2017-12-28, 15:38
Medlem
DeMysteriiss avatar
Skulle någon flat earth:er vilja demonstrera hur världskartan ser ut?
Citera
2017-12-28, 15:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nej precis och därför kan vi zooma in båtar igen
Nej. Det går inte att zooma in båtar som skymms av horisonten.
Om det går att zoom in båtar, så beror det på att de inte är tillräckligt långt borta för att skymmas av horisonten.
Hur gick det med ett exempel där solen zoomas in och blir rund och fin, när den nedre delen skyms av horisonten i ut-zoomat läge?

Citat:
och debunka heliocentrismen nonsens
Helio- eller Geocentrism påverkar inte att objekt skyms av horisonten.

Citat:
om saker som försvunnit bakom en horisonten vilket uppenbarligen inte är fallet i verkligheten utan våra ögon kan inte längre se båten pga div omständigheter och helt enkelt pga av hur våra runda ögon fungerar
Förklara hur det påverkar om ljuset kommer från undersidan eller översidan av ett objekt.
Om du gör myntet-och-bordet-experimentet, men på bordets undersida, skulle det då uppstå en "Top First-effekt"? Hur vet ögat i så fall när "bottom first" gäller och när "top first" gäller?
I verkligheten så skyms ju inte myntet alls, om bordsskivan är plan.

Citat:
så glad att du nu gjorde en pudel guldfisken och håller med mig.
Nu får du läsa mitt inlägg igen. Jag höll inte alls med om dina fantasier.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-12-28 kl. 15:53.
Citera
2017-12-28, 15:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Skulle någon flat earth:er vilja demonstrera hur världskartan ser ut?
Det har efterfrågats ett antal gånger. Total tystnad eller "vet inte" är de "svar" vi fått hittills.
Citera
2017-12-28, 16:57
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Nej precis och därför kan vi zooma in båtar igen och debunka heliocentrismen nonsens om saker som försvunnit bakom en horisonten vilket uppenbarligen inte är fallet i verkligheten utan våra ögon kan inte längre se båten pga div omständigheter och helt enkelt pga av hur våra runda ögon fungerar så glad att du nu gjorde en pudel guldfisken och håller med mig.

Aa det gamla "en miljard flugor kan inte ha fel" argumentet, skit är gott!

https://www.youtube.com/watch?v=yfbvwqjITLg&t=1s
Att ni förnekar verkligheten är helt ointressant för oss som sysslar med vetenskap.

Prova åka till Turning Torso i Malmö och be en kompis ställa sig med en kikare på utsiktsvåningen. Ställ dig själv nere vid vattnet med en egen kikare och håll telefonkontakt med din kompis. Välj tillsammans ut ett fartyg som är på väg mot horisonten, och meddela varandra omedelbart när objektet försvunnit ur sikte, och jämför skillnaden. Om det du säger stämmer så borde under inga omständigheter fartyget vara synligt längre för din kompis än för dig. Om något borde fartyget försvinna snabbare för din kompis eftersom han befinner sig på längre avstånd. Som den vetenskapsman du är kan du ju dessutom kompensera för er inbördes avståndsskillnad, men jag tror nästan jag kan bjuda på den.
Citera
2017-12-28, 18:33
Medlem
Lobstrs avatar
Likt flat earth är en konspirationsteori, finns det en teori om att stora företag/rika personer betalar folk för att skrika om flat earth, 9/11 truthers och chemtrails för att ta fokus från viktiga frågor som svält, utsläpp och regnskogsskövling.

Väljer att tro på det senare.
Citera
2017-12-28, 19:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Likt flat earth är en konspirationsteori, finns det en teori om att stora företag/rika personer betalar folk för att skrika om flat earth, 9/11 truthers och chemtrails för att ta fokus från viktiga frågor som svält, utsläpp och regnskogsskövling.

Väljer att tro på det senare.

Mitt intryck är att de flesta "troende" i tråden är verkligt troende.
De vill, av religiösa skäl, att jorden ska vara platt. Vi bevittnar mao en form av missionerande där de försöker frälsa oss genom att predika om att jorden är platt.

Det brukar låta typ så här:
Citat:
springer runt på en snurrande boll bland miljarder andra bollar helt utan mening till att bli universums centrum där du förstår att ingenting är en slump utan att allting är skapat. Ateismen skulle tex stendö på fläcken.
Citera
2017-12-28, 19:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du förstår hur mycket lögner den platta jorden avslöjar? Vi kan ta USA som exempel, vad man under åren har givit till NAZI/NASA är mer än ens totala statsskuld så vi kan ju börja där rent ekonomiskt, +$50 miljoner skattedollar om dagen som istället för att gå till heliocentriska sagor enkelt kunde utrota fattigdom.

Varför vill USA, som är ett rätt extremt kristet land, ljuga om detta?

Sedan, helt oavsett vad USA säger, har jag 2 observationer som räcker helt för att övertyga mig (även om jag skulle ignorera allt som sägs av andra):

- Jag har varit i södra sydamerika och på Nya Zealand. Jag har sett samma natthimmel i söder.
- Jag har sett polstjärnan i Sverige, i sydeuropa och på Kanarieöarna. Om jorden vore platt så skulle vinklarna omöjligt fungera. Enkel trigonometri.
Det är alltså enkelt att dra slutsatsen att jorden är rund på helt egna observationer.
Eller hur förklarar du detta?
Citera
2017-12-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, du far fel. Uppenbart begriper du INTE på experimentet i text 2.

Då får vi ta det på ett annat vis då du anser en tydlig beskrivning är något negativt och något som enbart gynnar barn.

Fråga 1: Varför blir det runda cirklar av stjärnspår? Förklara med egna ord och inte någon länk till någon annans sida.

Fråga 2: Hur mycket "flyttar" sig stjärnorna av denna brytning i luften? Förklara med egna ord och inte någon länk till någon annans sida.

Fråga 3: Vad är det som orsakar denna brytning. Förklara med egna ord och inte till någon annans sida.

Info: Om du svarar jag vet inte på frågorna så förestår du inte detta med att ljuset bryts i luften.
Du påstår alltså att Polstjärnan flyttar sig flera mil på stjärnhimlen som om det var en sanning men begriper dig inte på om det är sant eller ett påhitt av någon idiot på ett Youtube-klipp.
Jag påstår inte att jag vet vad som händer, jag påstår att jag inte vet eller nån annan heller.
Citera
2017-12-28, 19:48
Medlem
Citat:
Vad menar du? Detta tar du upp gång på gång?

Varför hakar du upp dig på avståndet hela tiden?
Förklara hur du menar! När är det avgörande att veta avståndet till Polstjärnan?
Eftersom du åberopar en rätvinklig triangel på den platta jorden borde en sida av triangel vara av intresse.
Citera
2017-12-28, 20:05
Medlem
Citat:
Kan du med egna ord förklara vad BILDEN bevisade som du länkade till förut!
Kan du ned egna ord förklara på exakt vilket sätt filmen visar att dom hänger i vajrar!
Om du påstår att den visar två grävmaskiner blir det ingen sanning. Okey?
Här är en till: https://www.youtube.com/watch?v=oOa1Zv7nvbc
Vid 14:35 flyter en man förbi i bakgrunden hängandes i en vajer.

Du försöker att avleda från bevisen genom frågan "beskriv med egna ord".
Citera
2017-12-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Det är du som med ljus och lykta letar efter små detaljer som bekräftar din tro.
Zooma ut lite och förklara hur tusentals av ISS-arbetare lyckas med att hålla denna enorma konspiration hemlig. Är till exempel Christer Fuglesang en lögnhals? Några enstaka tuvor i form av video-artefakter (som kan vara förfalskade av en hoax-troende) stjälper inte hela ISS-projektet.
Varför måste ISS-projektet ljuga en endaste gång?

Ett vanligt argumentationsknep är att ta det till ett personligt plan, i detta fall tar du upp Fuglesang i syfte att jag ska känna skuld inför att utpeka honom som lögnare.
Citera
2017-12-28, 20:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför måste ISS-projektet ljuga en endaste gång?

Ett vanligt argumentationsknep är att ta det till ett personligt plan, i detta fall tar du upp Fuglesang i syfte att jag ska känna skuld inför att utpeka honom som lögnare.
Om du påstår att ISS är fejk så pekar du ut alla som arbetar eller har arbetat på ISS som lögnare.
Jag tog upp Fuglesang för att han råkar vara den ende som jag vet namnet på och som varit på ISS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in