2007-03-13, 20:04
Medlem
pacman234s avatar
Jag kanske bara är trög och inte fattat detta rätt men kan någon rätta mig om jag har fel.

Är det så att i alla cellkärnor finns ca 1m DNA tråd. Denna DNA-tråd är i sin tur uppdelad i 23 st kromosom par. Varje kromosom par innehåller x-antal gener och varje gen är en DNA-molekyl. Dessa gener innehåller arvsanlagen och kväve- basernas ordning i genen anger den genetiska koden.
Citera
2007-03-13, 21:48
Medlem
Furfurs avatar
grovt sett: ja
22 kromosompar + X/X eller X/Y

Att betänka är att generna utgör en försvinnande liten del av den totala DNA mängden, det finns mänder med annan information som inte är direkt kodande men som ändå är viktig och som i stora delar är outforskat. Glöm inte heller att DNA strängen är en dubbelhelix med en sense och en anti-sense sträng.

Utöver själva DNA't så finns ju också en mängd proteiner (histoner)

Sen så för att kludda till det lite extra så har vi ju mitokondrierna som har ett eget DNA (ringformat) som inte är humant utan snarare bakteriellt i ursprung.
Citera
2007-03-13, 21:59
Medlem
Doktor Porks avatar
Varje kromosom består bara av en enda DNA molekyl, varje gen utgör alltså inte en enskild DNA molekyl.
Citera
2007-03-13, 22:18
Medlem
Blå Rutas avatar
En gen är i princip ett abstrakt begrepp. Dom kan börja och sluta lite hur som helst, dnakedjan är i princip som en hårddisk som inte blivit defragmenterad på 3.7 miljarder år...
Citera
2007-03-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacman234
Jag kanske bara är trög och inte fattat detta rätt men kan någon rätta mig om jag har fel.

Är det så att i alla cellkärnor finns ca 1m DNA tråd. Denna DNA-tråd är i sin tur uppdelad i 23 st kromosom par. Varje kromosom par innehåller x-antal gener och varje gen är en DNA-molekyl. Dessa gener innehåller arvsanlagen och kväve- basernas ordning i genen anger den genetiska koden.

Man brukar säga att det blir ungefär 2 m DNA (föreläsare jag har haft har sagt 2 respektive 2,1 m)
http://hypertextbook.com/facts/1998/StevenChen.shtml

Varje gen utgörs av en DNA sekvens som kan variera stort i storlek, men totalt sett brukar man säga att gener står för 30% av vår DNA, men det är bara 1,5% som direkt kodar för proteiner (exoner), resten kallas introner och ligger mellan olika exoner för de flesta gener. De kodande bitarna för ett protein ligger alltså ofta utspridda i en längre sekvens. Värt att nämna är att bakterier knappt har några introner.

Vad är resten av 70%?

~45% är olika sorters transposoner
http://en.wikipedia.org/wiki/Transposons

~3% SSR (simple sequense repeats),
~5% SD (segmental duplication), typ extra kopior av DNA

Resten är gener för RNA kodning, kvarlämningar av transposoner som inte identifierats än osv... Man vet inte riktigt säkert exakt vad allt icke-kodande DNA har för funktion än, om det nu har någon dvs.
Citera
2007-03-14, 06:31
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Varje kromosom består bara av en enda DNA molekyl, varje gen utgör alltså inte en enskild DNA molekyl.
Jag läste i en bok att varje gen är en DNA-molekyl. Men det är alltså helt fel?
Citera
2007-03-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacman234
Jag läste i en bok att varje gen är en DNA-molekyl. Men det är alltså helt fel?

Ja, helt fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gene
Citera
2007-03-14, 19:16
Medlem
pacman234s avatar
Ok. Tack för alla bra svar jag tror att jag fattar detta om gener lite bättre nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in