2007-03-12, 00:47
Medlem
Jag tänkte att man kunde samla ihop diverse synpunkter på olika kataloghus här.
Jag såg för något år sedan på när ett ävsbyhus moterades ihop.
Och jag måste då säga att jag var inte så värst imponerad av kvaliten på det huset. Det verkade vegt och billigt i utförandet. Era synpunkter på hus?
Citera
2007-03-12, 04:47
Medlem
högrevs avatar
Nu är det ju inte det som efterfrågas, men det finns redan en utmärkt sammanställning av olika hustillverkare på http://www.byggahus.se/forum/ .
Citera
2007-03-14, 23:47
Medlem
bogarleffes avatar
Jag tycker det verkar riktigt tattigt. Fan så tråkiga såna hus är. Visst går det snabbt och kanske är lite billigare men jag skulle inte vilja bo i ett för det..

Min förra lägenhet jag bodde i var i ett helt nybyggt "lastbilshus", det sprack i fogarna och det drog kalluft från dörrar och fönster. Även i vägguttagen drog det kallt konstigt nog.
Citera
2007-03-15, 11:57
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag tycker det verkar riktigt tattigt. Fan så tråkiga såna hus är. Visst går det snabbt och kanske är lite billigare men jag skulle inte vilja bo i ett för det..

Min förra lägenhet jag bodde i var i ett helt nybyggt "lastbilshus", det sprack i fogarna och det drog kalluft från dörrar och fönster. Även i vägguttagen drog det kallt konstigt nog.

Så där säger många. Vad dom inte fattar är att moderna hus har högt undertryck för att klara kraven på luftomsättning. Gamla hus har nästan inget undertryck alls dvs minimalt med drag. Har man igentäppta intagsventiler letar sig luften alltid in någon annan stans..

I min nybyggda lägenhet drar det t.o.m genom cylindern till låset om det är riktigt kallt...
Citera
2007-03-15, 16:55
Medlem
bogarleffes avatar
Ska det verkligen dra kallt ifrån fönster och dörrar? Så att det ligger fint grus på fönsterkarmen? Tvivlar på det. Det drog t.om mellan dörrkarmen och väggen så där fick jag täta med genomskinlig tejp..
Citera
2007-07-11, 00:55
Medlem
Inga fler som har erfarenheter...?

Det måste väl finnas fler här som har synpunkter/erfarenheter av kataloghus...
Vad är bra / dåligt med erat hus?
Citera
2007-07-11, 11:35
Avslutad
Jag har som elektriker har det stora "nöjet" att jobba med de flesta "fabriksfärdiga" hus. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det, på ett sätt är det rätt billigt (miljonen och uppåt beroende på vad man har valt för tillval osv), men samtidigt tror jag att det fuskas och har sig jävligt mycket på sådana byggen. De snickare jag jobbat med har vart otroligt duktiga och nogranna, men de var också svenskar...

Var nere i Höör/Hörby (staden med Skånes Djurpark) där de smällde upp ca 10-20 nya hus. Jag var där i ca två-tre veckor och fick jobba med massa balter, det var nog det värsta jag har varit med om... Fuskades som in i helvete överallt och de klarade inte en enda inspektion utan fick göra om det mesta utav arbetet eftersom det såg förjävligt ut.

Ska jag ta och bygga ett hus blir det inget prefabricerat hus och absolut inga balter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in