2007-03-12, 20:34
Medlem
Blåfisks avatar
Jag sitter på ADSL-uppkoppling och funderar på att byta ut min DI-604 mot en dator som bara står och dammar igen.
Debian finns installerat, liksom tre nätverkskort; två stycken vanliga kort av samma märke med RJ45-anslutningar(eth0 & eth1) samt ett 10mbit fiberkort från 3Com (eth2). Det sistnämnda tänkte jag inte använda.

Vad jag har läst så ska det vara lätt att få en dator med Linux att agera router, så jag tänkte ge mig på det och se om det ger något.

Hur gör man lämpligast för att ta in trafiken från ADSL-modemet till eth0 och ut till en switch via eth1 och tvärtom?
Citera
2007-03-13, 01:21
Medlem
Tyvärr så kommer jag inte med nåt konstruktivt meddelande som direkt anknyter till din fråga, men jag tänkte ta mig friheten att rekommendera någon annan distribution som är direkt anpassad att agera router.
Det är förmodligen enklare. Clarkconnect eller ännu hellre monowall, är rätt lätta att sätta upp. Du kan ta ut hårddisken och boota från skiva till och med, eftersom du egentligen aldrig använder den där burken i dagligt bruk. Bara mitt förslag.
Annars går det säkert att köra debian som router också, men jag tror definitivt det är mer jobb. Fråga killarna i #debian på freenodenet.
Citera
2007-03-13, 02:46
Medlem
Iptables är en tolk för Netfilter. Resten får du googla själv efter...
Citera
2007-03-13, 13:07
Medlem
Blåfisks avatar
Monowall ser riktigt trevligt ut med liveCD-versionen. Man tackar!
Citera
2007-03-13, 13:11
Medlem
krijgenics avatar
Dra in Debian, se till att nätverkskorten fungerar, och skriv:

Kod:
iptables --flush
iptables --table nat --flush
iptables --delete-chain
iptables --table nat --delete-chain
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth0 -j MASQUERADE
iptables --append FORWARD --in-interface eth1 -j ACCEPT

Svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2007-03-13, 17:38
Medlem
Rizados avatar
Jag kör ubuntu med tre nic. Ett billigt sketkort mot modemet sedan en brygga över ett likadant billigt kort å ett gbkort. Sen kör jag firehol. (Ett skal till iptables)

Det är fantastiskt smidigt alltihop.
Citera
2007-03-13, 19:30
Medlem
buddas avatar
http://ubuntulinuxhowto.blogspot.com...be-router.html

värt att läsa igenom ska fungera riktigt fint.
Citera
2007-03-13, 21:08
Medlem
Och om man inte gillar att fila ihop egna iptables-script så kan man använda Firestarter... googla igen... :-)
Citera
2007-03-13, 22:21
Bannlyst
Eller varför inte en färdig linuxbrandvägg? Googla på ipcop, den är mycket bra!
Citera
2007-03-13, 23:22
Medlem
Ett tips, om jag kommer ihåg rätt så finns det en linuxbrandvägg som heter Smoothwall?
Har för mig att min far kör med något sådant hemma hos sig och han rekommenderade det åt mig.

Kom ihåg rätt.
Citat:
Från smoothwall.org
SmoothWall Express is an open source firewall distribution based on the GNU/Linux operating system. Linux is the ideal choice for security systems; it is well proven, secure, highly configurable and freely††† available as open source code. SmoothWall includes a hardened subset of the GNU/Linux operating system, so there is no separate OS to install. Designed for ease of use, SmoothWall is configured via a web-based GUI, and requires absolutely no knowledge of Linux to install or use.

http://www.smoothwall.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in