2007-03-15, 20:10
Bannlyst
Ok, en riktig nybörjarfråga, va fan ska man ha "den lilla gula" videokabeln till?
Jag har sett att mitt grafikkort har en sån utgång.

Dessutom har min DVD-recorder en sådan utgång, men vad ska jag ha den till? Går det att göra någonting med den som är bättre än att ha en scart till TV´n?
Citera
2007-03-15, 20:32
Medlem
pysokats avatar
Det brukar vara S-video, dvs en utgång där du kan få bild men inte ljud.
Citera
2007-03-15, 20:34
Medlem
Rauzs avatar
Det är för att koppla din tv till datorn så att du kan kolla på film på den.
Citera
2007-03-15, 20:38
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WowieZowie
Ok, en riktig nybörjarfråga, va fan ska man ha "den lilla gula" videokabeln till?

Den används om du vill styra ut kompositsignal till t ex en TV. Här kan du läsa lite om komposit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video

Citat:
Ursprungligen postat av pysokat
Det brukar vara S-video

Knappast. Här kan du läsa på vad S-video är:

http://en.wikipedia.org/wiki/Svideo
Citera
2007-03-15, 20:49
Bannlyst
Ah, då klarnar det lite. Det var svårt att Wikipedda det när jag inte visste vad den hette

Sen min DVD-recorder som har denna utgång, ska jag skita i den och köra på scarten? Vad det verkar så är ju scart att föredra framför kompositen, eller?
Eller har jag fattat helt galet, är det en komposit INgång på recordern?
Citera
2007-03-15, 21:05
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WowieZowie
Ah, då klarnar det lite. Det var svårt att Wikipedda det när jag inte visste vad den hette

Sen min DVD-recorder som har denna utgång, ska jag skita i den och köra på scarten? Vad det verkar så är ju scart att föredra framför kompositen, eller?
Eller har jag fattat helt galet, är det en komposit INgång på recordern?
Scart brukar vara att föredra framför RCA. Köp en riktig scart-kabel, nån från Supra t.ex. så ska de se att du får fin, fin bild. (Om du har digital utgång är det självklart bättre).
Citera
2007-03-15, 21:22
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Scart brukar vara att föredra framför RCA. Köp en riktig scart-kabel, nån från Supra t.ex. så ska de se att du får fin, fin bild. (Om du har digital utgång är det självklart bättre).

scart är skit.. Satsa på komponent eller något digitalt scart är s-video och ljud endast och massa kablar som inte används..
Citera
2007-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
scart är skit.. Satsa på komponent eller något digitalt scart är s-video och ljud endast och massa kablar som inte används..
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
SCART kan bära S-Video eller RGB video.

Nästan alla DVD spelare som har SCART utgång kan skicka RGB över scarten. Ibland måste man dock ändra en inställning så RGB skickas istället för S-Video.

RGB SCART resulterar i mycket bättre bild än både komposit och S-Video.
Citera
2007-03-16, 13:10
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
SCART kan bära S-Video eller RGB video.

Nästan alla DVD spelare som har SCART utgång kan skicka RGB över scarten. Ibland måste man dock ändra en inställning så RGB skickas istället för S-Video.

RGB SCART resulterar i mycket bättre bild än både komposit och S-Video.

Jag kanske bör tillägga att man då måste ha en scartkabel där det går trådar mellan alla stift. Brukar stå "fullkopplad" på i så fall. Många billigare kablar har inte detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in