Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-26, 18:50
Medlem
Jag bodde själv i Överlida då och dejtade även sonen Bosse ett tag, innan mordet skedde. Det var -83 vi träffades har jag för mig. Var hemma i deras gula tegelhus några gånger. Vi lyssnade mycket på Magnus Uggla på den tiden. Bosses pappa körde skolbussen till Svenljunga skola. Jag brukade sitta bakom honom. Hade dåliga vibbar från honom redan då. Tyckte han tittade lite för mycket i backspegeln.

Tror det var -84 som mordet skedde. Har för mig att Bosse hade en äldre halvbror från Göteborg och att det var han som hittade mamman i bastun. Bosse var inte hemma då. Dessutom råkade mammans lilla hund följa med in i bastun. Den överlevde på något konstigt sätt. Mordet var planerat. Bara någon vecka innan mordet hade Gösta grävt för bastufönstret på utsidan så ingen skulle höra hennes skrik eller att hon skulle kunna ta sig ut genom fönstret..

Hörde att han var tillbaka i trakten när han väl kom ut ur finkan, tror det var i Axelfors han bodde ett tag. Hade han visat sig i Överlida hade han väl blivit lynchad. Vet inte om han lever nu.

Jag förstår om Bosse har bytt namn och flyttat. Vem vill bli förknippad med namnet Rountti....?
Citera
2012-12-26, 19:16
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Tilläggas kan att Gösta bytte efternamn, gifte om sig 1990 och flyttade till Härnösand.

Där bor han fortfarande: http://www.ratsit.se/19270711-Gosta_...f7-dSgP0jR39vE

Den nya hustrun avled 2009.
Citera
2012-12-26, 19:28
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
Mordet skedde i Överlida. C:a 5-6 mil norr om Falkenberg. Mannen i fråga var en taxichaufför och kom en kväll när frun badade bastu helt enkelt att stänga till dörren. Sent på kvällen/natten kom sonen hem som jag tror var 19 år. Sonen var nog den som larmade polisen när hann fann en förkolnad mor i bastun. Om det avgjordes i Hovrätten så borde det varit Göta Hovrätt. Överlida låg då i Älvsborgs Län och är idag en del av Västra Götalands Län.

Tingsättsdomen måste för övrigt vara Borås Tingsrätt.

Fria fantasier? Inte fasen förkolnas en kropp i en bastu på några få timmar? En tjälknul/tjälknöl står 15-17 timmar i ungefär 75 graders ungsvärme, och då är den verkligen inte förkolnad! Även om du drar på ordentlig värme i bastun, så att det är c:a 100 grader i höjd med laven, så är det betydligt kallare vid golvet.
Citera
2012-12-26, 20:42
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Fria fantasier? Inte fasen förkolnas en kropp i en bastu på några få timmar? En tjälknul/tjälknöl står 15-17 timmar i ungefär 75 graders ungsvärme, och då är den verkligen inte förkolnad! Även om du drar på ordentlig värme i bastun, så att det är c:a 100 grader i höjd med laven, så är det betydligt kallare vid golvet.
Nej, definitivt inte.
Minns en händelse från flottan, där ett berusat befäl gick och satte sig i bastun ensam och somnade och hittades minst ett dygn senare.
Han var genomkokt, så allt lossnade från kroppen så snart de försökte flytta den.
Men förkolnad - knappast!

Var det verkligen 1984?
Har för mig att min farsa snackade om det, men han var död då.
Eller så handlade det som någon som blev inlåst i sin egen bastu pga olyckshändelse...
Citera
2012-12-26, 21:09
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Nej, definitivt inte.
Minns en händelse från flottan, där ett berusat befäl gick och satte sig i bastun ensam och somnade och hittades minst ett dygn senare.
Han var genomkokt, så allt lossnade från kroppen så snart de försökte flytta den.
Men förkolnad - knappast!

Var det verkligen 1984?
Har för mig att min farsa snackade om det, men han var död då.
Eller så handlade det som någon som blev inlåst i sin egen bastu pga olyckshändelse...

För er (menar inte dig!) som ser en skräckbild framför er, där man blir inlåst in en bastu och själv får erfara att köttet börjar lossna från benen - så kan ni glömma det. Vid det laget är man redan död (om det kan vara någon tröst?). Så länge kroppens cirkulationssystem fungerar så "genomkokar inte köttet", och när cirkulationssystemet inte fungerar så är man död. Om det däremot gäller lokal uppvärmning - t.ex om man hypotetiskt skulle tvinga någon att hålla handen i en kokande gryta - så kan jag tänka mig att köttet blir kokt. Men då får det inte röra sig om någon större kroppsdel (t.ex. en arm eller ett ben), för då dör man av chock/cirkulationskollaps.

Olyckan du tänker på kommer jag ihåg! Den diskuterades i en newsgroup på internet (c:a 10 år före "webben" - jo då ungdomar, internet har funnits sedan slutet av 60-talet, men användargränssnittet var helt textbaserat ) Enligt ryktena hittades mannen död, med nednötta fingrar efter att försökt klösa sig ut genom dörren. Tveksamt.... Jag har aldrig badat i en bastu där det inte är (relativt) "kallt" nära golvet. Om man är några bastuvana tillsammans (och då menar jag inte fanatikerna som deltar i bastu-VM!), så vill inga sitta på nedersta laven - där kan man sitta tills man blir less... Den instängda mannen avled antagligen p.g.a av ett existerande hjärtproblem (vanligaste/enda orsaken), och de nednötta fingrarna var nog bara hitte-på...
Citera
2012-12-26, 21:26
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Olyckan du tänker på kommer jag ihåg! Den diskuterades i en newsgroup på internet (c:a 10 år före "webben" - jo då ungdomar, internet har funnits sedan slutet av 60-talet, men användargränssnittet var helt textbaserat ) Enligt ryktena hittades mannen död, med nednötta fingrar efter att försökt klösa sig ut genom dörren. Tveksamt.... Jag har aldrig badat i en bastu där det inte är (relativt) "kallt" nära golvet. Om man är några bastuvana tillsammans (och då menar jag inte fanatikerna som deltar i bastu-VM!), så vill inga sitta på nedersta laven - där kan man sitta tills man blir less... Den instängda mannen avled antagligen p.g.a av ett existerande hjärtproblem (vanligaste/enda orsaken), och de nednötta fingrarna var nog bara hitte-på...
Ni glider vi lite ot, men nu minns jag mer ang. olyckan.

Jo, han lär ha slitit loss plankor med bara händerna där inne och den olyckan ledde till att det blev lag på att bastu måste byggas med dörr som går utåt, utan lås och att termostaten ska vara nåbar inne i bastun.
Har dessutom sett i något medicinskt sammanhang att vid redan vid en yttertemperatur på 27 grader kan en människa få värmeslag.
Men nu har vi som sagt glidit iväg en bit från topic, så för att komma åter:

Det fanns alltså ett juridiskt efterspel till bastumordet där en husköpare klagat på att mäklaren inte upplyst om att mordet ägt rum i fastigheten och det var det som TS sökte info om?
Hur blev utfallet i det?
Citera
2012-12-27, 16:16
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat

Tack, SpaceCat! Mina kommentarer/frågor nedan har jag ställt mig efter att ha forskat lite i "bastumordet". Och allra sist kommer en länk till "svenskamord.se" med några citat.

On Topic:
  1. Vad var dödsorsaken i Överlida-fallet? "Förkolning" kan vi glömma...
  2. Hade BO hjärtproblem sedan tidigare?
  3. Hade GM mixtrat med termostaten?
  4. Hur kunde "den lilla hunden" (se länk nedan) överleva? Hundar är ju väldigt känsliga för överhettning.
  5. Maken hade planerat dådet i ett halvår - hur förberedde han mordet?

1 & 2: Det förlöpte bara några timmar mellan att GM stängde in BO i bastun, och att (styv-)sonen upptäckte att BO var död. Kan man dö så snabbt i en bastu, om man håller sig kall (sorry!) och lägger sig på golvet nära en källarvägg?

3: Det rör sig om en taxi/buss-chaufför som GM. Hur i hela friden lyckades han (om det nu var så?) "boosta" aggregatet" så att det tog död på en människa på bara några få timmar? Elingenjör? Jag har inte någon erfarenhet av "hemma-aggregat" som är försedda med termostat. På eller av, är vad som gäller. Kanske är annorlunda på större anläggningar (badhus t.ex), men vanligtvis är bastuaggregatet på, eller av...

4: Hundar dör ju ibland, för att deras mentalt efterblivna ägare lämnar dem i bilen på sommaren. Då kanske temperaturen i kupén stiger till 40-70 grader! Och då kan inte hunden göra sig av med överskottsvärmen, på grund av att de inte svettas, utan försöker kyla sig genom att andas/flämta. Hur kunde en liten hund överleva, om matte dog? Helt obegripligt!

5: Vilka förberedelser vidtog han?

Länk: "http://www.svenskamord.se/index.php?topic=8214.0". Sammanfattning: Bastumordet ägde rum i Överlida - utanför Svenljunga och 5-6 mil norr om Falkenberg.

Det hände för så länge sedan, så jag är egentligen inte intresserad av vad som har hänt med GM (antagligen död nu). Eller om sonen/styvsonen har bytt namn. Let bygone be bygone... Men hur kan man ta livet av en människa genom att spärra in honom/henne i en bastu några få timmar?

Det måste finnas mycket mer bakom det här...

[EDIT: Sedan tycker jag inte att "privatdetektiver" ska "leta" på ratsit och misstänkliggöra nu levande personer som råkar ha samma förnamn och födelsedatum som GM!!! Fy fan...
Senast redigerad av lrad070142 2012-12-27 kl. 16:21.
Citera
2012-12-27, 17:47
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Sedan tycker jag inte att "privatdetektiver" ska "leta" på ratsit och misstänkliggöra nu levande personer som råkar ha samma förnamn och födelsedatum som GM!!! Fy fan...
Vad jag kan se så är jag den enda som har länkat till uppgifter på Ratsit, så jag antar att det är mig du spyr galla över.

För det första så finns det andra läsare av tråden som faktiskt har velat veta om gärningsmannen är i livet och var han bor, även om inte just du tycker att den uppgiften är intressant.

För det andra så skulle jag aldrig länka till en uppgift på Ratsit utan att ha verifierat den på annat sätt, till exempel genom kyrkböcker eller Skatteverket/folkbokföring.
Citera
2012-12-27, 18:31
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Vad jag kan se så är jag den enda som har länkat till uppgifter på Ratsit, så jag antar att det är mig du spyr galla över.

För det första så finns det andra läsare av tråden som faktiskt har velat veta om gärningsmannen är i livet och var han bor, även om inte just du tycker att den uppgiften är intressant.

För det andra så skulle jag aldrig länka till en uppgift på Ratsit utan att ha verifierat den på annat sätt, till exempel genom kyrkböcker eller Skatteverket/folkbokföring.

Jag "spyr inte galla" över någon.. Om du har uppgifter från kyrkböcker och folkbokföringen (INTE ratsit) som du inte har delgett oss, så är det ju högeligen intressant! Lever GM?

PS: Det jag reagerade över var att någon (du) hade hittat en "Göran Emanuel" med samma födelsedatum på allas våra källa till visdom: RATSIT! Jag kollade mitt eget förnamn samt mitt exakta födelsedatum, på ratsit. 21 träffar! Hoppas att jag inte utmålas som en mördare i framtiden!
DS.

Ta inte så illa upp. Har du uppgifter som du inte har lämnat här, så får du väl lägga upp dem. Om jag har missat dem, så kan jag väl äta upp min hatt (eller nåt liknande...)

PPS: Jag tar tillbaka uttrycket "Fy Fan!". Jag gör en mellan-pudel, typ
DDS.
Senast redigerad av lrad070142 2012-12-27 kl. 18:33.
Citera
2012-12-28, 16:09
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Jag "spyr inte galla" över någon.. Om du har uppgifter från kyrkböcker och folkbokföringen (INTE ratsit) som du inte har delgett oss, så är det ju högeligen intressant! Lever GM?

PS: Det jag reagerade över var att någon (du) hade hittat en "Göran Emanuel" med samma födelsedatum på allas våra källa till visdom: RATSIT! Jag kollade mitt eget förnamn samt mitt exakta födelsedatum, på ratsit. 21 träffar! Hoppas att jag inte utmålas som en mördare i framtiden!
DS.

Ta inte så illa upp. Har du uppgifter som du inte har lämnat här, så får du väl lägga upp dem. Om jag har missat dem, så kan jag väl äta upp min hatt (eller nåt liknande...)

PPS: Jag tar tillbaka uttrycket "Fy Fan!". Jag gör en mellan-pudel, typ
DDS.
Jag vet inte vem "Göran Emanuel" är eller vad han har för relevans till innehållet i den här tråden.

Och jag tar faktiskt aldrig illa upp för att någon ifrågasätter mina uppgifter eller önskar ytterligare källor. Däremot störde det mig oerhört mycket att du dels anser att uppgiften om att GM är i livet är ointressant, trots att den efterfrågats av ett flertal läsare i tråden, dels att du svor över att jag "letar på Ratsit och misstänkliggör nu levande personer som råkar ha samma namn och födelsedatum som GM". Du använder en i mitt tycke onödigt otrevlig och misstänkliggörande ton i ditt inlägg, vilket gör att man knappast känner sig manad att försöka bidra med någon ytterligare information i tråden.

Hur som helst - för eventuella intresserade läsare så kan jag meddela att den G*sta Ingem*r Averl*nd vars uppgifter på Ratsit jag länkar till här: http://www.ratsit.se/19270711-Gosta_...f7-dSgP0jR39vE är identisk med den i tråden utpekade GM G*sta Ingem*r R*ontti. Bytet av efternamn skedde efter ett beslut av Patent och Registreringsverket 19860930. Har fått namnbytet bekräftat av Skatteverket, de kan visserligen inte svara på vad han hette i efternamn tidigare eftersom namnbytet skedde före 1991 då folkbokföringen övertogs av Skatteverket från Svenska kyrkan. Däremot bekräftar Skatteverket gärna att G*sta A:s barn har exakt samma namn, födelsedatum och födelseförsamling som G*sta R:s barn.....

För övrigt kan jag nämna att jag hämtade de korrekta uppgifterna om G*sta R:s födelsedatum och födelseförsamling i Sveriges Befolkning 1980 (databas på CD-skiva utgiven av Sveriges släktforskarförbund), eftersom en del av de uppgifter som finns både här i tråden och i tråden på Svenska mord är felaktiga.
Citera
2012-12-28, 16:26
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag vet inte vem "Göran Emanuel" är eller vad han har för relevans till innehållet i den här tråden.

Och jag tar faktiskt aldrig illa upp för att någon ifrågasätter mina uppgifter eller önskar ytterligare källor. Däremot störde det mig oerhört mycket att du dels anser att uppgiften om att GM är i livet är ointressant, trots att den efterfrågats av ett flertal läsare i tråden, dels att du svor över att jag "letar på Ratsit och misstänkliggör nu levande personer som råkar ha samma namn och födelsedatum som GM". Du använder en i mitt tycke onödigt otrevlig och misstänkliggörande ton i ditt inlägg, vilket gör att man knappast känner sig manad att försöka bidra med någon ytterligare information i tråden.

Hur som helst - för eventuella intresserade läsare så kan jag meddela att den G*sta Ingem*r Averl*nd vars uppgifter på Ratsit jag länkar till här: http://www.ratsit.se/19270711-Gosta_...f7-dSgP0jR39vE är identisk med den i tråden utpekade GM G*sta Ingem*r R*ontti. Bytet av efternamn skedde efter ett beslut av Patent och Registreringsverket 19860930. Har fått namnbytet bekräftat av Skatteverket, de kan visserligen inte svara på vad han hette i efternamn tidigare eftersom namnbytet skedde före 1991 då folkbokföringen övertogs av Skatteverket från Svenska kyrkan. Däremot bekräftar Skatteverket gärna att G*sta A:s barn har exakt samma namn, födelsedatum och födelseförsamling som G*sta R:s barn.....

För övrigt kan jag nämna att jag hämtade de korrekta uppgifterna om G*sta R:s födelsedatum och födelseförsamling i Sveriges Befolkning 1980 (databas på CD-skiva utgiven av Sveriges släktforskarförbund), eftersom en del av de uppgifter som finns både här i tråden och i tråden på Svenska mord är felaktiga.

Ta det lugnt...

För det första så skrev jag fel - det ska naturligtvis vara "Gösta Ingemar". Alla kan göra misstag.

Informationen du (äntligen) lägger fram NU är övertygande. Du har uppenbarligen kollat noggrannt. Men i ditt tidigare inlägg fanns bara en länk till ratsit. Allt för många hängs ut i onödan här, för att någon hittar en person med förnamn/efternamn/födelsedatum som råkar stämma.

Du har säkert gjort ett jättebra jobb! Men det hade varit intressant om du hade kunnat redovisa det lite bättre. Tidigare.
Citera
2012-12-28, 18:36
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Har aldrig sett att Aurora Borealis skulle ha uppgivit felaktiga uppgifter om någon kriminell. Han/hon verkar alltid vara 100% säker före han/hon skriver sina inlägg.

Tack Aurora för dina uppgifter både här och i andra trådar, vi är säkert många som uppskattar dina inlägg.

Bastumördaren har hunnit bli 85, han har levt 31 år längre än kvinnan som han så plågsamt mördade 1984:

Gösta Ingemar Averlund född 1927-07-11

Gatuadress: Lägergatan 11 lgh 1001
Postnummer: 871 41
Postort: Härnösand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här