2007-03-14, 02:48
Medlem
mrphonks avatar
Från http://daneriksson.motpol.nu/?p=72 (följ länk för att se film)

Citat:
Channon Christian, along with her boyfriend Christopher Newsom, were the victims of multiculturalism. In January 2007, they were carjacked by 4 blacks. The black animals raped Christopher Newsom, cut off his penis, then set him on fire and fatally shot him several times while they forced his girlfriend, Channon Christian, to watch. An even more cruel fate awaited her.

Channon Christian, was beaten and gang-raped in many ways for four days by all of them, while they took turns urinating on her. Then they cut off her breats and put chemicals in her mouth in an effort to wash away the DNA left behind from their seman, and then murdered her.

You won’t hear this story on CNN, FOX, or MSNBC.

Hur kommer det sig att vi inte hört om detta i media? Hur hade mediarapporteringen sett ut om "färgerna" hade varit tvärtom?

Några få medialänkar om fallet jag hittar:

http://www.knoxnews.com/kns/local_news/article/0,1406,KNS_347_5268647,00.html
http://www.volunteertv.com/home/headlines/5133501.html
http://www.wbir.com/news/local/story.aspx?storyid=41276&provider=top

Men det är svårt att hitta några större mediauppslag.
Citera
2007-03-14, 13:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Hur hade mediarapporteringen sett ut om "färgerna" hade varit tvärtom?

Det är väl årets lågoddsare att det i så fall hade beskrivits som ett rasistbrott eller hatbrott.

Vad fick förövarna för straff?
Citera
2007-03-14, 13:59
Medlem
illums avatar
Ok, tråd städad på en massa inlägg och omstartad. Medier och journalistik nu gott folk. // Mod
Citera
2007-03-14, 14:31
Medlem
mrphonks avatar
Är det någon som överhuvudtaget kan hitta ett längre reportage? Jag hittar små videosnuttar från nyhetskanaler på Youtube, samt väldigt många minnesfilmer. På Google News får jag inte upp någonting när jag söker på deras namn, däremot de länkar jag pekar på ovan när jag söker på "vanliga" google.
Citera
2007-03-14, 14:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag hittar också bara lokalpress, forum och bloggar.

Men det är väl i o f s det som kritiken går ut på, alltså att riksmedia i USA inte plockade upp nyheten trots att de annars brukar frossa i spektakulära brott. Självcensur är den logiska slutsatsen.
Citera
2007-03-14, 14:43
Medlem
mrphonks avatar
Ankdammsman,

Jo, precis. Men jag undrade om det bara var jag som var dålig på att nyhetssöka, eller om det faktiskt är så att massmedia kollar åt andra hållet. Och eftersom det faktiskt verkar vara det senare, så återstår ju den stora frågeställningen - varför?

På det man kunnat läsa så verkar det ju vara ett synnerligen brutalt brott, ett sådant som massmedia vanligtvis brukar frossa i.
Citera
2007-03-14, 14:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det handlar väl om politisk korrekthet helt enkelt. Rasfrågan är känslig i USA på ett sätt som vi inte riktigt kan föreställa oss, även om vi börjat få en försmak via ABs fejksilhuetter och pixlingar.

Förklaringen är alltså enkel, men det som är både skrämmande och betydligt mera komplicerat är hur samtliga stora nyhetsmedier kommer till samma slutsats i såna här fall. Låt vara att de sneglar på varandra, men det brukar ju inte hindra dem från att tävla om att vara först eller frossa i mest detaljer.

Såvida man inte är en foliehatt som tror att medierna det samordnas av en hemlig kommitté så blir slutsatsen att de styrs av en enormt stark överideologi, som blivit så stark att den utgör ett demokratiskt problem.
Citera
2007-03-14, 14:54
Medlem
Weaverworlds avatar
Nyheten har funnits på CNN, däremot verkar den bortplockad men via Google cache fick jag tag på den.

Cnn-länk

Edit: Hittar länkar på fler siter, exempelvis MSNBC, AP, och Foxnews. Många av länkarna är döda och jag kan egentligen bara hitta cachade sidor vad nu det kan bero på.
Citera
2007-03-14, 15:00
Medlem
illums avatar
Jag är lite osäker på om man verkligen kan säga att det inte tagits upp i USA. Tennessee är stort. Kolla den här listan över tidningar där: http://www.usnpl.com/tnnews.php

Ett 80-tal på en höft och en hel del har dåligt med web-material så de kanske bara tryckt nyheten utan att duplicera den på nätet?

Kanske är inte nyheten så unik att den tas upp nationellt heller med tanke på att det bor 300 miljoner i USA och ett mord på två inte utmärker sig för mycket? Tänk er antalet mord i Sverige på ett år, multiplicera med 33 för att få upp till samma befolkningsantal och till det kommer att det sker oftare per person i landet. (kommer inte ihåg exakt hur mycket det skiljer USA - Sverige i mordfrekvens)

Givetvis blir det känsligare när polisundersökning bekräftar att det är hatbrott. Har de bekräftat det förresten? Det jag hittat gör gällande att det är en pågående utredning och ingen är dömd ännu.

Edit: Ok, om nyheterna plockats bort blir det iofs mer intressant...
Citera
2007-03-14, 15:04
Medlem
mrphonks avatar
illum,

Jag skulle nog våga påstå att dubbelmordet är "sprängstoff" om det gått till så brutalt som beskrivits i diverse bloggar och liknande. Det är ju inte "bara" två mord, utan det är stympning, olaga frihetsberövande i flera dygn (denna siffra verkar variera mellan 2 och 4 beroende på vart man läser) med kontinuerliga gruppvåldtäkter och grov misshandel. Kvinnans kropp ska sen ha styckats?

Om inte detta är värt att ta upp i nationella (och internationella) nyheter, vad är då värt det?
Citera
2007-03-14, 15:24
Medlem
DesolateWastess avatar
Citat:
Om inte detta är värt att ta upp i nationella (och internationella) nyheter, vad är då värt det?

En serievåldtäktsman från Umeå som råkar vara svensk. Eller en kidnappad jude i frankrike. Ojoj, då blåser de på med stora basuner.
Citera
2007-03-14, 15:37
Medlem
Bonzo666s avatar
Att man inte behöver läsa formuleringar a lá "svarta djur" är väl kanske ganska trevligt och civiliserat. Men varför ett så överbrutalt mord inte har uppmärksammats vet jag inte? Tycker nog att det vore högst rimligt att rapportera det. Punkt. "Rasgebitet" behöver man ju som vanligt inte inkludera för att bevaka nyheter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in