2018-02-11, 16:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Enligt denna video verkar inte globkartan fungera speciellt bra på södra halvklotet.

Så din förklaring till att vi hittar på jorden är att vi inte hittar på jorden?
Skumt, de flesta verkar ju faktiskt hitta fram när de navigerar med hjälp av WGS84.

Har du möjligen några bevis för att kartorna inte fungerar? Några borttappade plan eller liknade? Några båtar som virrar omkring i indiska oceanen?

Citat:
Har du rest runt hela jorden och verifierat alla avstånd?

Det är väl snarast något du och dina kompisar borde göra? Det är du som måste bevisa att kartorna inte fungerar. Jag nöjer mig med att konstatera att de verkar fungera utmärkt.
Senast redigerad av madtop 2018-02-11 kl. 16:08.
Citera
2018-02-11, 16:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Försök att samla dig lite nu, vi vet inte hur högt solen är. Detta är en möjlig förklaring hur det fungerar.

Jodå, vi kan mäta avståndet till solen.

Men jag antar att din förklaring är att alla som mätt avståndet till solen, månen och andra himlakroppar är köpta av Illuminati. Och har varit så i tusentals år.

http://illvet.se/forntiden/historia/hur-mattes-avstaandet-till-solen-under-antiken
Citera
2018-02-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jodå, vi kan mäta avståndet till solen.

Men jag antar att din förklaring är att alla som mätt avståndet till solen, månen och andra himlakroppar är köpta av Illuminati. Och har varit så i tusentals år.

http://illvet.se/forntiden/historia/hur-mattes-avstaandet-till-solen-under-antiken

Ska vi ta det igen?
Alla dessa mätningar utgår ifrån att man mäter ifrån en sfärisk yta. Är ytan inte sfärisk, stämmer inte avståndsmätningen. Kan du köpa det?
Citera
2018-02-11, 17:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ska vi ta det igen?
Alla dessa mätningar utgår ifrån att man mäter ifrån en sfärisk yta. Är ytan inte sfärisk, stämmer inte avståndsmätningen. Kan du köpa det?

Självklart stämmer en parallaxmätning även om jordytan är platt.
Idag har vi dessutom ännu fler metoder för att mäta avstånd, t.ex radio och rödförskjutning.

Att mäta avståndet till månen görs väldigt ofta och av en mängd olika människor. Och det är faktiskt väldigt enkelt, jag har själv gjort det i samband med universitetsstudier.
Här är en beskrivning till hur man går tillväga:
http://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance

Det roliga är att ingen plattjordare vågar sig på ovan enkla experiment. Varför tror du det är så? Det vore ju världens grej om ni lyckades visa att månen bara är 50 mil bort. Håller du inte med om att det är på tiden att ni lämnar Internet och i stället ger er ut i världen? Ni kan ju börja med att mäta avståndet till månen. Eller ekvatorns storlek.

Edit: Felaktig länk
Senast redigerad av madtop 2018-02-11 kl. 17:16.
Citera
2018-02-11, 17:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ska vi ta det igen?

Och apropå ekvatorn. Hur lång är den?
Citera
2018-02-11, 17:18
Medlem
Citat:

Alla såna här frågor kan jag inte svaret på. Men jag är övertygad om att det finns folk som vet.

Men jag måste fråga dig, varför ser man mycket längre än vad man borde göra?
Om man utgår från att globmodellen är korrekt.
Citera
2018-02-11, 17:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Alla såna här frågor kan jag inte svaret på. Men jag är övertygad om att det finns folk som vet.

Jag tycker ni plattjordare ska ta och mäta den. Dess längd säger en hel del. Vem vet, ni kanske lyckas bevisa att jorden är platt?

Och jo, vi vet hur lång ekvatorn är. Men du får gärna motbevisa att den är 4000 mil lång.

Citat:
Men jag måste fråga dig, varför ser man mycket längre än vad man borde göra?
Om man utgår från att globmodellen är korrekt.

Så nu är vi tillbaka till det ämnet igen. Blev det jobbigt att prata om det faktum att kartor fungerar och att vi känner till avståndet till månen, solen, planeter och stjärnor? Och längden på ekvatorn?

Vi ser inte längre än vad vi borde. I alla fall inte om man räknar med att det förekommer refraktion.
Senast redigerad av madtop 2018-02-11 kl. 17:33.
Citera
2018-02-11, 17:40
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det finns en massa fler frågor som ingen lyckats svara på. T.ex varför saker faller till marken eller hur den platta jorden ser ut.

Har du någon förklaring till att de som tror på en platt jord aldrig kan ge några svar på hur saker och ting funkar? Utan det är ju precis tvärtom, när man ber om en förklaring till hur det kommer sig att stenar faller till marken får man endast idiotsvar som t.ex "densitet". Man får intrycket att de som tror på en platt jord lever i något slags kunskapsvakuum. Ni kan ju inte ens få ihop en fungerande karta.
Citera
2018-02-11, 19:48
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Atmosfären gör att saker längre bort får en ”förstoringseffekt”. Detta gör att dom faller bakom horisonten.

Här är en video som förklarar hur moln kan vara belysta underifrån.
https://youtu.be/xPksF_JFNEI

Kan vi gå vidare nu?

NEJ! Länkar du till den där galningen som ljuger om vattnets "optiska" effekt på solen

För det första är hela hans princip bara löjlig. Menar du att du ser plan lika stora hela tiden?
Ser du bergen 10 mil lika nära som 1 km?
Blir inte bilar mindre och mindre ju längre ifrån dom åker?

För du förstår väl att det inte är enbart solen som påverkas av denna påhittade "lins" han pratar om?

Sedan så gör han ju inte experimentet rätt. Han gör ju medvetet fel för att ljuga och luras. För att sådana som du ska svälja allt med hull och hår.

OM experimentet ska vara rätt så ska vi se marken hela vägen fram tills solen försvinner och går ner bakom horisonten. Han kan inte återskapa det i verkligheten för då visar han ju att hans princip (självklart) är rent nonsens.
Hänger du med? Jag vill SE bordet, jag vill se TYDLIGT något han ritat på bordet. Jag vill att han lägger dit några små små hus. Hela vägen tills vi inte kan se några hus längre för hans optik "böjer" ner marken. Sedan så ska han dra solen på det sättet. Tror du det kommer se ut som i verkligheten??? Så klart inte.

Hur kommer det sig att alla som ska göra sina "bevis" för en platt jord aldrig får något som liknar verkligheten helt ut? Varför måste dom alltid göra kompromisser? Varför är det alltid något som inte stämmer?
Citera
2018-02-11, 20:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Fascinerande fakta; ta en sjömil eller distansminut dvs 1852meter. Ta det gånger 60,alltså en grad och sedan gånger 360, alltså kompassen varvet runt så har du exakt jordens omkrets
Citera
2018-02-11, 20:08
Medlem
Jazzils avatar
En uppmaning till er här som tror på en platt jord!

Vågar ni göra ett experiment?
Det är varken svårt eller speciellt tidskrävande.

Efter ni gjort detta vill jag att ni förklarar varför resultatet blev som det blev.

Så, vad ska ni då göra?
Detta behöver ni:
  • Tre pinnar av något slag. Hur långa får ni själva avgöra.
  • En pappskiva
  • Stark tejp
  • En solig dag
  • En tomt eller något där ni kan sätta upp allt

Gör detta när klockan är runt 10:00
Dom två pinnarna sätter ni ner i marken.
Mellan dom två pinnarna tejpar ni sedan den tredje pinnen
På den tredje pinnen tejpar ni fast pappskivan.

Nu kommer pappskivan kasta en skugga på marken.
Ni ska rikta pappskivan så att det enbart blir ett tunt streck av pappskivan.
Tejpa fast så allt är stabilt.
Ta kort på allt, även så ni ser skuggan.

Vänta nu till klockan 14:00.
Nu kommer skuggan har flyttat på sig rejält.
Hur kommer skuggan se ut?
Ta kort på allt, även så ni ser skuggan.

En bild hur allt ska se ut klockan 10:00: http://imgbox.com/l8VVjgbD

Fråga 1: Varför ser skuggan ut (klockan 14:00) som den gör tror ni?
Fråga 2: Vad bevisar detta?

EDIT:
Har ni persienner där hemma kan ni faktiskt använda dom för att göra samma typ av experiment.
Bara fönstret vetter mod söder borde det inte vara några problem.

EDIT 2:
Varför tror jag att INGEN av plattjordarna här kommer testa detta? Finns ett samband med att tro på en platt jord och att inte klara av enkla experiment...
Senast redigerad av Jazzil 2018-02-11 kl. 20:12.
Citera
2018-02-11, 20:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fascinerande fakta; ta en sjömil eller distansminut dvs 1852meter. Ta det gånger 60,alltså en grad och sedan gånger 360, alltså kompassen varvet runt så har du exakt jordens omkrets

Ännu mer fascinerande fakta är att räknar du ut sträckan nordpolen - ekvatorn på samma sätt får vi
1852 * 60 * 90 = 10000 km.

Men sen börjar problemen för den platta jorden. Om en sjömil i nordsydlig riktning är 1,852km så blir ekvatorn 10000 * 2 * 3,14 = 62800 km. Vilket i sin tur betyder att en sjömil i västöstlig riktning vid ekvatorn blir 62800/360/60 = 2,907 km.

Det är onekligen något väldigt fel med den platta jorden.

Citat:
Alla såna här frågor kan jag inte svaret på.

Vet du hur lång en sjömil är på den platta jorden? Är den verkligen 2907 meter utefter ekvatorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in