2016-05-03, 09:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Jag säger inte att jag just nu med säkerhet kan bevisa att solen är mycket mindre än vad vetenskapen hävdar och att den är mycket närmare Jorden än 150 miljoner km.

Självklart kan du inte bevisa det, det är knappast något du behöver upplysa oss om. Jag vet att ingen någonsin kommer att lyckas bevisa det.

Varför tror du inte det finns en fungerande karta över FE?
Och hur kommer det sig att vi lyckas navigera mha av kartor som bygger på SE?
Citera
2016-05-03, 10:51
Medlem
Citat:
Vad man inrättar sig till eller inte inrättar sig till måste man ju avgöra själv. Det finns inget som säger att någon SKA inrätta sig efter det ena eller det andra. Det finns inget tvång när det gäller det.

Nja, det beror på vad du jobbar med.
Den som tror på en platt jord och med alla fyslagar som kommer med det, kommer ju aldrig att kunna jobba med ruttplanering inom aviation tex. Ej heller kan han bli prickskytt. Även vissa former av arkitektur går bort här.
Citera
2016-05-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Vi åldringar lärde oss i skolan att man redan på gamla grekenas tid gjorde en rätt bra uppskattning av jordens radie. Man tittade på solens vinkel ner i djupa brunnar, vid samma tidpunkt och med känt avstånd mellan brunnarna.
Grundläggande geometri och "allmänbildningskunskap".

Fö trodde jag att alla visste att jorden var platt och att skivan vilade på tre stora elefanter som stod på en sköldpadda som simmade i ett jättehav..
( Var det från sumererna?)

Det där med solens vinkel ner i brunnar var ju Eratosthenes det med, därför kvarstår samma frågeställning som i inlägg #2935 ???

Är du bekant med att man kan använda sig av metaforer för att beskriva en verklighet?
Citera
2016-05-03, 11:13
Medlem
Citat:

Jag säger inte att jag just nu med säkerhet kan bevisa att solen är mycket mindre än vad vetenskapen hävdar och att den är mycket närmare Jorden än 150 miljoner km. Men alla omständigheter i vår verklighet tyder ju på det. Det mest sannolika är att månen och solen är i samma storlek, precis som det ser ut. De vandrar från öst till väst varje natt och dag över himlen. "Hotspots" på molnen som har observerats från videor tagna med högtflygande väderballonger tyder på att solen är nära. Det faktum att solens och månens strålar formar en rak ljusbro på vattenytan när de är i uppåtgående; en ljusbro som går ända fram till en betraktare som står på en strand tyder också på en liten nära sol såväl som en liten och nära måne ovanför en PLATT jord. Solens "crepuscular sun rays" är ytterligare en ledtråd.

Kan du utveckla dessa påståenden lite? Vad är "crepuscular sun rays"? Hur bevisar en rak ljusbro att solen är nära? Hotspots på molnen? Innebär det att solen befinner sig inne bland molnen ibland? Gärna lite källor men ffa hade det varit intressant att höra dina egna förklaringar så det inte blir en länkpost
Citera
2016-05-03, 11:16
Medlem
Citat:
Det där med solens vinkel ner i brunnar var ju Eratosthenes det med, därför kvarstår samma frågeställning som i inlägg #2935 ???

Du kan inte dra slutsatsen att jorden är platt utifrån det experimentet förrän du bevisat att solen befinner sig där du påstår.
Citera
2016-05-03, 11:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du fick ett svar i inlägg #2937:
Citat:
Först ska du visa att solen är liten och 4 mil upp. Därefter kan du använda dig av den kunskapen. Du kan inte bevisa något med hjälp av ytterligare ett ogrundat påstående.
Citera
2016-05-03, 12:14
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
När mitt sinne är öppet för att månen är en ost, då kommer det personangrepp från dig att jag är "löjlig".

Nej, redan de gamla grekerna visste att jorden var sfärisk.
Det är en myt att folk "förr i tiden" trodde att jorden var platt.
Nej, det spelar ingen roll att din mellanstadielärare hade fel om detta.

Vad är det som är så konstigt med att att tro att månen är en ost?

Men man får tydligen inte tro att månen är en ost.
Ärligt talat lägg ner nu, du börjar bli jävligt barnslig och kontra attackera mig med att månen är en ost, fjantigt, väx upp.

Nej det är ingen myt att folk förr i tiden trodde att jorden var platt, det är därför det gått i arv i generationer om ryktet om en platt jord verkligen finns.

Mellanstadieläraren var mycket påläst o duktig litar på det hon sa till mig.
Citera
2016-05-03, 12:16
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att en sten faller till marken beror på att en kraft drar den till marken. Du kan kalla kraften vad du vill men kraften i sig innebär att jorden inte kan vara platt.

Du kan få tycka det är roligt om du vill men det påverkar inte det faktum att en vetenskaplig teori är sann tills dess någon bevisat att den inte är sann.

Därför du fortsätter att skriva en massa osanningar, nonsens och trams. Så länge du fortsätter med det kommer vi att fortsätta att diskutera med dig och påpeka att du har fel och varför du har fel.
Nej det är ingen jävla kraft som gör att stenen faller på marken, herregud. Vilken jävla kraft?? Kan du se kraften? Nej precis bara massa vetenskapliga påhitt som inte finns.
Alla människor vill vara så duktiga o försöka komma på orsaker till saker o ting som inte finns för att lura människan att så o så är det och det "måste" vara så. Helt sjukt värld vi lever i.

Vilken vetenskaplig teori är sann menar du? Den man hittat på undra alla år och lurat människan med?
Citera
2016-05-03, 12:18
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Det är så vetenskap fungerar. Det spelar ingen roll att du sitter här och tycker det ena eller det andra.

Det finns ingen saklig grund för det, så nej.

Om du inte vill diskutera saken kan du alltid lämna forumet. Du får tro precis vad du vill. Jorden förblir rund ändå.

Nej det är inte så vetenskap fungerar, det är så idioter har uppfunnit den och sagt att si o så ska den vara, utan någon som helst grund i hela.
Citera
2016-05-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Mellanstadieläraren var mycket påläst o duktig litar på det hon sa till mig.

Varför väljer du att tro på just den läraren men ingen annan?

Citat:
Jag anser att vetenskapen o dylikt är för att tvätta hjärnan i början av skolan.
Citera
2016-05-03, 12:38
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Varför väljer du att tro på just den läraren men ingen annan?
Därför att hon var tvungen att sluta jobba då hon lärde ut annat än den vanliga vetenskapen, kan säga det var en privat lärare jag hade hemma, jag gick inte hela tiden i skolan perioder, fick mycket hemundervisning.
Citera
2016-05-03, 12:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det är ingen jävla kraft som gör att stenen faller på marken, herregud. Vilken jävla kraft?? Kan du se kraften? Nej precis bara massa vetenskapliga påhitt som inte finns.

Det spelar ingen större roll vad du tror och tycker för du kommer inte undan definitionen av kraft. Kraft är en abstraktion för att förklara massors förändring av sin hastighet. Per definition så utsätts en massa som förändrar sin hastighet för en kraft. Finns det ingen kraft så förändras inte hastigheten.

Som vanligt måste jag vara tydlig med att du inte fritt kan förändra betydelser och definitioner. Kraft definieras som förändringen av ett systems rörelsemängd över tiden

Eftersom stenens hastighet förändras så måste den - per definition - vara utsatt för en kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in