2008-04-23, 18:16
Medlem
Fredens religion , jo pyttsan !!!

Volume 4, Book 52, Number 260 (även volym 9, bok 84, nr 57; även i Sunan Abu Dawud, bok 33, kap. 1605, nr 4337)
Ali burnt some people and this news reached Ibn ’Abbas, who said, ”Had I been in his place I would not have burnt them, as the Prophet said, ‘Don’t punish (anybody) with Allah’s Punishment.’ No doubt, I would have killed them, for the Prophet said, ‘If somebody (a Muslim) discards his religion, kill him.’”

Quote:
Sunan Abu Dawud, bok 33, kap. 1605, nr 4338
The blood of a Muslim man who testifies that there is no god but Allah and that I am the Apostle of Allah should not be lawfully shed but only for one of three reasons: married fornicator, soul for soul, and one who deserts his religion separating himself from the community.

Quote:
Sunan Abu Dawud, bok 33, kap. 1605, nr 4347
When a slave runs away and reverts to polytheism, he may lawfully be killed.

Quote:
Sunan Ibn Majah, bok 20, kap. 2, nr 2535
Kill him who changes his religion (of Islam).
Citera
2008-04-23, 20:35
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umut
För att räcknas som muslim måste man säga trosbekännelsen, och man måste mena det helhjärtat. Jag tror knappast att en nyfödd unge menar det helhjärtat.

Så det där strycker vi tycker jag.

/Umut

Nu blev jag intresserad. Låt mig fråga, är du muslim?
Citera
2008-04-23, 20:48
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmid
Ingen av dessa kommentatorer är några som talar för mig. Vi har våra egna som baserar tafsir på VÅRA ahadith och vår förståelse av Koranen. Men som du säger omtalar dessa verser, precis som jag alltid har vidhållit i enlighet med våra traditioner, att det var en fråga om DESERTÖRER, vilket även versen du citerar näst längst upp säger i klarspråk.

Bigmid och alla andra

Detta är mina åsikter:

I stort sett alla heliga skrifter har blodiga, med dagens ögon sett omänskliga, partier. Det har Koranen, och det har även Bibeln. Det viktiga är egentligen inte vad som står i dem, det viktiga är hur de tolkas.
Ta exempel Andra Mosebok 22:20 Den som offrar åt andra gudar än åt HERREN allena, han skall givas till spillo. Även detta skulle kunna tolkas som att "otrogna" bör dödas. Skulle dock inte tro att särskilt många följer det idag.

Många kristna tolkar Bibeln. Vissa anser att skrifterna ursprungligen var avsedda att tolkas, andra anser att skrifternas innebörder bör tolkas in i dagens kontext.

Jag är inte själv religiös, och jag har svårt att förstå gudstron. Däremot respekterar jag dem som har en gudstro. Jag ser ingen fara i att människor tolkar in sina religioner i nutidens samhällskontext. Det jag ser faror med är att människor väljer att bokstavstolka flera hundra år gamla skrifter.

Poängen jag försöker få fram är att Bibeln också innehåller fruktansvärda partier men att flertalet inte tolkar dem bokstavligt. De flesta anammar i första hand kärleksbudskapen. Detta brukar vara ganska accepterat.

Varför är det inte lika accepterat att en muslim gör detsamma?!

Hos mig tänder Bigmid i alla fall ett hopp. Ett hopp om att fler muslimer vågar tolka skrifterna, och ett hopp om att fler muslimer vågar erkänna det. Jag känner många muslimer som har liknande tankegångar som Bigmid. Dessa tankegångar påminner ganska mycket om de kristna svenskas tankegångar (och nu talar jag alltså inte om att religionerna är exakt likadana, syftar till sättet att tolka skrifterna). Uppmuntra detta istället för att trycka det som står skrivet i Koranen i ansiktet på dem. Och inse att inte heller Bibeln är en rakt igenom gemytlig och fredlig skriftsamling!!

Tack för ordet!
Senast redigerad av Sudbina 2008-04-23 kl. 20:58.
Citera
2008-04-23, 20:59
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Fredens religion , jo pyttsan !!!

Volume 4, Book 52, Number 260 (även volym 9, bok 84, nr 57; även i Sunan Abu Dawud, bok 33, kap. 1605, nr 4337)
Ali burnt some people and this news reached Ibn ’Abbas, who said, ”Had I been in his place I would not have burnt them, as the Prophet said, ‘Don’t punish (anybody) with Allah’s Punishment.’ No doubt, I would have killed them, for the Prophet said, ‘If somebody (a Muslim) discards his religion, kill him.’”

Quote:
The blood of a Muslim man who testifies that there is no god but Allah and that I am the Apostle of Allah should not be lawfully shed but only for one of three reasons: married fornicator, soul for soul, and one who deserts his religion separating himself from the community.

Quote:

Quote:

Jag hoppas du inser att jag faktiskt kan hitta lika många liknande citat i Bibeln?
Problemet är inte vad som står i de gamla skrifterna, problemet är hur de tolkas i dagens samhälle.
Citera
2008-05-01, 08:55
Medlem
Apostasi i islam

Apostasi anses som ett av de grövsta brotten i islam. Ja, observera det anses som ett BROTT att lämna islam. Personen ifråga får oftast tre dagar på sig att tänka om. Om personen är så pass modig att han el hon ändå står för att sitt beslut så är straffet AVRÄTTNING. I praktiken innebär detta att få om några vågar lämna islam öppet, och är alltså tvugna att leva sina liv i lögn.

Muhammad var mycket rak med vad han tyckte man ska göra med apostater.

I Sverige så trakasseras exmuslimer och hotas ibland med döden.

Är det rimligt att kalla islam för fredens religion? Är inte det en ren lögn? Fred handlar om respekt, förlåtelse och kärlek. Islams lag, sharia, är det avrättning som gäller för ett VAL som bör vara fritt, det handlar om mänskliga rättigheter att välja bort islam om man så önskar.

Quote:
Volume 3, Book 30, Number 107
A bedouin came to the Prophet and gave a pledge of allegiance for embracing Islam. The next day he came with fever and said (to the Prophet ), ”Please cancel my pledge (of embracing Islam and of emigrating to Medina).” The Prophet refused (that request) three times and said, ”Medina is like a furnace, it expels out the impurities (bad persons) and selects the good ones and makes them perfect.”

Quote:
Volume 3, Book 41, Number 602 (även i Sahih Muslim, bok 4, nr 1369; även i Sunan Abu Dawud, bok 2, kap. 197, nr 548; även i Sunan Nasa’i, bok 10, kap. 516, nr 851)
The Prophet said, ”No doubt, I intended to order somebody to pronounce the Iqama of the (compulsory congregational) prayer and then I would go to the houses of those who do not attend the prayer and burn their houses over them.”

Ännu värre är givetvis Muhammeds befallningar om att en muslim som lämnar islam skall dödas.

Quote:

Quote:

Quote:

Quote:

I denna hadith räddar en av Muhammeds följeslagare en apostat från att dödas på Muhammeds befallning.

Quote:
Sunan Abu Dawud, bok 33, kap. 1605, nr 4345
Abdullah ibn AbuSarh used to write (the revelation) for the Apostle of Allah. Satan made him slip, and he joined the infidels. The Apostle of Allah commanded to kill him on the day of Conquest (of Mecca). Uthman ibn Affan sought protection for him. The Apostle of Allah gave him protection.

Muhammed hotade icke-muslimer med våld om de inte konverterade.

Quote:
Volume 4, Book 53, Number 392 (även volym 9, bok 85, nr 77; även i Sahih Muslim, bok 19, nr 4363)
While we were in the Mosque, the Prophet came out and said, ”Let us go to the Jews”. We went out till we reached Bait-ul-Midras. He said to them, ”If you embrace Islam, you will be safe. You should know that the earth belongs to Allah and His Apostle, and I want to expel you from this land. So, if anyone amongst you owns some property, he is permitted to sell it, otherwise you should know that the Earth belongs to Allah and His Apostle.”

Quote:
Sunan Abu Dawud, bok 13, kap. 1119, nr 3038
A man belonging to Usbadhiyin of the people of Bahrayn, who were the Magians of Hajar, came to the Apostle of Allah and remained with him (for some time), and then came out. I asked him: What have Allah and His Apostle of Allah decided for you? He replied: Evil. I said: Silent. He said: Islam or killing. […]

En kristen slav som konverterade till islam och arbetade som Muhammeds sekreterare och nedtecknade hans uppenbarelser, avföll från islam, förmodligen för att han tappade sitt förtroende för Muhammed. I haditherna skildras det som att Allah bestraffar honom för detta efter hans död.

Quote:
Volume 4, Book 56, Number 814 (även i Sahih Muslim, bok 38, nr 6693)
There was a Christian who embraced Islam and read Surat-al-Baqara and Al-Imran, and he used to write (the revelations) for the Prophet. Later on he returned to Christianity again and he used to say: ”Muhammad knows nothing but what I have written for him.” Then Allah caused him to die, and the people buried him, but in the morning they saw that the earth had thrown his body out. They said, ”This is the act of Muhammad and his companions. They dug the grave of our companion and took his body out of it because he had run away from them.” They again dug the grave deeply for him, but in the morning they again saw that the earth had thrown his body out. They said, ”This is an act of Muhammad and his companions. They dug the grave of our companion and threw his body outside it, for he had run away from them.” They dug the grave for him as deep as they could, but in the morning they again saw that the earth had thrown his body out. So they believed that what had befallen him was not done by human beings and had to leave him thrown (on the ground).
Citera
2008-05-01, 11:30
Medlem
Jag ser det som oerhört grymt att en människa ska dö för sitt val att inte längre vara muslim. Kommentarer?
Citera
2008-05-01, 11:36
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Jag ser det som oerhört grymt att en människa ska dö för sitt val att inte längre vara muslim. Kommentarer?

Jag håller med dig, det skall väl vara fritt fram för kreti och pleti att tro på
vad de vill, men INGEN skall någonsin få ta sig rätten i GUD's namn att
döda mig för mina åsikter.

Kanske nått för sandlådan.... Olle tycker inte som Pelle, då skall Olle döden dö!

Shine On!

Greve Rutger MacLean

p.s. minibaren är helt ok på hotellet, jag blir "inspirerad"
Citera
2008-05-01, 11:37
Medlem
Bengrots avatar
Citat:

Att de är barbarer som inte låter människor göra sina egna val. Gäller för muslimer så väl som för kristna eller vilken religion det nu är man vill lämna.

När jag gick ur Svenska kyrkan så fick jag ett kvitto på det utan bifogat mordhot. Så ska det vara.
Citera
2008-05-01, 12:54
Medlem
Giorgis avatar
Kan du hålla dig till en tråd principessa, det börjar bli jobbigt.
Citera
2008-05-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Kan du hålla dig till en tråd principessa, det börjar bli jobbigt.
Vad är jobbigt? Olika ämnen olika trådar. Läs inte om du inte vill.

Annars kommentarer?
Citera
2008-05-03, 07:42
Medlem
Muhammad visste hur han bäst skulle sprida sin religion-genom rädsla. Genom att människor inte vågar lämna islam eller kritisera religionen så föds geration efter generation av barn som hjärntvättas med tron att islam är perfekt och ser inga problem i att apostater ska avrättas enligt sharia!
Citera
2008-05-03, 09:41
Medlem
Det är inte alls nya ämenen
http://www.flashback.org/showthread.php?t=459151

principessas
du har t.o.m. deltagit i diskussionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto