...
Citera
2007-03-30, 03:39
Medlem
onemans avatar
Citat:
Den texten hämtades upp i bakgrunden med ett ajax-anrop. Det innebär att när du håller muspekaren över en tråd så skickas ett anrop till servern för att få texten som ligger som trådstartsinlägg för den tråden.
Är du säker på det? Mig veterligen ligger de i databasen och hämtas när sidan genereras. Förhandsgranskningstexten ligger ju i title-attributet till tabellcellerna. Jag vet detta eftersom Flashscript har en egen förhandsgranskningsruta, och då loopar det igenom samtliga tabellceller med title-attribut, lägger texten i ett eget _title-attribut samt tömmer title-attributet för att inte få dubbla popuprutor. Detta hade inte fungerat om man var tvungen att först hovra över varje tabellcell för att ladda in texten.
Ajax hade dessutom varit ett korkat sätt att lösa det på när allt annat som trådnamn, vilka trådar man postat i, antal trådvisningar mm ändå hämtas ur databasen när sidan genereras. Att då utesluta title-texten för att sedan hämta den ändå med en avsevärt mindre effektiv lösning borde vara tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in