2007-03-13, 08:59
Medlem
Goddag, ska börja som fältsäljare på ett företag och står nu i valet och kvalet om jag skall välja tjänstebil och därmed betala förmånsvärde eller om jag skall köra min egna bil (helt ok) bil och därmed få milersättning.

+ Fördelarna med tjänstebil är ju att man slipper oroa sig för skador på bilen, reparationer, service av olika slag osv.
Man behöver ju inte heller betala skatt eller försäkring.
Fördel också att man får pengar för sin nuvarande bil när den säljs, som man kan investera.

- Nackdelen är ju att man får betala förmånskatt, vet iof inte hur mkt det kostar.

+ Fördelen med egen bil är ju att man får milersättning 18+12kr/milen.
18kr skattefritt och 12 kronor som beskattas, ca 25kr netto per mil alltså.

- Nackdelen är ju att man även fortsättningsvis får betala försäkring, skatt, reparationer, service osv.

En sak jag undrar är hur svårt det är att mygla lite med milen om man kör sin egna, dvs om jag kör 16 mil en dag så kan jag skriva 20 mil istället, eller måste man utgå ifrån mätarställningen? Hur noga är det?
Citera
2007-03-13, 10:29
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Goddag, ska börja som fältsäljare på ett företag och står nu i valet och kvalet om jag skall välja tjänstebil och därmed betala förmånsvärde eller om jag skall köra min egna bil (helt ok) bil och därmed få milersättning.
+ Fördelarna med tjänstebil är ju att man slipper oroa sig för skador på bilen, reparationer, service av olika slag osv.
Man behöver ju inte heller betala skatt eller försäkring.
Fördel också att man får pengar för sin nuvarande bil när den säljs, som man kan investera.
- Nackdelen är ju att man får betala förmånskatt, vet iof inte hur mkt det kostar.
+ Fördelen med egen bil är ju att man får milersättning 18+12kr/milen.
18kr skattefritt och 12 kronor som beskattas, ca 25kr netto per mil alltså.
- Nackdelen är ju att man även fortsättningsvis får betala försäkring, skatt, reparationer, service osv.

Förmånsskatten beror på bilmodellen eller mer korrekt vad den kostar. Det exakta värdet kan du hitta på Skatterverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bilformansberakning/bilformansberakning07.4.3dfca4f410f4fc63c868000789 6.html)

Ett annat bra ställe är tidningens Privata Affärers sida: http://www.privataaffarer.se/kalkyler/bilkalkyl.asp?intwebpageid=416&intCategoryID=4

Till exempel är förmånsvärdet på Volvo V70 170 hk åtminstone 44 700 kr per år. På detta värde beräknas skatten och beroende på hur mycket annan inkomst du har så blir din kostnad ungefär 14 300/23 200 kr i högre skatt per år beroende på om du har 52 eller 32 % i marginalskatt.

Detta kan bli mindre om kör mer än 3 000 mil i tjänsten per år eller om du har miljöbil samt av några andra skäl.

Om detta är en vinst eller inte för dig beror på en massa saker. Till exempel på hur mycket du kör i tjänsten och hur mycket privat, hur dyr bilen är i inköp och i drift. En annan aspekt är om det är du eller företaget som bekostar bränslet för den privata körningen. Sedan beror det också på hur dyr bil du äger nu eller tänker skaffa dig privat. Dessutom finns ytterligare en aspekt att tänka på, åtminstone om du kan välja mellan att ditt företag bekostar en bil för dig eller om du ska använda din privata. En bil är en dyr historia och i såfall borde du ju kunna få högre lön om du avstår från tjänstebilen.

Beroende på allt detta och lite till så kan din privata (ekonomiska) kalkyl sluta på både plus och minus.

Ytterligare en viktig aspekt att tänka på är om det gäller en tjänstebil eller förmånsbil det handlar om. En tjänstebil är en bil du bara kör i tjänsten med medan förmånsbilen får du använda för privat körning. Tjänstebilen kostar inget i skatt för dig medan du beskattas för (förmånen) att företaget bekostar hela eller delar av ditt privata bilägande/-körning.

Citat:
En sak jag undrar är hur svårt det är att mygla lite med milen om man kör sin egna, dvs om jag kör 16 mil en dag så kan jag skriva 20 mil istället, eller måste man utgå ifrån mätarställningen? Hur noga är det?
Ja, det där är förståss en fråga om samvete och om hur kontrollfunktionen är på ditt företag. Kör du din egen bil och ska uppge körsträckan så har du normalt goda möjligheter att lägga på lite på körsträckan. Företaget kommer knappast kräva att du redovisar din mätarställning stup i kvarten för detta. Men sedan handlar det ju om hur du kör. Kör du i en storstad med många besöksställen kan du väl nästa dubblera din sträcka utan att någon kan motbevisa den saken. Har du bara ett besök på olika städer med längre avstånd emellan kan du knappast lägga på så mycket. Speciellt inte om det finns andra som kör samma sträckor och som har mycket kortare avstånd, det lär nog bli lite misstänkt om du har bra mycket längre körning. Avståndet mellan till exempel Uppsala och Gävle är ju densamma för alla. Men visst kan du salta körsträckor men så mycket kommer du inte att tjäna på detta och om saltar på för mycket är risken för torsk överhängande och därmed misstänksamma chefer eller i värsta fall riskerar åtal för bedrägeri.

Lite saltning kanske går men inget att bygga ett beslut på hur du ska göra med bilkörningen i jobbet.
Citera
2007-03-13, 10:30
Medlem
maxpowers avatar
Min erfarenhet är att arbetsgivaren är noga med mätarställningen. Det brukar gå att mygla någon kilometer men inte mer än så per resa. Jag skulle nog välja tjänstebil. Det är alltid nice med en ny bil. Dessutom är det tveksamt om 25kr/mil täcker dina kostnader om du kör med egen bil. På www.konusmentverket.se kan du räkna ut vad du har för milkostnad.

/MaxP
Citera
2007-03-13, 14:50
Medlem
mest lönsamt är det nog att köra den egna bilen och ta mil pengar,,
särskilt om man köper en bättre begangnad gärna mindre och därför drar mindre soppa,, om man dessutom svammlar med en meck så man har ett bra billigt underholl,, då är det garanterat billigast med egen bil men den springande fråga är ju hur många mil man kör i tjänsten kontra privat det finns ju en brytt punkt någon stans
Citera
2007-03-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Förmånsskatten beror på bilmodellen eller mer korrekt vad den kostar. Det exakta värdet kan du hitta på Skatterverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bilformansberakning/bilformansberakning07.4.3dfca4f410f4fc63c868000789 6.html)

Ett annat bra ställe är tidningens Privata Affärers sida: http://www.privataaffarer.se/kalkyler/bilkalkyl.asp?intwebpageid=416&intCategoryID=4

Till exempel är förmånsvärdet på Volvo V70 170 hk åtminstone 44 700 kr per år. På detta värde beräknas skatten och beroende på hur mycket annan inkomst du har så blir din kostnad ungefär 14 300/23 200 kr i högre skatt per år beroende på om du har 52 eller 32 % i marginalskatt.

Detta kan bli mindre om kör mer än 3 000 mil i tjänsten per år eller om du har miljöbil samt av några andra skäl.

Om man väljer förmånsbil hos oss så får man välja en bil till ett pris av 230000:- då en del rabatter avräknade, nypris ligger kanske på 270000:-
Enligt privata affärer blir förmånsvärdet då för mig strax under 2000:- per månad. Några hundralappar om man kommer över 3000 mil.
Är det en magisk gräns på 3000 mil eller är det blir det billigare vid tex 2900 mil jämfört med hälften också?

Citat:
Om detta är en vinst eller inte för dig beror på en massa saker. Till exempel på hur mycket du kör i tjänsten och hur mycket privat, hur dyr bilen är i inköp och i drift. En annan aspekt är om det är du eller företaget som bekostar bränslet för den privata körningen. Sedan beror det också på hur dyr bil du äger nu eller tänker skaffa dig privat. Dessutom finns ytterligare en aspekt att tänka på, åtminstone om du kan välja mellan att ditt företag bekostar en bil för dig eller om du ska använda din privata. En bil är en dyr historia och i såfall borde du ju kunna få högre lön om du avstår från tjänstebilen.

Beroende på allt detta och lite till så kan din privata (ekonomiska) kalkyl sluta på både plus och minus.

Ytterligare en viktig aspekt att tänka på är om det gäller en tjänstebil eller förmånsbil det handlar om. En tjänstebil är en bil du bara kör i tjänsten med medan förmånsbilen får du använda för privat körning. Tjänstebilen kostar inget i skatt för dig medan du beskattas för (förmånen) att företaget bekostar hela eller delar av ditt privata bilägande/-körning.

Som du säger, det finns en hel del faktorer som spelar in, jag ska kolla nogrannare på vilka möjligheter som erbjuds.
I mitt fall handlar det om en förmånsbil vill jag tydliggöra.

Och i jobbet vet jag inte hur mkt det kommer att bli att jag kör, kanske runt 3000 mil om året.
Privat kör jag nästan ingenting, några mil i månaden. Har inte heller något avstånd till jobbet om jag ska till kontoret, dvs inga resor till o från jobbet.

Vid förmånsbil så får jag ett bensinkort som betalar all bensin, jag behöver alltså inte betala eller ligga ute med ngt själv.

Bilen jag har idag är en saab 9-3, årsmodell 03, miltal 6000. Marknadspris kanske 130-140k.

Citat:
Ja, det där är förståss en fråga om samvete och om hur kontrollfunktionen är på ditt företag. Kör du din egen bil och ska uppge körsträckan så har du normalt goda möjligheter att lägga på lite på körsträckan. Företaget kommer knappast kräva att du redovisar din mätarställning stup i kvarten för detta. Men sedan handlar det ju om hur du kör. Kör du i en storstad med många besöksställen kan du väl nästa dubblera din sträcka utan att någon kan motbevisa den saken. Har du bara ett besök på olika städer med längre avstånd emellan kan du knappast lägga på så mycket. Speciellt inte om det finns andra som kör samma sträckor och som har mycket kortare avstånd, det lär nog bli lite misstänkt om du har bra mycket längre körning. Avståndet mellan till exempel Uppsala och Gävle är ju densamma för alla. Men visst kan du salta körsträckor men så mycket kommer du inte att tjäna på detta och om saltar på för mycket är risken för torsk överhängande och därmed misstänksamma chefer eller i värsta fall riskerar åtal för bedrägeri.

Lite saltning kanske går men inget att bygga ett beslut på hur du ska göra med bilkörningen i jobbet.

Mina sträckor är väldigt svåra att kontrollera då jag en dag åker till ett område i landet och under dagen besöker flera kunder, avstånden kunderna emellan och antalet kunder kan ju variera oerhört.
Det jag oroar mig isf är om man är tvungen att skriva mätarställningen i körjournalen?
Eller räcker det oftast med typ 14 Januari sthlm - uppsala tur o retur 14 mil.
Eller måste jag skriva mätarställning innan och efter?
Citera
2007-03-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
mest lönsamt är det nog att köra den egna bilen och ta mil pengar,,
särskilt om man köper en bättre begangnad gärna mindre och därför drar mindre soppa,, om man dessutom svammlar med en meck så man har ett bra billigt underholl,, då är det garanterat billigast med egen bil men den springande fråga är ju hur många mil man kör i tjänsten kontra privat det finns ju en brytt punkt någon stans

Yes förstår det, just i mitt fall så kör jag i princip ingenting privat, några mil i månaden bara.

Svammlar med en meck innebär ? =)
Citera
2007-03-13, 23:00
Medlem
Swe__rockers avatar
feta upp en tjänstebil
Citera
2007-03-14, 04:18
Medlem
#Svammlar med en meck innebär ? =)#
att du har en mekaniker som sköter underholleet så den går bilen
Citera
2007-03-14, 07:52
Medlem
Stod inför samma beslut förra året. Slutade med att jag sålde min egna bil och tog en Toyota Prius som tjänstebil.

Mycket beroende på att jag fick fri boendeparkering inne i stan och slipper biltullarna.

För en Prius är förmånsvärdet inte högt, man räknar på 60% av motsvarande icke-miljöbil. Jag står för bränsle själv. Den har dragit 0.6l per mil i snitt nu på ett år vilket medför att jag tjänar några kronor för varje mil jag kör i tjänsten.
Citera
2007-03-14, 10:45
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Om man väljer förmånsbil hos oss så får man välja en bil till ett pris av 230000:- då en del rabatter avräknade, nypris ligger kanske på 270000:-
Enligt privata affärer blir förmånsvärdet då för mig strax under 2000:- per månad. Några hundralappar om man kommer över 3000 mil.
Är det en magisk gräns på 3000 mil eller är det blir det billigare vid tex 2900 mil jämfört med hälften också?

Nej, den gränsen är absolut.

Från Skatteverkets hemsida:
"3 000-milsregeln: Detta är en värderingsregel som innebär att förmånsvärdet, för den som kört minst 3 000 mil i tjänsten med förmånsbilen under ett kalenderår, bestäms till 75 % av fulla värdet. Regeln får användas utan särskilt beslut från Skatteverket."

Så svaret är nog att den gränsen nog i det närmaste är absolut. Så den som ligger strax under den gränsen måste se till att köra mer än 3 000 mil i tjänsten. Eventuellt genom att göra en eller flera extra tjänsteresor om man ligger mycket nära gränsen, för annars blir det ingen reducering.

För Volvo V70 170 hk innebär det en reducering det årliga förmånsvärdet från 44 700 kr till 33 500 kr. Alltså 5 800 kr eller 3 500 i lägre skatt per år.

Citat:
Som du säger, det finns en hel del faktorer som spelar in, jag ska kolla nogrannare på vilka möjligheter som erbjuds.
I mitt fall handlar det om en förmånsbil vill jag tydliggöra.

Och i jobbet vet jag inte hur mkt det kommer att bli att jag kör, kanske runt 3000 mil om året.
Privat kör jag nästan ingenting, några mil i månaden. Har inte heller något avstånd till jobbet om jag ska till kontoret, dvs inga resor till o från jobbet.
Vid förmånsbil så får jag ett bensinkort som betalar all bensin, jag behöver alltså inte betala eller ligga ute med ngt själv.
Bilen jag har idag är en saab 9-3, årsmodell 03, miltal 6000. Marknadspris kanske 130-140k.

Du får dela upp kalkylen i två delar, en "privat" kalkyl och en "tjänstekalkyl"

Din privata kalkyl ser väl ut så här:
Det verkar som att du får reducerat förmånsvärde på grund av mycket körande i tjänsten. Du får skatta för förmånsvärdet på 33 500 kr, vilket innebär 17 000 kr (vid 52% marginalskatt) mer i skatt. Säg att du kör 1 000 mil privat per år, vilket alltså kostar dig 17 kr milen. På detta tillkommer bensinen, oavsett om du eller företaget betalar den. (Betalar företaget bensinen för den privata körningen får du betala skatt på den förmånen.) Bensinen kanske kostar dig 7-10 kr/mil, totalt alltså 24-27 kr/mil. Kör du 500 privata mil så blir milkostnaden 44-50 kr/mil.

Jämfört med den bil du har idag så verkar det som att dina privata mil kommer att bli lika dyra eller avsevärt dyrare med en förmånsbil. Gissningsvis kostar det dig från 15 till kanske 35-40 kr/mil beroende på hur du ser på värdeminskningen. Som privatperson brukar man ju "glömma bort" värdeminskningen på bilen men för din bil kanske det handlar om 10 000-20 000 kr/år eller 15-30 kr/mil beroende på hur mycket bilen rullar.

Tjänstekalkylen ser ut så här:
Har du egen bil i tjänsten och får milersättning med 25 kr/mil mot dina privata kostnader för din bil som ligger på 15 eller 35 kr/mil beroende på om du räknar in värdeminskningen. Men eftersom du kommer att köra så mycket i tjänsten och så lite privat så är det rimligt att dels räkna in värdeminskningen som kostnader i din kalkyl, dels att värdeminskning blir högre. Du kommer ju att köra 3 000 mil per år istället för som nu bara "några få mil" privat. Om två år har din privata bil rullat 12 000 mil och om tre 15 000 mil, vilket innebär att värdet på den är avsevärt lägre än om den rullat 7 000-8 000 mil om du bara kört privat med den.

Sedan återstår ju frågan om du kan få högre lön om du avstår från tjänstebilen? Den aspekten måste också in i dina kalkyler.

Citat:
Mina sträckor är väldigt svåra att kontrollera då jag en dag åker till ett område i landet och under dagen besöker flera kunder, avstånden kunderna emellan och antalet kunder kan ju variera oerhört.
Det jag oroar mig isf är om man är tvungen att skriva mätarställningen i körjournalen?
Eller räcker det oftast med typ 14 Januari sthlm - uppsala tur o retur 14 mil.
Eller måste jag skriva mätarställning innan och efter?

De gånger man kör med sin privat bil i tjänsten så är det normala att man redovisar körningen i en reseräkning på det sätt du skriver. Så har det varit för mig både när jag kört för min arbetsgivare och för andra uppdragsgivare. Men hur redovisningen ska göras är ju upp till företaget att sätta regler för. Men jag tror ju att det vanliga ju är att redovisa på det sätt du beskriver. Men för den som kör mycket privat spelar det ju egentligen inte så stor roll om man skriver av bilens vägmätare eller trippmätare, för uppdragsgivaren lär ju inte kolla den innan man åker iväg på en tjänsteresa. Men för dig som kör lite privat så är det ju lite svårare. Men hur du ska redovisa dina tjänsteresor finns det väl färdiga regler och blanketter för redan så det är ju bara att kolla med företaget.

Citat:

Som dina förutsättningar ser ut tycker jag inte att någon av dessa lösningar ekonomiskt är särskilt bra för dig personligen. I båda fallen lär det bli dyrare för dig.

Sedan är det ju upp till dig att fundera hur mycket det är värt att slippa tänka på bilekonomin i övrigt, försäkring, service, reparationer, m.m. Eller vad det är värt att få åka i en ny bil med familjen eller när du har egna ärenden och vad det är värt att ha en ny bil stående på tomten istället för din "gamla" SAAB. Vad det är värt kan ju bara du svara på.....

Men det finns dock en lösning där du både får behålla kakan och äta på den:

Med dina förutsättningar skulle jag nog välja en tjänstebil som inte är en förmånsbil. Det innebär att du inte använder den privat utan enbart vid tjänsteresor. Då måste du visserligen lämna den vid företaget varje gång du kommer hem (har du den hemma blir det ju en förmånsbil). Men eftersom du har nära till jobbet så kan du ju fortsätta köra till jobbet med din privata bil (eller kanske till och med promenera). Du får nästan alla de fördelar du har med en förmånsbil (en ny bil i jobbet, inga kostnader för service och reparationer, m.m.) och du får heller inte ökade kostnader privat för din egen bil eller för företagets bil. Dessutom tror jag (OBS det är vad jag tror) att du inte behöver hålla på med körjournaler och sånt (åtminstone inte lika noggrant).

Kort sagt du nästan får förmånsbilens alla fördelar men slipper alla nackdelar.

Dessutom, om du jobbar på ett (mindre) företag så brukar det inte vara så noga med att du alltid parkerar bilen vid företaget utan att du kan ha den stående hemma över natten ganska ofta. (Om du kör så lite privat som du säger så kanske, och om rutinerna på ditt företag inte är så strikta) kanske du kan få köra den privat också.)

Dessutom torde väl inte heller företaget där du jobbar vara mot lösningen med en ren tjänstebil heller. Kostnaden blir lägre för företaget eftersom kostnaden för arbetsgivaravgifterna på ditt förmånsvärde försvinner, alltså runt 10 000 kronor/år.

Ännu ett dessutom: Om företaget sparar 10 000 kr/år på att du har en tjänstebil istället för en förmånsdel borde du rimligen också kunna få en del av denna besparing. Kanske du skulle få 2 000-3 000 extra per år i lönekuvertet för att du avstår från förmånsbilen.

Men, vilket nog torde vara allra viktigast för dig:
Framförallt blir ditt både ditt privata och tjänstebilsåkande avsevärt mycket billigare.
Citera
2007-03-15, 17:43
Medlem
Efter att ha läst ditt inlägg så var jag ganska övertygad om att tjänstebil som inte är förmån skulle vara absolut bäst för mig!
Dock när jag kollade upp det idag så fick jag höra att det inte var ngt alternativ, mitt företag erbjuder helt enkelt inte den tjänsten.
Anledningen är att företaget inte köper in bilar, de leasar av en firma som i sin tur leasar till mig.
Surt sa räven.
Glädjande nyhet var dock att det inte finns några bilar i "parken" vilket innebär att om jag väljer tjänstebil så får jag peka ut en splitter ny.

Citat:
Nej, den gränsen är absolut.

Okej, tack.
Men hur blir det iår, säg att jag börjar första april och hinner med att köra 2800 mil under året. Då blir det ju under 3000 mil men om jag hade jobbat årets alla 12 månader så hade jag ju överskridit gränsen med råge?

Citat:
Sedan återstår ju frågan om du kan få högre lön om du avstår från tjänstebilen? Den aspekten måste också in i dina kalkyler.

Tyvärr så erbjuds inte detta på företaget jag jobbar =(

Citat:
De gånger man kör med sin privat bil i tjänsten så är det normala att man redovisar körningen i en reseräkning på det sätt du skriver. Så har det varit för mig både när jag kört för min arbetsgivare och för andra uppdragsgivare. Men hur redovisningen ska göras är ju upp till företaget att sätta regler för. Men jag tror ju att det vanliga ju är att redovisa på det sätt du beskriver. Men för den som kör mycket privat spelar det ju egentligen inte så stor roll om man skriver av bilens vägmätare eller trippmätare, för uppdragsgivaren lär ju inte kolla den innan man åker iväg på en tjänsteresa. Men för dig som kör lite privat så är det ju lite svårare. Men hur du ska redovisa dina tjänsteresor finns det väl färdiga regler och blanketter för redan så det är ju bara att kolla med företaget.

Yes, det verkade inte vara så noga, det med mätarställning och det tror jag man slipper.
Dock så är ju den stora frågan om 25kr netto täcker mina kostnader?

Räknar man enligt tabellerna som finns på en del hemsidor så verkar det ju tveksamt.
Men å andra sidan, om man kör 4000 mil per år så får man 100 000:- skattefritt om året, varav man måste lägga kanske 40-45000 i bensin.
Alltså återstår 55-60 000 som skall täcka bilens övriga kostnader, slitage och värdeminskning, och frågan är om det inte gör det?
Citera
2007-03-15, 17:54
Medlem
erikgottfrids avatar
Att ta bilen från och till jobbet är det ingen jävel som bryr sig om. Men kör man längre sträckor så reagerar klart folk men annars inte. Kör 2 mil varje dag enkel resa till och från jobbet och har så gjort i 14 år och ingen har sagt något. Visserligen är det en LB-reggad bil jag kör och det är lättare att smita undan med enligt SKV själva. Det betyder att om dom ser att det finns Personbilsreggade bilar så dyker dom ner mer eller mindre direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in