2007-03-16, 10:21
Medlem
DoggyBuss avatar
Har försökt att leta mig fram bland reglerna för att ta reda på om jag behöver bygglov för mina planer eller ej.

Det jag kommit fram till är att jag kan bygga ett trädäck i min trädgård som är hur stort jag vill om jag inte kommer närmare grannen än 4,5 meter.
Rätt eller fel?

Om jag däremot vill ha staket till trädäcket så måste jag hålla mig max 3 meter ut från huset och bygga staketet max 1,8 meter i höjd. Det spelar dock ingen roll om jag bygger trädäcket utmed hela långsidan på huset så länge det bara sträcker sig 3 meter ut (och 4,5 meter från tomtgränsen).
Rätt eller fel?

Till mitt hus så finns det redan en altan med ett tak över. Om jag vill glasa in altanen och göra ett uterum av den så måste jag söka bygglov eftersom jag "ändrar" funktionen till ett rum.
Rätt eller fel?

Hoppas någon av er har koll på detta.
Citera
2007-03-16, 10:28
Medlem
Evaristos avatar
Det är väl ungefär sådär reglerna brukar se ut. Men för att få veta måste du kontakta din kommun. Reglerna kan variera från ort till ort, och även inom orten beroende på detaljplaner för olika områden.
Citera
2007-03-16, 13:26
Medlem
DoggyBuss avatar
Misstänkte att det var så...

Min tidigare erfarenhet av kontakt med kommunen är att man får prata med minst 4 olika personer innan man får ett bra svar men det är väl bara att bita i det sura äpplet...
Citera
2007-03-17, 15:24
Medlem
mrchristers avatar
Vad gäller att slå upp väggar runt ett befintligt tak, som en altan/carport så tror jag inte att det är några bekymmer. Vare sig det är en inglasning eller (sort of) utbyggnad under carport.

Är du däremot medlem i en bostadsförening så kan det ju finnas vissa bestämmelser och riktlinjer.
Citera
2007-03-17, 19:22
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrchrister
Vad gäller att slå upp väggar runt ett befintligt tak, som en altan/carport så tror jag inte att det är några bekymmer. Vare sig det är en inglasning eller (sort of) utbyggnad under carport.

Är du däremot medlem i en bostadsförening så kan det ju finnas vissa bestämmelser och riktlinjer.

Nä det kallas svartbygge om man inte har bygglov på det.

Å andra sidan är väl 90% av alla inglasade/väggförsedda altaner gjorda utan bygglov.
Citera
2007-03-17, 19:55
Medlem
MaZtoRs avatar
Inte överdrivet ofta som folk blir anmälda för små svartbyggen. Och man kan ju alltid hävda att det är över 10år gammalt så kvittar det.
Citera
2007-03-17, 21:11
Medlem
Megaforces avatar
Det kan eventuellt bli ändringar nu så att bygglov inte längre krävs för inglasning mm. När det skulle vara klart vet jag dock inte, men utredning pågår. Många kommuner har faktiskt hemsidor som ganska väl beskriver de regler som gäller i den egna kommunen. En del kommuner har t.ex. maxarea för den altan man bygger utöver de regler som nämnts.

Själv har jag byggt en oregelbunden formad altan för att klara 4,5 meters regeln till grannen.
Citera
2007-03-17, 23:36
Medlem
DoggyBuss avatar
Jo då, jag skickade ett välformulerat mail ang inglasning till rätt person i kommunen och fick tillbaks det korta svaret:

"Ja, du behöver bygglov."

Dags att sätta sig in i den biten med andra ord...
Citera
2007-03-17, 23:46
Medlem
Daineas avatar
Glöm bara inte att du även kommer att behöva skicka in bygganmälan efter att du fått bygglovet godkänt.

Sen är möjligheterna till standardavvikelser ganska stora om inte dina lokala politiker är alltför rigida...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in