2007-03-13, 22:15
Medlem
raskenss avatar
Läste denna artikel om Irans planer på att bli självförsörjande med uran till deras kärnkraftverk.

http://www.nyteknik.se/art/47996

om vi bortser från eventuella intressen att upparbeta till vapenuran, så behöver Iran 60000 centrifuger för att kunna producera bränsle till deras egna reaktorer, ca 4% anrikning. Nu vet jag inte hur många dom har men jag gissar att dom inte har mer än ett par stycken reaktorer.

Nåväl om det behövs 60000 centrifuger till säg 10 reaktorer och det finns ett par hundra st reaktorer totalt i världen, har inte räknat dom: källa http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nuclear_reactors

Borde det inte behövas en kolosal mängd centrifuger för att förse världens reaktorer med kärnbränsle eller har västvärlden betydligt effektivare centrifuger?

Man kanske kan bortse från kanadensiska CANDU reaktorer som kör på naturligt uran men dom är ju ganska få.
Citera
2007-03-14, 10:24
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Läste denna artikel om Irans planer på att bli självförsörjande med uran till deras kärnkraftverk.

http://www.nyteknik.se/art/47996

om vi bortser från eventuella intressen att upparbeta till vapenuran, så behöver Iran 60000 centrifuger för att kunna producera bränsle till deras egna reaktorer, ca 4% anrikning. Nu vet jag inte hur många dom har men jag gissar att dom inte har mer än ett par stycken reaktorer.

Nåväl om det behövs 60000 centrifuger till säg 10 reaktorer och det finns ett par hundra st reaktorer totalt i världen, har inte räknat dom: källa http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nuclear_reactors

Borde det inte behövas en kolosal mängd centrifuger för att förse världens reaktorer med kärnbränsle eller har västvärlden betydligt effektivare centrifuger?

Man kanske kan bortse från kanadensiska CANDU reaktorer som kör på naturligt uran men dom är ju ganska få.

Man behöver inte ett jättestort antal centrifuger för att producera stora mängder bränsle om man får lite tid på sig. Iran har ju en tidspress på sig att bli självförsörjande fort och få igång sitt kärnprogram, därav måste det gå fort och då krävs stora mängder centrifuger.

Sedan har ju även många västländer sedan gammalt militära program och hur mycket centrifuger och upparbetningsutrustning som finns inom dessa är svårt att uppskatta.
Citera
2007-03-14, 20:05
Medlem
raskenss avatar
Ok, men om dom nu har stor tidspress så kan man väl anta att dom sen kommer att få ett stort överskott av låganrikat uran till kärnkraft. När produktionen kommer i balans. Kanske dom har för avsikt att exportera Uran också. Nå inser dom inte lättar på förlåten så lätt.
Citera
2007-03-14, 22:29
Medlem
johkv637s avatar
Kanke missförtod frågan men upparbetat uran är väl knappast ett krav för ett kärnkraftverk? Upparbetat uran blir plutonium som är ett annat grundämne (bra för bomber), därför tror jag inte dessa anläggningar behövs för majoriteten av dagens kärnkraftverk

Edit: Såg just att upparbetat uran intge blir plutonium per automatik, men uranet behöver väl inte upparbetas för att fungera i ett kärnkraftverk?
Citera
2007-03-14, 22:53
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Kanke missförtod frågan men upparbetat uran är väl knappast ett krav för ett kärnkraftverk? Upparbetat uran blir plutonium som är ett annat grundämne (bra för bomber), därför tror jag inte dessa anläggningar behövs för majoriteten av dagens kärnkraftverk

Edit: Såg just att upparbetat uran intge blir plutonium per automatik, men uranet behöver väl inte upparbetas för att fungera i ett kärnkraftverk?

Beror helt och hållet på vilken typ av kärnkraftverk man ska använda bränslet i. Lättvattenreaktorer måste ha anrikat uran (cirka 3% U-235) för att fungera eftersom vatten absorberar så många neutroner att den naturliga halten U-235 (runt 0,7%) inte räcker för att kunna skapa kedjereaktioner.

Tungt vatten däremot absorberar inte så mycket neutroner och det går därför utmärkt att köra naturligt uran som bränsle i denna typ av reaktorer. Tungt vatten är mycket dyrt jämfört med vanligt och med tanke på att anrikning är så billigt så byggs det mest reaktorer som kräver anrikat bränsle.

Oftast är det moderatorn, men ibland kylsystemet, som avgör om det krävs anrikat bränsle eller inte.
Citera
2007-03-14, 23:17
Medlem
raskenss avatar
Är väl bara kanadensarna som kör tungvattenmodererat i nån större omfattning.

Tycker inte riktigt att Iraks centrifugekvation i alla fall går ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in