2008-02-13, 23:42
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exceed
Ja, eller om man kollar ut över ett stort öppet landskap vid solnedgången, då ser man samma sak.

Stämmer verkligen det ? Kan dock tänka mig att det syns på några 100meters höjd i en ballong.

Hur långt är det till horisonten om man mäter från en snitt höjd på 170cm, kan inte vara särskilt långt. Eller ?
Citera
2008-02-13, 23:44
Medlem
Exceeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Stämmer verkligen det ? Kan dock tänka mig att det syns på några 100meters höjd i en ballong.

Hur långt är det till horisonten om man mäter från en snitt höjd på 170cm, kan inte vara särskilt långt. Eller ?

Ja, det stämmer. Syns dock bättre om man är på öppna havet.
Citera
2008-02-13, 23:50
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exceed
Ja, det stämmer. Syns dock bättre om man är på öppna havet.

Jaha, ok.

Men hur långt är det till horisonten från en snitt höjd på 170cm (kanske är för högt ?) ? Hur räknar man ut det ?

Måste få ett svar så jag vet hur stor del av jordens yta man minst måste se för att kunna avgöra att jorden är rund från ögonhöjd på marken.
Citera
2008-02-18, 14:43
Medlem
miloudots avatar
Någon måste ju vara begåvad med formlen till detta !

Citat:
Hur långt är det till horisonten från en snitt höjd på 170cm (kanske är för högt ?) ? Hur räknar man ut det ?

Måste få ett svar så jag vet hur stor del av jordens yta man minst måste se för att kunna avgöra att jorden är rund från ögonhöjd på marken.
Citera
2008-02-18, 14:52
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Någon måste ju vara begåvad med formlen till detta !
Jag kan inte skriva matematiska tecken. Men formeln har du här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horizon. You do the math.

En kalkylator för att räkna ut avståndet hittade jag här.
http://www.boatsafe.com/tools/horizon.htm.

Men hur högt upp du måste vara för att uppfatta jordens krökning....en fråga för naturvetenskapliga delen på forumet?
Citera
2008-02-18, 15:19
Medlem
SLOBs avatar
Man ser det ju rätt tydligt på sjön, med obruten horisont, eftersom föremål dyker upp från under horisonten.

/S
Citera
2008-02-18, 15:49
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Man ser det ju rätt tydligt på sjön, med obruten horisont, eftersom föremål dyker upp från under horisonten.

/S
Själv tillbringar jag bara tid i roddbåt på vänern. Men jag kan med säkerhet säga att jordens krökning syns om man står på toppen av Dundret (823 m ö.h) en klar dag
Citera
2008-02-18, 20:06
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Själv tillbringar jag bara tid i roddbåt på vänern. Men jag kan med säkerhet säga att jordens krökning syns om man står på toppen av Dundret (823 m ö.h) en klar dag

Jag kan tänka mig att det kan uppfattas från nästan en kilometers höjd, enligt formeln på Wikipedia skulle det innebära att man ser 36mil åt alla håll (om man räknar på 1km).

Från ett flygplan på 10000m höjd så ska man i teorin kunna se 3600km.

Från en ögonhöjd på 170cm med fri sikt så ser man 4,7km åt alla håll.

Jordens diameter är 13000km vilket betyder att man enligt Exceed kan se jordens böjning med hjälp av att se 0,00036% av den (om jag nu fått rätt på siffrorna).

Rimligt eller inte, avgör själva.

Kollar man på en världskarta och ritar ut hur långt 4.7km är på den så är det svårt att tänka sig att man på det pyttelilla avståndet kan avgöra att jorden kröker sig.

Men det kanske är så, jag vet inte...
Senast redigerad av miloudot 2008-02-18 kl. 20:08.
Citera
2008-04-01, 14:29
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Det är lätt att avfärda Flat Earth teorin som fejk. Allt man behöver är ett flygplan. Nej, jag menar inte att man med ett flygplan kan se att horisonten böjer sig, utan att man med ett flygplan på rätt ställe rent konkret ska kunna se den mystiska isväggen som omger den platta jorden. Men det har ingen gjort, eftersom den inte finns, trots att rätt förhållanden har vidtagits.

Säg att du flyger på en höjd av kanske 2km norr om Ryssland. lätt är det att krossa FE-tokarnas argument.
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Om man åker luftballong och liknande så ser man ju hur jorden buktar i horisonten. Hur kan det förklaras då om nu inte jorden är rund?
Frågan är om det där verkligen stämmer. Om man står på ett klot borde man väl inte kunna se att det är ett klot? Panorerar man sin syn runtom sig själv så borde man väl bara se en rak linje?
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-04-01 kl. 14:32.
Citera
2008-04-01, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jammin
Jorden är rund! det finns ju folk som har seglat jordenrunt
Det är vad DU och DOM tror, egentligen så har dom bara seglat en omväg som ger illusionen av att dom seglat runt ett klot.
Skulle dom försöka segla runt jorden skulle dom falla ner eller krasha i bergs kanten.. och dö.
Citera
2008-04-01, 16:26
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocty
Skulle dom försöka segla runt jorden skulle dom falla ner eller krasha i bergs kanten.. och dö.
Du måste läsa på, min vän. Alla vet att vår platta jord är omringad av enorma isberg som vaktsas av regeringsagenter och genmanipulerade pingviner. Alltså, hade något av följande scenarion inträffat:

A) Man kraschar in i isväggen och sjunker, för man är ju givetvis inte intelligent nog att upptäcka den i tid och vända tillbaka.

B) Agenterna skjuter en eller tar en till fånga.
Citera
2008-04-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung

Jo, härlig utsikt från dundret. Man kan se cirka 11% av sveriges yta därifrån. Synd att det var så länge sedan jag var uppe i Malmberget/Gällivare, skulle gärna flytta dit upp när jag är färdigutbildad. Jag kommer inte ihåg att jag sett Jordens krökning därifrån men vid aitikgruvan som ligger lågt beläget, men platt, kunde jag faktiskt se den.

Dundret höjer sig dock bara cirka 500 meter över den omgivande terrängen så man skulle kunna se mer från en hög skyskrapa.
Senast redigerad av Nuukeer 2008-04-02 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in