2007-03-14, 13:18
Medlem
kalabalikens avatar
Mitt under installationen av Ubuntu ("Kopierar filer" 50%) stannade installationen helt och hållet. Efter att ha väntat ett bra tag stängde jag av datorn på powerknappen. XP startade som vanligt (inga meddelanden eller Grub eller liknande visade sig) och tittar jag på Linuxpartitionerna med Partition Magic så finns det en del data på diskarna.
Jag har nu definitivt gett upp hoppet om att installera Ubuntu och kommer att välja en annan distribution. MEN, räcker det med att formattera om de partiotioner som jag försökte installera Ubuntu på och sedan installera nåt annat på dem, eller måste jag göra nåt annat först?
Citera
2007-03-14, 13:19
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Mitt under installationen av Ubuntu ("Kopierar filer" 50%) stannade installationen helt och hållet. Efter att ha väntat ett bra tag stängde jag av datorn på powerknappen. XP startade som vanligt (inga meddelanden eller Grub eller liknande visade sig) och tittar jag på Linuxpartitionerna med Partition Magic så finns det en del data på diskarna.
Jag har nu definitivt gett upp hoppet om att installera Ubuntu och kommer att välja en annan distribution. MEN, räcker det med att formattera om de partiotioner som jag försökte installera Ubuntu på och sedan installera nåt annat på dem, eller måste jag göra nåt annat först?

Det räcker att göra så, men vill du vara på den säkra sidan så ta bort dom partitionerna med PM å skapa nya i den nya installen.
Citera
2007-03-14, 16:19
Bannlyst
Nej, ge inte upp Stannade själv på 50% en gång, sen när jag satte i skivan igen och gjorde om det så funkade det. Testa en gång till bara...
Citera
2007-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
Nej, ge inte upp Stannade själv på 50% en gång, sen när jag satte i skivan igen och gjorde om det så funkade det. Testa en gång till bara...

Eller så provar man en annan distribution. Jag skulle seriöst fundera på att välja en annan distribution om det är ett lotteri huruvida installationen lyckas eller inte.
Citera
2007-03-14, 20:08
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla

Nix, med tanke på hur många timmar jag spenderat på att testa olika versioner av ubuntu, kubuntu 6.06, 6.10 osv. resp. hur mycket trubbel det var innan jag fick reda på hur jag skulle hantera det bedrövliga stödet för ATI grafikkort, så ger jag helt enkelt upp. Jag har just laddat ner Mandriva, hoppas på bättre tur med den.

Tack för svaren.
Citera
2007-03-15, 18:55
Medlem
hetzzs avatar
Hade själv samma problem. Det visade sig först vara cd-rom:en eller cd:n som var skum (bytte båda samtidigt då jag inte var en gnutta intresserad av vilken av dem som inte funkade) senare vid en annan installation uppträde det lika dant, jag bytte cd och cdrom för att det funkade förra gången. Det visade sig dock vara hårddisken som sjöng på sista versen.

Avfärda inte en dist. bara för att du inte orkar se vad felet egentligen är. Visst Xp funkar jääääättte bra på din dator, saken är att linux säger till om det är fel... xp bara glider på och du får sämmre prestanda och korrupta filer. Men visst, jag ska inte leka pro-linux... kör själv xp just nu.
Citera
2007-03-15, 23:41
Medlem
kalabalikens avatar
Nu lämnar jag Linux tills vidare (lär bli rätt länge, förmodligen till jag köper en ny dator). Mandriva gick inte att installera. OpenSuse gick däremot rätt så bra att installera. Att få till grafiken var dock ett smärre helvete. Jag lyckades få till upplösning osv, men vad gällde 3D-acceleration var det stört omöjligt (ATI-kort), trots att jag slaviskt följde den feta guide som finns på den officiella hemsidan. En liten bieffekt blev att vid ca. varannan omboot så var muspekarens spets ca 5 cm från det ställe där musklicket aktiverades. Jävligt störande.

Hursomhelst så ville jag passa på att tacka för den hjälp jag fått i denna och andra trådar under mitt korta, bitvis lärorika och svordomsfyllda Linuxäventyr. Vi ses i nåt annat delforum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in