Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Just så här under påsken så har jag intresserat mig lite mer för den kristna slavmoralen, som präglar även miljöpanikismen. Och dess huvudbudskap är ju just att människan inte har rätt att överleva. T.o.m. Gud själv lät sin människoson torteras till döds av staten. Men av rent evolutionära skäl så har vi ändå överlevnadsinstinkt och tycker till mans t.o.m. att det är roligt att upptäcka och skapa. Vi är alla genetiskt anti-kristna! (Kanske det var insiktsfullt av bibelförfattarna att kalla våra gener för 'arvssynden').
Det är ju just på grund av människan och andra arters överlevnad som det är så viktigt att ta hand om och leva i balans med naturen. Att påstå att detta skulle ha några som helst anor i kristendomen är tyvärr helt verklighetsfrånvänt. Inom kristendomen är människan skapelsens krona och hon har tillåtelse av Gud att råda över naturen och de arter som finns i den efter eget gottfinnande. Dylika föreställningar torde passa som hand i handske i din värld där exploatering av naturen verkar vara en rättighet som ingen (särskilt inte den onda staten!!11!omg) ska få blanda sig in i eller förvägra.
Hursomhelst är det här med kristendomen, ekonomi och miljörörelsen grovt off topic. Men det borde påpekas att hur mycket du än försöker skjuta det åt sidan så finns det mycket forskning som pekar på att vi är på väg åt helt fel håll vad beträffar påverkan och belastning av klimatet, miljön, biodiversiteten etc. Det här är inget som endast människor inom miljörörelsen måste ta ställning till. Det är frågor som handlar om vår och andra arters överlevnad och som sådana är de oberoende av politisk ideologi. Du verkar vara av åsikten att vi ska fortsätta att utnyttja naturen hänsynslöst och skita i konsekvenserna, eftersom vi tjänar på det
just nu, eller har jag misstolkat dig?
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Men herregud... (pun intended).
Att människan är skapelsens centrum är väldigt starkt uttryckt i den grönfundametalistiska läran. Vad skulle det annars spela för roll om temperaturen ökade och ändrade klimatet? Det finns inget självändamål för naturen att klimatet ska vara precis som det är idag kontra hur det såg ut för några miljoner år sedan. Att man vill behålla hur det ser ut idag är ju endast för att det passar människan bäst.
Jag tror inte du tänkte till riktigt när du skrev det här inlägget. I princip alla arter på jorden påverkas av den globala uppvärmningen, inte bara människan. Det handlar som sagt om vår art och andra arters överlevnad och välbefinnande. Om du sedan inte ser det som något eftersträvansvärt och avfärdar det hela med att det i naturen inte finns några självändamål, så är det upp till dig. Själv kan jag tycka att det är en inställning som inte har någonting med verkligheten att göra, men jag kanske har misstolkat dig också?