• 1
  • 2
2007-03-20, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-DET BLIR ATT GISSA!

Som dessa signaturerna Pontus och Marvid här ovan inte –ens- orkar redogöra för vad som är deras reaktion här ovan för mig.
Men jag alltså gissar, att det är min tydlighet med att benämna saker och ting med fullständig benämning: att ansluta genom
Ethernet-teknik, mot det vårdslösa ”nätverkskabel”. Datorns
Ethernets-nätverksanslutningskort, mot ”nätverkskortet”.
-För att verkligen vara medvetet insatt i sakerna.

Och visst vet jag att det finns människor som intelligensmässigt inte orkar med att dra hela den fullständiga benämningen, …men dessa är bara att beklaga, och hoppas på att de har andra kvaliteter.
…eller att de tränar upp sig till att orka, det finns ju grönsaker att äta.
Du vet att dagens nätverkskablar enbart stödjer Ethernet, vilket gör att det redan är självskrivet vilken teknik man använder. Vidare så kan
"att ansluta genom Ethernet-teknik" tolkas på flera sätt, då det finns WLAN också. Så det är bäst att skriva att nätverket drivs genom en kabel.

Annars så är det ju möjligt att hon använder tex. Lattisnet eller liknande istället för Ethernet, så det är inte säkert att hennes nätverkskabel driver Ethernet-teknik
Citera
2007-03-20, 07:57
Medlem
criss avatar
Nej, jag har själv kört igång ett "Token ring" med typiska Cat-5 kablar, som används i Ethernet. Att sedan Token ring är en uråldrig teknik att köra på koppar, är en helt annan sak.
Citera
2007-03-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Nej, jag har själv kört igång ett "Token ring" med typiska Cat-5 kablar, som används i Ethernet. Att sedan Token ring är en uråldrig teknik att köra på koppar, är en helt annan sak.
Oj, jag råkade tom. säga emot mig själv i mitt inlägg, menade såklart att man kan använda nätverkskablar (cat-5) till olika nätverk, fast 99% av alla använder Ethernet
Får skylla på att man suttit uppe hela natten och ugglat.
Citera
2007-03-20, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Du vet att dagens nätverkskablar enbart stödjer Ethernet, vilket gör att det redan är självskrivet vilken teknik man använder. Vidare så kan
"att ansluta genom Ethernet-teknik" tolkas på flera sätt, då det finns WLAN också. Så det är bäst att skriva att nätverket drivs genom en kabel.

Annars så är det ju möjligt att hon använder tex. Lattisnet eller liknande istället för Ethernet, så det är inte säkert att hennes nätverkskabel driver Ethernet-teknik
har inte med det att göra för de fungerar nu :P
Citera
2007-03-20, 11:10
Medlem
HADE DET VARIT JAG SOM SKREV INLÄGGET.

Detta som signaturen cris skriver här ovan, hade jag skrivit: ”Nej, jag har själv kört igång ett "Token ring" -ni vet detta som som som ….. å så hade jag skrivit något helt kort kännetecknande för vad sådant är.
Och, som cris skriver: ”med typiska Cat-5 kablar” –ni vet som som som ….
Och då hade, säkert många besökare nu sluppit att fundera på …-vad då ”Token ring” för något???? -vad då ”Cat-5 kablar” för något??????

…men detta är ju inte för sent att göra här nedan. –Tack på förhand för de´! cris.

PS: Jag har letat på Wikipedia, Susning och googlat på sökordet ”cat-5” ..och hittar inget. –Och detta här handlar väl inte om en musikgrupp???

====
Och du signaturen respekt, ..om det fungerar för dig eller inte? Är inte det mest väsentliga för oss andra, vi söker kunskaper.
Citera
2007-03-20, 11:11
Bannlyst
Citat:

====
Och du signaturen respekt, ..om det fungerar för dig eller inte? Är inte det mest väsentliga för oss andra, vi söker kunskaper.
du fick kunskap de va inte kablarna som va felet
Citera
2007-03-20, 11:51
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:

Detta som signaturen cris skriver här ovan, hade jag skrivit: ”Nej, jag har själv kört igång ett "Token ring" -ni vet detta som som som ….. å så hade jag skrivit något helt kort kännetecknande för vad sådant är.
Och då hade, säkert många besökare nu sluppit att fundera på …-vad då ”Token ring” för något???? -vad då ”Cat-5 kablar” för något??????

…men detta är ju inte för sent att göra här nedan. –Tack på förhand för de´! cris.

PS: Jag har letat på Wikipedia, Susning och googlat på sökordet ”cat-5” ..och hittar inget. –Och detta här handlar väl inte om en musikgrupp???

====

Då ska du få kunskap, snillet.
CAT 5
Kategori 5-kabel eller Cat 5 (kortform av engelska Category 5 cable ’Kategori 5-kabel’) är en standard i nätverksöverföring över kabel. Kategorin klarar en överföringshastighet på upp till 100 megabit per sekund. Den har åtta ledare men använder bara fyra ledare för informationsöverföring.
Token Ring
IEEE 802.5 - vanligen känt som Token Ring - är en teknikstandard för att skapa datornätverk på lokal nivå (LAN). Standarden utvecklades och stöddes av IBM under det tidiga 1980-talet. Det var till en början mycket framgångsrikt, men framgången dalade efter lanseringen av kabelstandarden 10BASE-T. IBM genomförde en intensiv reklamkanpanj och hävdade att IEEE 802.5 höll en bättre prestanda och tillförlitlighet än än konkurrenten Ethernet på grund av dess deterministiska algoritm, men idag varken förespråkas eller används systemet.

Principen bakom IEEE 802.5 är att all utrustning kopplas samman i en stor ring där varje enhet kan lyssna på trafiken som går runt i ledningen. Trafiken är enkelriktad, och enheterna turas om att skicka information på ledningen. Sättet som enheterna sköter turordningen är genom att skicka en markör från enhet till enhet i tur och ordning. Markören kallas för ett Token (engelska, svensk motsvarighet: "tecken") och därav kommer smeknamnet Token Ring. Namnet gav också upphov till den skämtsamma svenska benämningen Tok-i-en ring (man tänker sig en tok som springer runt i ringen).

Hämtat från Wikipedia.

Citat:
Som dessa signaturerna Pontus och Marvid här ovan inte –ens- orkar redogöra för vad som är deras reaktion här ovan för mig.
Men jag alltså gissar, att det är min tydlighet med att benämna saker och ting med fullständig benämning: att ansluta genom
Ethernet-teknik, mot det vårdslösa ”nätverkskabel”. Datorns
Ethernets-nätverksanslutningskort, mot ”nätverkskortet”.

Waste of time
Citera
2007-03-20, 12:50
Medlem
criss avatar
Citat:

====

Jodå. Det var lite slarvigt av mig att slänga olika uttryck hit och dit, utan att förklara. Ett sådan begrepp som Token ring, finns med lätthet om du söker på både Wikipedia och Google. När jag sökte på cat 5 på wikipedia, kom jag till denn här sidan http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_5 . Den beskriver klart och tydligt vad en cat-5 kabel är. Dock på engelska. Men på internet kan man inte förvänta sig att få all information på sitt eget modersmål.

Så ett tips till dig "B-O Gavne, Västerås" är att försöka lära dig att söka på ett sådant sätt, att du lättare hittar information, så ska säkert andra sortes frågetecken också rätas ut, inom detta ämne.

Tips på en sida om sökning: http://www3.ub.lu.se/safir/internet.html
Citera
2007-03-20, 12:54
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Oj, jag råkade tom. säga emot mig själv i mitt inlägg, menade såklart att man kan använda nätverkskablar (cat-5) till olika nätverk, fast 99% av alla använder Ethernet
Får skylla på att man suttit uppe hela natten och ugglat.

Jag misstänkte att det var något sådant, men jag gillar ju såklart precis som andra att sätta dit folk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in