2007-03-14, 20:03
Medlem
Arkhons avatar
Jag har en dual-boot dator med Slackware Current och Windows XP.
Jag föredrar att använda Slackware, men när jag spelar brukar jag alltid boota Windows. Mitt problem är att när jag använt Windows så kan jag inte längre starta internet när jag rebootar till Linux, utan jag måste:

1. Reboota
2. Starta om modemet, och vänta tills det är igång
3. Köra ifconfig
4. Starta X som root, om internet inte fungerar så måste jag göra om stegen 1-4 tills det funkar
5. Reboota
6. Starta X som user.

Windows XP däremot ansluter automatiskt till internet, och jag är igång på nolltid när jag startar upp Windows efter att ha kört Linux.

Någon annan än jag som upplever samma problem? Vad beror detta på och kan jag skapa något skript som åtgärdar detta så att jag fritt kan växla mellan XP/Linux utan att behöva konfigurera om internet varje gång?

Tack på förhand

EDIT:
Och jag ser att tråden hamnade ganska fel, mod v.v. flytta till Övriga Operativsystem.
Citera
2007-03-14, 20:23
Medlem
CS-bögens avatar
När du skriver "köra ifconfig", är det "ifconfig eth0 down && /etc/rc.d/rc.inet1 restart" du menar då?

Det ska om jag har förstått mig på det rätt starta om eth0.
Citera
2007-03-14, 20:56
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
När du skriver "köra ifconfig", är det "ifconfig eth0 down && /etc/rc.d/rc.inet1 restart" du menar då?

Det ska om jag har förstått mig på det rätt starta om eth0.

Japp, det är ungefär så jag gör.
Jag lyckas ju starta om det hela, det brukar det aldrig vara problem med. Problemet är ju att jag måste starta om överhuvudtaget, att jag inte bara kan växla ifrån Windows till Linux och på direkten gå ut på internet.
Citera
2007-03-15, 10:22
Medlem
Arkhons avatar
Bumpar denna och ber mod att flytta den till 'Övriga Operativsystem'.

Tack
/Arkhon
Citera
2007-03-16, 12:09
Medlem
CS-bögens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Japp, det är ungefär så jag gör.
Jag lyckas ju starta om det hela, det brukar det aldrig vara problem med. Problemet är ju att jag måste starta om överhuvudtaget, att jag inte bara kan växla ifrån Windows till Linux och på direkten gå ut på internet.

Är du säker på att den har gått igång från första början då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in