Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Jag har under 2010 arbetat på ett arbete i Härryda kommun strax utanför Göteborg. Jag har under hela året varit skriven hos mamma i Helsingborg (Skåne) då jag inte hittat något riktigt boende. Jag bodde dock inneboende hos en släkting januari - mars -10 i Göteborgs kommun 1,5mil ifrån jobbet. Varje helg har jag åkt på hemresa 2 dagar vilket är 21 mil från Göteborg.
Mellan mars-december hittade jag ett andrahandsboende i Göteborgs kommun 1,8 mil ifrån mitt jobb, men åkte även hem till Skåne på helgerna 21 mil. Jag skrev mig dock inte på den nya adressen då jag ansåg att den var osäker utan hade den som "tillfällig postadress" hos Skatteverket dessa 9 månaderna.
Min fråga till er är om jag har gjort någon rätt att göra något avdrag på skatten för hemresorna eller för resorna till/från jobbet i något utav mina två bostadssituationer jag haft under året.
En fråga till: Jag har visserligen inte betalat något i hyra varken till mamma eller till min släkting januari-mars, men har ju givetvis betalat hyra i andrahandsboendet. Finns det något sätt jag kan dra av någon del av hyran eller liknande eftersom jag faktiskt betalat en hyra som inte är på min skrivna adress?
Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50 veckor.
Dessutom har jag ätit lunch på jobbet varje dag jag arbetat. 70kr x 5 dagar x 50 veckor = 17500kr.
Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50
Hur tänker du här?

du åker ca. 3,6 mil / dag * 5 dagar i en vecka * 50 veckor = 900 mil INTE 3780... men men.
Jag har också en fråga. Finns det något schablonbelopp (se början på tråden) som fortfarande gäller?
Jag arbetar på en ort och har ett annat arbete 60 mil bort som jag jobbar med på helger. Men jag har inte sparat kvitton för boende...
Tacksam för svar

!