2022-07-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Hur kan ni hävda att molnen är belysta underifrån, utan att se ovansidan av molnen?

Vad jag vill ha sagt med bilden är självklart. Enligt globmodellen är solen enormt mycket större än solen och enormt långt bort. Det resulterar enligt teorierna att solens strålar, som träffar jorden, går parallellt mot jorden. Hur kan det bli en punktbelysning, då övriga ytor av molnen bör träffas lika mycket, på åtminstonde resten av bilden.

Nej 24h midsommarsol (sydpol) är manipulerade videos och solens gång går att förklara lika bra på fe.

Ja, jag slår åt bägge håll nu och vill ha förklaring på söderkorset och stjärnornas rotation i söder. Finns det ordentliga videos från alla 3 södra punkter (Argentina, Sydafrika, Australien), där man först identifierar stjärnorna och sen kan se Rotationen? Så att alla tvivel om att det är olika stjärnor vi ser, kan försvinna...

Fleuch: Kan hålla med om att vi faktiskt knte vet vad stjärnor är. Dessa olikformade, regnbågsblinkande ting, högt där uppe.
Då är vi där igen. Det är så bra att sopa alla problem under mattan och gå på gamla klassiker som för länge sedan motbevisats. När du säger att du aldrig har sett solen lysa upp undersidan av molnen, tror jag dig. Du bör försöka ta en tur ut då och då. Du kommer att bli förvånad över hur mycket spänning det finns.

Du försökte lite med flygtiden från Johannesburg till Sydney, och du lyckades faktiskt ljuga för dig själv så mycket att du själv trodde på det. Du försökte inte Sydney - Santiago. Antar att du insåg att det var omöjligt.

Sedan var det de 40 000 kryssningspassagerare som får betalt för att hålla dold att det är ljust dygnet runt i Antarktis, även lite norr om polcirkeln. Det måste vara jobbigt för dem som tystat dem. Men varför i hela friden tillåter de den kryssningstrafiken? Och om den kryssningstrafiken inte finns på riktigt, så bor det folk långt söderut i Argentina, och där är solen uppe så länge i december att alla platta människor har stora problem med att förklara det. Då är det säkrare att sopa problemet under mattan.Jag har åtminstone inte sett någon förklaring. Men sedan är det också svårt att förklara att det blir ljusare och ljusare ju längre söderut man kommer, och att det då är naturligt att det blir sol hela dygnet när man når polcirkeln. Eller....? Det är sant, du har sett en video som du tror är fejk, och naturligtvis besegrar den geografi och kartor och sunt förnuft.

Att som argument använda att vi inte vet vad stjärnor är, även om de står åt samma håll hela tiden, är bara nonsens. Jag är säker på att du förstår det också. Du letar så klart efter en video eller tre som du senare kan tycka ser misstänkt ut. Jag tror inte du hittar det, men det betyder inte att det södra korset inte är rakt söderut, och att det har använts för navigering långt innan timelapse och YouTube.
Citera
2022-07-22, 15:18
Medlem
Claymore: Varför ska jag höfta till någon blåst, i redan så grovhuggna exempel?

Mattesnorunge: Berätta var jag ljög? Allt jag gjorde (om än grovhugget) förklarade jag.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-22 kl. 15:24.
Citera
2022-07-22, 15:40
Medlem
Citat:
Wille: Jag tittade bitvis på videon (som du troligtvis aldrig sett själv). Allting löses ut genom den sista delen (part 5), i vilken man väljer att se jorden som rund och att det därför kastas skugga på ena stället, men inte andra.

Nja, redan den första observationen ger oss att solen är 400 gånger längre bort än månen. Och månens avstånd är i sin tur känt genom bland annat paralaxmätningar så vi kan direkt utesluta "liten och nära".

Och detta var något som redan de gamla grekerna listade ut sisådär 2000 år innan NASA skapades. Idag har vi såklart även andra sätt mäta upp avstånd till himlakroppar.
Citera
2022-07-22, 16:16
Medlem
Wille: Alltså man antar att jorden är rund och räknar därefter... Jag har aldrig sagt att uträkningarna inte går ihop.. Hur han sedan fick fram vinkeln...

Stod han mitt under månen i mitten av jorden vid mätningarna? Om det hade varit på en plan jord, så hade man naturligtvis kunna få fram samma vinkel.

Inte för att förkasta globteorin. Det finns saker (södra stjärnorna) i FE som jag inte hört svaret på.. Men att hänvisa till videos, där antaganden sätts in i (visserligen korrekta) formler.. Och sätta det som bevis. Vad man sätter in, får man ut. Så enkelt är det. Den modell man utgår ifrån, ger en svaren därefter. Globmodellen har också olösta frågor, såsom vad gravitation är, samt att det är tveksamt att stjärnorna kan vara kvar år i tusen år.

Fakta är att det är först med rymdfärderna, som man har kunnat bevisa att utgångspunkten med rund jord har varit den rätta. Det är tyvärr rymdfärderna jag är skeptisk till (och därmed ifrågasätter utgångspunkterna).
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-22 kl. 16:23.
Citera
2022-07-22, 16:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Clay: Det var molnen som belyses extra starkt på ett område, likt en glödlampa nära en vägg.

Claymore: Förklara så gott du kan

Wille: Jag tittade bitvis på videon (som du troligtvis aldrig sett själv). Allting löses ut genom den sista delen (part 5), i vilken man väljer att se jorden som rund och att det därför kastas skugga på ena stället, men inte andra.

Uträkningarna stämmer, ja. Men det kastas även ingen skugga rakt under ljuskällan på en plan yta, trots skugga på ett objekt längre bort.

Reflektion icke desto mindre.

Men vad har det med jordens form att göra?
Citera
2022-07-22, 16:47
Medlem
Citat:
Wille: Alltså man antar att jorden är rund och räknar därefter... Jag har aldrig sagt att uträkningarna inte går ihop.. Hur han sedan fick fram vinkeln...

Stod han mitt under månen i mitten av jorden vid mätningarna? Om det hade varit på en plan jord, så hade man naturligtvis kunna få fram samma vinkel.

Inte för att förkasta globteorin. Det finns saker (södra stjärnorna) i FE som jag inte hört svaret på.. Men att hänvisa till videos, där antaganden sätts in i (visserligen korrekta) formler.. Och sätta det som bevis. Vad man sätter in, får man ut. Så enkelt är det. Den modell man utgår ifrån, ger en svaren därefter. Globmodellen har också olösta frågor, såsom vad gravitation är, samt att det är tveksamt att stjärnorna kan vara kvar år i tusen år.

Nej man antar inte att månen eller solen är runda. Och vinkeln mäter man.

Och du skiver "stod han ..." som om det bara funnits en enda människa i världshistorien som har uppskattat avståndet till solen. Det är tvärtom hundratusentals människor som har gjort det och ingen har kommit fram till att solen är liten och nära.

Citat:

Fakta är att det är först med rymdfärderna, som man har kunnat bevisa att utgångspunkten med rund jord har varit den rätta. Det är tyvärr rymdfärderna jag är skeptisk till (och därmed ifrågasätter utgångspunkterna).

Du envisas med att komma med samma felaktiga påstående om och om igen. Vi hade bevis för att jorden är rund lååångt innan några rymdfärder. Vi har ju för tusan precis diskuterat att till och med de gamla grekerna kände till jordens form.
Citera
2022-07-22, 16:48
Medlem
Clay: Javisst reflekterar det ljus. Precis som när du har en glödlampa nära en vägg (för att få en upplyst punkt). Drar du lampa bakåt, får du inte upplyst, extra reflekterande ljuspunkt. Solen befinner sig kanske inte så långt bort som det sägs? Varför skulle just molnen i den lilla arean reflektera så mycket ljus? Om du tror att man kan spegla sig i moln, får du bevisa det.

Wille:... Och ingenting du skrev där visar hur varför man utgick från en rund jord, istället för en plan. Inget beskrev heller, hur man kunde få fram en vinkel från en glob (med okänd storleks) centrum, trots att man står på ytan.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-22 kl. 16:51.
Citera
2022-07-22, 17:09
Medlem
Citat:
Wille:... Och ingenting du skrev där visar hur varför man utgick från en rund jord, istället för en plan. Inget beskrev heller, hur man kunde få fram en vinkel från en glob (med okänd storleks) centrum, trots att man står på ytan.

I den första observationen (halvmåne och vinkel) observerar månen och solen. Jordens form är inte inblandad. Och hur i hela världen kan du hålla på att tjafsa om hur man mäter en vinkel? Ifrågasätter du att vi kan mäta vinklar eller håller du bara på och tramsar?

Vidare är det inte viktigt att mäta vinkeln med någon större precision om man bara vill ha ett cirkavärde på förhållandet. Om vinkel är 89.1 eller 89.8 grader är oväsentligt om man bara vill ta reda på om solen ligger mycket längre bort än månen.

Vi snackar om en väldigt enkel observation som i princip vem som helst kan göra. Vem som helst kan konstatera att solen ligger mycket längre bort än månen och vem som helst kan konstatera att månen inte är liten och nära.

Citat:
... Varför reflekterar solen bara så hårt på en punkt? Är den närliggande och liten?

Finns ingen anledning att spekulera om det eftersom du själv kan ta reda på om solen är liten och nära. Jag har själv gjort det och slipper på så sätt leva i okunskap.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-22 kl. 17:19.
Citera
2022-07-22, 17:32
Medlem
Citat:
Defekt: Jag vet inte. Kanske ger du mig inspirationen?

Man skulle kunna ha 4k kameran och filma varje start (det är ju rena publik jippon redan) så hade det funnits klara bevis (särskilt en klar dag). Nu är det där allt vi får, vilket är mer suspekt än bevis.

Wille: Blev nog lite fel när du tänkte där.för många antaganden och du utgår inte från annat än höftningar. Jag har själv aldrig räknat på avstånd på en karta, men såhär enkelt hade jag gjort:

Jag utgår nu efter kartan och mått som kan verifieras, även om det är något grovhugget (sitter med mobil...)

Du åker genom 8 tidszoner (120 grader)
https://i.ibb.co/NS7nk6s/Screenshot-20220721-142159-Gallery.jpg

Som du ser på kartan får Afrikas bredd (vid Johannesburg) ganska precis plats på breddgrader i FE-kartan? Hur bred är afrika tvärs över vid Johannesburg? 180 mil enligt Google earth. Du kan ju själv åka tvärs över och verifiera.

Avstånd (om de följer latituden, trots att de kan gena): 8x180 = 1440 mil

Inte ett dugg omöjligt, utan snarare helt enligt verkligheten. Då räknar jag inte med att man genar, vilket du ser att man kan göra över indiska oceanen, på bilden.

De flesta flyg går i strax under 1000 km/h och bör alltså ta 14 timmar:
https://i.ibb.co/Srg43FB/Screenshot-20220721-145440-Gallery.jpg

Imponerande många villfarelse i samma post. Och intressant att du använder Google earth för att mäta avstånd.

Om man istället använder ryska nordkusten som referens (ca 630 mil mätt med google earth), ser man att Sydafrika bredd är 75% av det. Enligt Fe-kartan är alltså sydafrika 472 mil i öst-västlig riktning.

8 tidszoner a 472 mil ger en flygning på 3776 mil.

Raggarsvinet är så fejk.
Citera
2022-07-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
ETOPS står för "Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards".

Mitt förslag var att flyga över Antarktis i ett privatplan, kanske en helikopter? Waterproof Expeditions arrangera helikopterturer över Antarktis till exempel.

https://waterproof-expeditions.com/on-board-activities/helicopter

Ja med helikoptern kan man säkert flyga omkring på Antartkis, men först måste man ha tillstånd som sagt.

Anledningen till att överflygning inte är förbjudet enligt fördraget är(gissar jag) att flygbranchen själva reglerar detta. För övrigt så gäller ETOPS för alla nyare flygplan.

Så när Youtubern 74Gear utmanar FE:are om att de ska chartra ett plan som han kan flyga tvärs över Antarktis, så är han förmodligen inte riktigt ärlig. Han vet att tillstånd inte kommer att ges till en sådan flight.
Citera
2022-07-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja med helikoptern kan man säkert flyga omkring på Antartkis, men först måste man ha tillstånd som sagt.

Nej det behövs inget speciellt tillstånd att flyga över Antarktis.

Citat:
Anledningen till att överflygning inte är förbjudet enligt fördraget är(gissar jag) att flygbranchen själva reglerar detta. För övrigt så gäller ETOPS för alla nyare flygplan.

Nopp. Det gäller bara flygplan med två motorer. 3- och 4-motoriga plan omfattas inte av ETOPS.

Citat:
Så när Youtubern 74Gear utmanar FE:are om att de ska chartra ett plan som han kan flyga tvärs över Antarktis, så är han förmodligen inte riktigt ärlig. Han vet att tillstånd inte kommer att ges till en sådan flight.

Han flyger de 4-motoriga B747 som inte omfattas av ETOPS.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-22 kl. 17:47.
Citera
2022-07-22, 17:49
Medlem
Citat:
Men det är ju förbjudet att åka dit. Det har vi ju konstaterat vid det här laget.

Jag har varit på Antarktis. Borde jag gömma mig från CIA nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in