2007-03-15, 18:29
Medlem
Baskis avatar
Tjena.
Jag fick en skiva av en polare med linux ubuntu och beryl inlagt. Tydligen ska det kallas Ubuntu Ultimate.
Men saken är den, att när jag stoppade in skivan, så kom jag fram i ett operativsystem (utan att ha installerat något) och där fanns det en ikon på skrivbordet där det stod install, sen fick jag välja lite olika saker.
Men sen när jag skulle välja i installations programmet att jag ville partitionera upp hårddiskarna så vart det problem. Efter jag hade valt hur många procent som ena partitionen skulle vara på och tryckt på "forward" så hände absolut inget alls.
Dator började ladda, och sen hände inget mer. Inte ens efter 20minuter.

Och numera fungerar inte xp heller.

Vad kan jag göra för att fixa linux utan att behöva mista något från hårddisken?
Och hur kan jag få till xp igen?
Citera
2007-03-15, 19:01
Medlem
hetzzs avatar
Det låter som du valde "partitionera hårddisken automatiskt" eller något dyl. Detta resulterar i att datorn raderar den befintliga partitionstabellen och då försvinner/korrumperas all data.

Det som skulle vart rätt skulle vart att se till så att den åtminstånde installerade ubuntu på den del av hårddisken som xp inte befinner sig på. Detta är inte alltid lätt att veta visserligen.

Nu vet jag inte om det var så du gjorde och jag vet inte heller hur du kan rädda din xpdata.

Jag misstänker däremot att ubuntu har skrivit över mbr(master boot record) vilket gör att datorn inte vet om vad den ska göra efter bios är klar. Om det råkar vara så att ubuntu INTE har raderat partitionstabellen så borde du kunna rädda ditt system genom att stoppa i en xpskiva och köra "reparera" eller något dyl. Alternativet kan vara att du installerar grub,lilo eller någon annan bootloader, som har uppgiften att ge dig en meny där du kan välja vilket operativsystem du vill starta. Detta är nått som datorn själv inte kan lista ut.(iaf inte med dagens föråldrade bios)
Citera
2007-03-15, 19:42
Medlem
Baskis avatar
Innan jag fick välja alla olika alternativ om hur jag ville installera ubutu som.
Så vart det en laddningruta som sa"starting up the partitioner". Men det kanske inte har något att göra med det.

Men i alla fall då, innan jag ger mig på xpskivan och reparationer så tänkte jag testa alternativet "Use the largest continuous free space".
Men otippat nog så stular det med.

När jag väljer det anternativet så får jag skriva själv i en ruta (där det redan står "hd0").
Men när jag inte skrivit in något i den rutan, och låter det stå "hd0" och trycker på installera så börjas det installeras, men sedan så kommer det fram en varningsruta där det står "No root file system is defined. Please correct this from the partitioning menu". Vad ska jag skriva i rutan för att det ska fungera?
Citera
2007-03-15, 20:50
Medlem
hetzzs avatar
om jag inte minns fel så just det alternativet sköta allt det där själv

testa om du kan välja några slags egenskaper på partitionen. Det jag vill komma fram till är att du ska markera partitionen som root (vilket betecknas som / )

Har jag förstått det rätt, att du använder den grafiska installationen? Har lite svårt att förklara då jag endast använt denna en gång.

Hittar inte nån bra bild och är inte hemma så att jag kan fixa en.

Det du skulle kunna göra är att göra en partion manuellt som är lite mindre än det lediga utrymmet(så att du får plats med en swap partition) och markera denna som root.

Mer detaljerad läsning finns tex på dessa sidor:

http://ubuntu-se.org/Wiki/DualBoot
http://ubuntu-se.org/Wiki/Partitionering
http://ubuntu-se.org/Wiki/HårddiskIntroduktion
Citera
2007-03-16, 18:24
Medlem
Baskis avatar
Okej, tack så mycket för länkarna.
Men innan jag lusläser dom så tänkte jag visa dig hur det ser ut när jag trycker på "manuell partition":
http://img481.imageshack.us/my.php?image=ubuntuzk2.png

På bilden ser man 2 partitioner, 1 för systemfiler (5gb) och en för annat (ca 105gb). Hur gör jag då för att partitionera upp den största disken?
Citera
2007-03-16, 19:55
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Okej, tack så mycket för länkarna.
Men innan jag lusläser dom så tänkte jag visa dig hur det ser ut när jag trycker på "manuell partition":
http://img481.imageshack.us/my.php?image=ubuntuzk2.png

På bilden ser man 2 partitioner, 1 för systemfiler (5gb) och en för annat (ca 105gb). Hur gör jag då för att partitionera upp den största disken?

Det är i steget före detta som du kan partitionera disken om jag minns rätt. I detta steg väljer du endast vilken partition som ska vara / resp swap (ev. fler alt. med fler diskar).

OM det skulle vara så som hetzz skriver att det kan hjälpa att återställa master boot record så gör du såhär:
Tryck i XP-skivan och ställ in så att datorn bootar från CD:n. Tryck F10 så får du upp nån sorts reparationsverktyg. Skriv fixmbr. Ignorera varningarna (spännande...) och tacka ja till att skriva om master boot record. Du måste ha adminlösenordet till din XP-installation. På det sättet plockade jag bort grub igår och XP bootade som vanligt. Jag vill bara poängtera att jag inte har nån aning om det kan lösa ditt problem.
Citera
2007-03-16, 20:02
Medlem
Baskis avatar
Okej, tack för det svaret.
Men nu är läget såhär, jag har nu bytt till en annan hårddisk som jag enbart ska ha ubuntu på. Men när jag nu ska installera (valde att ta bort allt gammalt på hårddisken) så säger han såhär i en varningsruta:
"The creation of swap space in partition #5 of IDE1 (hda) failed."

Det är lite skomt, vad menas med det och hur fixar jag det?
Det ända jag kan ändra på innan är det där (hda) namnet. Vad ska så istället för hda?
Citera
2007-03-16, 20:09
Medlem
kalabalikens avatar
Lite spekulation:
Du kan ha kommit så långt i installationen att en partitionering har gjorts men, ingen formattering skett och ingen installation mot disken (Eftersom inget root file system är definierat borde inget ha skrivits till disken). Då känns det som en skaplig idé att återställa mbr (det verkar ju inte kunna bli värre med det i alla fall). Om du försökt trycka framåt med de inställningar som visas i bilden du visat så borde inget hända eftersom både en / och en swap måste monteras för att en installation ska kunna göras.
Om jag var du skulle jag absolut inte försöka installera igen innan du vet mer om vad som hänt. Fråga på det svenska Ubuntuforumet.
Citera
2007-03-16, 20:14
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Okej, tack för det svaret.
Men nu är läget såhär, jag har nu bytt till en annan hårddisk som jag enbart ska ha ubuntu på. Men när jag nu ska installera (valde att ta bort allt gammalt på hårddisken) så säger han såhär i en varningsruta:
"The creation of swap space in partition #5 of IDE1 (hda) failed."

Det är lite skomt, vad menas med det och hur fixar jag det?
Det ända jag kan ändra på innan är det där (hda) namnet. Vad ska så istället för hda?

Om vi låtsas att det är din gamla bild som gäller även i den nya installationen:
Klicka på pilen vid fösta mount point och ändra till /. Till höger om det väljer du viklen partition som ska vara /.
Klicka på pilen vid den andra mount point och välj swap. Till höger väljer du vilken partition som ska vara swap.
Fast det har du säkert redan gjort. Valde du att formattera den? Den kanske är NTFS.
Citera
2007-03-17, 12:25
Medlem
Baskis avatar
Okej.
Men jag gjorde så här att jag skrev in hd1 där det stod hda.
Och då satts installationen igång, perfekt tänkte jag.
Det gick till ca 94% sen stod det:

"We are sorry, the installer crashed. Please file a new bug" sen står det lite om hur man ska rapportera, sen står det lite annat.
Det som vart problem var "Grubinstaller failed with code 1".

Vad är det för fel nu?
Hur rättar jag till det?
Citera
2007-03-17, 12:27
Medlem
Baskis avatar
Fel post
Citera
2007-03-17, 20:05
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Okej.
Men jag gjorde så här att jag skrev in hd1 där det stod hda.
Och då satts installationen igång, perfekt tänkte jag.
Det gick till ca 94% sen stod det:

"We are sorry, the installer crashed. Please file a new bug" sen står det lite om hur man ska rapportera, sen står det lite annat.
Det som vart problem var "Grubinstaller failed with code 1".

Vad är det för fel nu?
Hur rättar jag till det?

Om du googlar "Grubinstaller failed with code 1" finns det en del läsning. Det verkar dock inte som att nån har någon direkt lösning på problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in