• 1
  • 2
2010-03-24, 14:54
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av red_addiction
Tänkte putta upp den här tråden istället för att skapa en ny.

Jag är skriven på en ort men arbetade i somras i en stad ca 40 mil bort. Funderar därför på att öka på min skatteåterbäring genom att dra för dubbelt boende. Min fråga är bara hurpass noga de är med redovisningen för det man betalat? Jag kan ju visa upp ett handskrivet kvitto från mina föräldrar men kollar de t.ex. upp mina kontouppgifter/ mina föräldrars kontouppgifter så att de ser att jag överfört hyra?

Jag har faktiskt betalat för att bo där, men inte en bestämd hyra varje månad utan veckohandlade för hela familjen någon gång, tankade upp bilarna osv. Hamnade säkert på över 1000 kr/månad extra mot vad jag skulle lagt ut om jag arbetade i min studiestad.

Om man tar schablonbelopp, kräver de inte kvitto på något då? Tänkte även dra av för 2 resor tillbaka till studieorten under tiden jag arbetade i min hemstad, räcker det med bokningsbekräftelse för att bevisa detta?

Om du sommarjobbat men är student annars, kolla först upp om du tjänar något på avdraget iom att jobbskatteavdraget minskas med motsvarande belopp. Har du relativt låg inkomst av tjänst, iaf under 1 PBB, så tjänar du troligen inte något alls på det.
Citera
2010-04-01, 13:32
Medlem
Whiteliess avatar
Jobbar ca 7-8 km från jobbet, kan man fylla i att man åkt bil 230 dagar förra året? Har ingen bil skriven på mig själv, men har lånat farsans ibland, lånat en polares ibland, åkt kommunalt ibland...

Men jag har inga kvitton på bensin eller en bil skriven på mig själv alltså.

Kan jag göra avdraget ändå eller kommer de att undra saker och försena utbetalningen? Vill helst undvika att försena utbetalningen.
Citera
2011-03-22, 20:47
Medlem
antonftws avatar
Hej!
Jag har jobbat i ca 15 månader i Sthlm, är fortfarande skriven på Gotland.
Viss borde jag få dra av för dubbel bosättning eller hur?

Edit: Flickvännen undrar om hon som studerande (och helgarbetare) ifall hon får dra av för dubbel bosättning?
Senast redigerad av antonftw 2011-03-22 kl. 20:56.
Citera
2011-03-23, 19:08
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonftw
Hej!
Jag har jobbat i ca 15 månader i Sthlm, är fortfarande skriven på Gotland.
Viss borde jag få dra av för dubbel bosättning eller hur?

Edit: Flickvännen undrar om hon som studerande (och helgarbetare) ifall hon får dra av för dubbel bosättning?

Bara för att man är skriven någon annanstans innebär det ju inte att man får dubbel bosättning. Det måste väl finnas en anledning till att man måste behålla sitt boende på den "gamla orten", tex familj eller annat jobb man ska återgå till.
Annars skulle ju alla kunna skriva sig på helt andra ställen

/
alberta
Citera
2011-03-24, 23:09
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Bara för att man är skriven någon annanstans innebär det ju inte att man får dubbel bosättning. Det måste väl finnas en anledning till att man måste behålla sitt boende på den "gamla orten", tex familj eller annat jobb man ska återgå till.
Annars skulle ju alla kunna skriva sig på helt andra ställen

/
alberta
Jag har min familj kvar på Gotland, dock är inte mitt nuvarande yrke tidsbestämt.
Spelar det någon roll?
Citera
2011-03-29, 11:50
Medlem
Jag har under 2010 arbetat på ett arbete i Härryda kommun strax utanför Göteborg. Jag har under hela året varit skriven hos mamma i Helsingborg (Skåne) då jag inte hittat något riktigt boende. Jag bodde dock inneboende hos en släkting januari - mars -10 i Göteborgs kommun 1,5mil ifrån jobbet. Varje helg har jag åkt på hemresa 2 dagar vilket är 21 mil från Göteborg.

Mellan mars-december hittade jag ett andrahandsboende i Göteborgs kommun 1,8 mil ifrån mitt jobb, men åkte även hem till Skåne på helgerna 21 mil. Jag skrev mig dock inte på den nya adressen då jag ansåg att den var osäker utan hade den som "tillfällig postadress" hos Skatteverket dessa 9 månaderna.

Min fråga till er är om jag har gjort någon rätt att göra något avdrag på skatten för hemresorna eller för resorna till/från jobbet i något utav mina två bostadssituationer jag haft under året.

En fråga till: Jag har visserligen inte betalat något i hyra varken till mamma eller till min släkting januari-mars, men har ju givetvis betalat hyra i andrahandsboendet. Finns det något sätt jag kan dra av någon del av hyran eller liknande eftersom jag faktiskt betalat en hyra som inte är på min skrivna adress?

Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50 veckor.

Dessutom har jag ätit lunch på jobbet varje dag jag arbetat. 70kr x 5 dagar x 50 veckor = 17500kr.
Citera
2011-04-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Jag har under 2010 arbetat på ett arbete i Härryda kommun strax utanför Göteborg. Jag har under hela året varit skriven hos mamma i Helsingborg (Skåne) då jag inte hittat något riktigt boende. Jag bodde dock inneboende hos en släkting januari - mars -10 i Göteborgs kommun 1,5mil ifrån jobbet. Varje helg har jag åkt på hemresa 2 dagar vilket är 21 mil från Göteborg.

Mellan mars-december hittade jag ett andrahandsboende i Göteborgs kommun 1,8 mil ifrån mitt jobb, men åkte även hem till Skåne på helgerna 21 mil. Jag skrev mig dock inte på den nya adressen då jag ansåg att den var osäker utan hade den som "tillfällig postadress" hos Skatteverket dessa 9 månaderna.

Min fråga till er är om jag har gjort någon rätt att göra något avdrag på skatten för hemresorna eller för resorna till/från jobbet i något utav mina två bostadssituationer jag haft under året.

En fråga till: Jag har visserligen inte betalat något i hyra varken till mamma eller till min släkting januari-mars, men har ju givetvis betalat hyra i andrahandsboendet. Finns det något sätt jag kan dra av någon del av hyran eller liknande eftersom jag faktiskt betalat en hyra som inte är på min skrivna adress?

Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50 veckor.

Dessutom har jag ätit lunch på jobbet varje dag jag arbetat. 70kr x 5 dagar x 50 veckor = 17500kr.

Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50

Hur tänker du här? du åker ca. 3,6 mil / dag * 5 dagar i en vecka * 50 veckor = 900 mil INTE 3780... men men.

Jag har också en fråga. Finns det något schablonbelopp (se början på tråden) som fortfarande gäller?
Jag arbetar på en ort och har ett annat arbete 60 mil bort som jag jobbar med på helger. Men jag har inte sparat kvitton för boende...

Tacksam för svar !
Citera
2011-04-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelw
Jag har alltså i princip åkt 18km x2 (fram/tillbaka) x 5 (dagar i veckan) x 50 (veckor) på ett år = 37.800km + över 20.000km fram och tillbaka till min skrivna bostad (fram och tillbaka x 210km x 50

Hur tänker du här? du åker ca. 3,6 mil / dag * 5 dagar i en vecka * 50 veckor = 900 mil INTE 3780... men men.

Jag har också en fråga. Finns det något schablonbelopp (se början på tråden) som fortfarande gäller?
Jag arbetar på en ort och har ett annat arbete 60 mil bort som jag jobbar med på helger. Men jag har inte sparat kvitton för boende...

Tacksam för svar !

Schablonbeloppet är 100 kr för boende och 100 kr för mat m.m., dvs 200 kr per dygn om du bor borta med dubbelt boende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in