2007-03-15, 23:21
Medlem
Hkarns avatar
http://img480.imageshack.us/img480/592/fbfelqs4.jpg

Jag blev lite fundersam över att det står "äne"
Citera
2007-03-15, 23:57
Medlem
Deannas avatar
Givetvis ska det stå ämne....
Errare humanum est!!
Citera
2007-03-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Givetvis ska det stå ämne....
Errare humanum est!!

Självklart är det mänskligt att fela...

Men, om man ser t.ex stavfel, särskrivningar eller andra felaktigheter i en klistrad tråd/guide och väljer att (som vän av ordning), påpeka detta, kan man då förvänta sig/kräva att detta skall rättas till?

Jag menar, alla har ju inte stavning som sin bästa egenskap, vilket är helt i sin ordning, och många skiter i detta vad gäller felstavningar och liknande, men OM man tycker att en guide eller liknande är ett slags "officiellt" dokument, som förutom att vara en guide säger något om FB, är man då helt ute och cyklar om man vill att det skall vara korrekt stavat?

Att inlägg kommer att ha felstavningar, särskrivningar och andra fel kommer vi aldrig ifrån men jag tycker iaf att vi skall göra vårt bästa för att de "officiella" FB-trådarna skall vara så korrekta som möjligt!

(Hoppas innerligt att jag stavat allt rätt)
Citera
2007-03-16, 01:00
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero

Men, om man ser t.ex stavfel, särskrivningar eller andra felaktigheter i en klistrad tråd/guide och väljer att (som vän av ordning), påpeka detta, kan man då förvänta sig/kräva att detta skall rättas till?

Jag menar, alla har ju inte stavning som sin bästa egenskap, vilket är helt i sin ordning, och många skiter i detta vad gäller felstavningar och liknande, men OM man tycker att en guide eller liknande är ett slags "officiellt" dokument, som förutom att vara en guide säger något om FB, är man då helt ute och cyklar om man vill att det skall vara korrekt stavat?

Att inlägg kommer att ha felstavningar, särskrivningar och andra fel kommer vi aldrig ifrån men jag tycker iaf att vi skall göra vårt bästa för att de "officiella" FB-trådarna skall vara så korrekta som möjligt!

Kan jag verkligen hålla med om. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har lätt för att slänga mig med olika stavfel; vissa i farten och vissa för att jag helt enkelt stavar illa. Jag skulle inte ta illa upp om någon sa om något var fel så att man kan ändra det men jag har mycket svårt för folk som använder stavfel som någon form av debatt replik.
Citera
2007-03-16, 01:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Kan jag verkligen hålla med om. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har lätt för att slänga mig med olika stavfel; vissa i farten och vissa för att jag helt enkelt stavar illa. Jag skulle inte ta illa upp om någon sa om något var fel så att man kan ändra det men jag har mycket svårt för folk som använder stavfel som någon form av debatt replik.

Anm: min fetstil

Ska inte särskrivas...
Citera
2007-03-16, 01:19
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Anm: min fetstil

Ska inte särskrivas...

Fan, Oddball av alla
Citera
2007-03-16, 01:44
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero

Jag håller självklart med att sådana saker som meddelanden från forumet ska vara korrektstavade, och jag är säker på att de rättas till om det är någon som påpekar det, men ingen jobbar dygnet runt.

Som du säger, alla har inte rättstavning som favoritämne, jag är själv dyslektiker dessutom moderator.. Jag stavar säkert fel då och då även i klistrade trådar.. Men det var inte för min stavning jag blev moderator, så det stavar jag gamla med två m så får ni leva med det eller påpeka så ändrar jag.
Citera
2007-03-16, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Håller med.. Just detta med kommentarer av stavning, särskrivning med mera, i vanliga trådar är något som inte leder nånstans... MEN, att känslan infinner sig att man vill skrika rakt ut över alla stavfel tror jag att vi alla "stavningspoliser" kan känna igen oss i.

Att skicka in kommentarer/rättelser vad gäller klistrade trådar har iaf i de fall JAG provat inte gett resultat? Ett vänligt svar, i bästa fall, med ett tack för hjälpen, men inget mer..

Om man är dyslektiker så är det såklart inget som skall vändas emot en men om man VET det, så kan man ta hjälp av en som kan se felen? Detta utan att förringa någons insats så klart...
Fan... nu känner jag att jag tassar lite väl mkt på tå här... Vad jag vill säga: Är man dyslektiker, oavsett vilka övriga kvaliteter man må ha som människa så vet man (borde veta) att ta emot tips om t.ex stavning?

Detta är ju inte på nåt sätt kritik (iaf inte från MIG) mot den som skrivit vad det nu må vara, utan bara en hjälp för att det skall se bra ut!

Vad gäller: Ska inte särskrivas... av Oddball... så är det just sånt här JAG hoppas klara mig ifrån i en sån här tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in