2016-05-03, 12:53
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Snälla skriv inget mer, jag vet inte vilka droger du går på genom att säga matematiken skapar verkligheten, verkligen

Du har ju uppenbarligt inte läst vad madtop skrev. Skummar du endast igenom svaren eller?

Du får gärna förklara varför du misstror matematik, om du så kan också gärna förklara hur du själv gör skillnad mellan den matematik som en egen disciplin, och fysiken som disciplin.
Citera
2016-05-03, 12:58
Medlem
Citat:
jag gick inte hela tiden i skolan perioder, fick mycket hemundervisning.

Det har vi förstått ända sedan du skrev ditt första inlägg här.
Citera
2016-05-03, 14:13
Medlem
Haijdars avatar
Kanske inte helt platt, den är böjd lite här och där bara
Citera
2016-05-03, 14:54
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haijdar
Kanske inte helt platt, den är böjd lite här och där bara

Jorden är tillplattad vid polerna och utbuktande vid ekvatorn.
Citera
2016-05-03, 17:01
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det spelar ingen större roll vad du tror och tycker för du kommer inte undan definitionen av kraft. Kraft är en abstraktion för att förklara massors förändring av sin hastighet. Per definition så utsätts en massa som förändrar sin hastighet för en kraft. Finns det ingen kraft så förändras inte hastigheten.

Som vanligt måste jag vara tydlig med att du inte fritt kan förändra betydelser och definitioner. Kraft definieras som förändringen av ett systems rörelsemängd över tiden

Eftersom stenens hastighet förändras så måste den - per definition - vara utsatt för en kraft.
Men vem har utsätt dig som talare för sanningen? Hur i helvete är det en kraft? Massa saker man satt ord för, allt som finns runt omkring oss har människan satt ett ord för, för att veta vad det är, med andra ord en påhitt.

Tycker du bagataliserar allting ganska kraftigt, du skriver saker som inte har något med saker att göra.

Om jag särar på röven o pruttar utåt är det en kraft också?
Citera
2016-05-03, 17:02
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du har ju uppenbarligt inte läst vad madtop skrev. Skummar du endast igenom svaren eller?

Du får gärna förklara varför du misstror matematik, om du så kan också gärna förklara hur du själv gör skillnad mellan den matematik som en egen disciplin, och fysiken som disciplin.
Jag misstror matematiken för att det är bara ett begrepp på en abstrakt lösning som inte existerar
Citera
2016-05-03, 17:03
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Det har vi förstått ända sedan du skrev ditt första inlägg här.
Vad menar du?
Citera
2016-05-03, 17:14
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Jag misstror matematiken för att det är bara ett begrepp på en abstrakt lösning som inte existerar

Hade det varit så hade du inte haft en dator att skriva på.
Citera
2016-05-03, 17:48
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Jo det hade jag, jag har ju data nu, e du väck eller?

Du har en dator att skriva på eftersom "skitfysik" och matematik inte är skitsnack som du påstår. Du märker också att datorer existerar oberoende av vad du tycker.
Citera
2016-05-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Du har en dator att skriva på eftersom "skitfysik" och matematik inte är skitsnack som du påstår. Du märker också att datorer existerar oberoende av vad du tycker.
Inte bara datorn. Husen vi bor i, färgen på väggar och tak, fönstren, vattnet vi får ur kranen, ljuset vi tänder, spisen, kylskåpet, kaffekokaren, kaffet som har åkt båt hit...o.s.v o.s.v

Det går inte att förneka att matematik fungerar. Allt är bara en utveckling av 1 + 1 egentligen. Du kan väl åtminstone räkna pengar, poppilo? Eller väga dig och säga "nu har jag gått ner/upp xx kg" - det är också matte (och lite gravitation )
Citera
2016-05-03, 18:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men vem har utsätt dig som talare för sanningen? Hur i helvete är det en kraft? Massa saker man satt ord för, allt som finns runt omkring oss har människan satt ett ord för, för att veta vad det är, med andra ord en påhitt.

Tycker du bagataliserar allting ganska kraftigt, du skriver saker som inte har något med saker att göra.

Om jag särar på röven o pruttar utåt är det en kraft också?

Jag försöker förklara för dig vad ordet kraft betyder. Det är inget jag har kommit på, det handlar inte om någon "sanning" utan det är något vi gemensamt har kommit överens om. För att ett språk ska fungera måste vi vara överens om vad olika ord betyder.

Något får stenen att börja falla mot marken. Du får om du vill kalla detta något för ner-är-ner eller densitet men det kommer bara bli förvirrande för alla andra har kommit överens om att kalla detta något för kraft.

Och ja, om du särar på röven så är det krafter inblandade. Samma sak med din fis. Din fis kommer att accelerera ut ur ditt anus. Och eftersom din fis förändrar sin hastighet så är den - per definition - utsatt för en kraft.
Citera
2016-05-03, 18:43
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Det var inte ett svar på min fråga. För du kan t.ex. Inte hävda att 1 eller 2 inte är existerande begrepp. De är abstrakta, men likväl kan du hänvisa i kassan att du köper tre bananer.

Så vad i matematiken är det du inte tror på. Du får vara mer exakt, annars är du bara flummig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in