2020-06-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxen
Varför är det trams?

Att jorden är en boll är tramsigt. Att ha luft intill ett vakuum utan en barriär är tramsig. Att tro att vatten böjer sig och inte snurrar av ifrån ett klot det är tramsigt.
Att en magisk magma håller allt på plats är tramsigt. Att tro att vi åker i 1.3 Miljoner miles i sekunden ut i rymden och snurrar åt alla håll är tramsigt och stjärnbilden är alltid samma vid samma tid varje år, det är också tramsigt. Att tro att en sten kan reflektera ljus att man kan läsa från det om natten, Vet du vad det är IGNORANS.

Du tror på en boll som du aldrig har sett bara för du sett den på TV trotts att den har "uppgraderats" och förändrats samt gjord i Photoshop .

*Klapp klapp*
... och hela ditt inlägg är TRAMS...
Citera
2020-06-24, 23:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lånar några rader:

102 punkter du inte har en aning om vad de innebär, trots tre dagars sömnlöst studerande.

Detta är så fullständigt idiotiskt. Var det denna lista som övertygade dig under de där sömnlösa dygnen alltså? Kollade du nånsin upp vad de som menar att jorden är sfärisk anser på varje punkt? Kollade du ens vad de innebär?

Kan du t ex med egna ord förklara varför raketer inte skulle kunna fungera i vacuum? Eller varför gyroskop inte skulle känna av rotation. Obs beskriv det så det verkar som du fattar vad du pratar om.

Eller, jag kan göra det enkelt för dig: förklara för oss vad du tror en vetenskaplig teori är.
Citera
2020-06-24, 23:41
Medlem
Citat:
Varför är det trams?

Att jorden är en boll är tramsigt. Att ha luft intill ett vakuum utan en barriär är tramsig. Att tro att vatten böjer sig och inte snurrar av ifrån ett klot det är tramsigt.
Att en magisk magma håller allt på plats är tramsigt. Att tro att vi åker i 1.3 Miljoner miles i sekunden ut i rymden och snurrar åt alla håll är tramsigt och stjärnbilden är alltid samma vid samma tid varje år, det är också tramsigt. Att tro att en sten kan reflektera ljus att man kan läsa från det om natten, Vet du vad det är IGNORANS.

Du tror på en boll som du aldrig har sett bara för du sett den på TV trotts att den har "uppgraderats" och förändrats samt gjord i Photoshop .

*Klapp klapp*
Som jag trodde. Inte dina egna ord. Du vet, Eric Dubay är en idiot, så är alla som tror på honom. Ta och titta på en soluppgång eller en solnedgång. Kolla på Turning Torso i Malmö från Helsingör. Gör lite egna observationer och dra egna slutsatser.
1,3 miles i sekunden påstår du. I förhållande till vad? Nästa gång kan du ju prova att omvandla miles/feet/inch till det metriska systen som vi använder här.
Citera
2020-06-25, 06:36
Medlem
Jag utvecklar mitt svar med att ta Tuxxens tre första påståenden:

Citat:
.
Förklara med egna ord (inga klipp från plattjordsidioter):

- varför är det omöjligt att jorden är ett klot? Alla avståndsmätningar på jorden tyder på det.

- varför är det omöjligt att atmosfären blir allt tunnare med ökad höjd över marken? Så att den gradvis går över i rymdens nära nog vacuum. Alla mätningar tyder på det.

-varför skulle inte gravitationen kunna hålla kvar oceanernas vatten? Att gravitationen finns kan du enkelt bevisa: Släpp en sten, den faller mot marken.
Citera
2020-06-25, 10:33
Medlem
Citat:
Varför är det trams?

Varför dina 102-bevis är tramsiga? Därför att de är en enda lång lista med lögner. Vi kan ta punkt 1 som exempel:
Citat:
1) lack of physically measurable curvature

Ovan är en ren lögn av den enkla anledningen att det finns massor med mätningar av kurvaturen.
Du kan mäta kurvaturen med vanliga lantmäteriinstrument, du kan mäta kurvaturen genom att skicka en radarsignal, du kan optiskt mäta kurvaturen genom att se hur mycket som är dolt och du kan mäta kurvaturen genom att studera skuggor från solen.

Jag och många andra kan förklara varför dina övriga 101 "bevis" inte är bevis. Vi kan ta ett till bara för skoj:
Citat:
37) Satellites may be ground based

Det är inget direkt fel i ovan påstående. T.ex TV-sändningar kan vara markbaserade.
Men påståendet säger varken bu eller bä om jordens form - markbaserade TV-sändningar kan existera på såväl en platt som en sfärisk jord.

Vad som däremot är viktigt i sammanhanget är att satelliter inte kan existera på en platt jord. Och eftersom vi har evidens för att satelliter existerar har vi evidens för att jorden inte är platt.

För att din punkt 37 ska ha något som helst värde så krävs det att du bevisar att satelliter inte existerar. Och det har du inte gjort.

Citat:
… Att ha luft intill ett vakuum utan en barriär är tramsig...

Ovan påstående är ju rätt så kul med tanke på att din åsikt skiljer sig markant från de som har faktiskt kunskap inom området. Jag och de flesta som vet vad vakuum är tycker inte det är ett dugg "tramsigt". Jag tycker snarast att det är extremt obildat att tro att det behövs "barriärer" för att olika lufttryck ska kunna existera.

Citat:
… Du tror på en boll som du aldrig har sett bara för du sett den på TV...

Nej absolut inte och något så dumt säger man bara om man är en konspirationsdåre som tror att människor inte kan skaffa egen kunskap.

Jag tror på en boll därför att alla evidens tyder på det, jag har gjort massor med egna empiriska studier som med all tydlighet visar att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-06-25 kl. 10:37.
Citera
2020-06-25, 13:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför är det trams?

*Klapp klapp*
Att tro en centrifugalkraft på 0.001G skulle kunna snurra av vatten från en planet med 1G dragningskraft är tramsigt. För att vattnet skulle kunna snurra av så skulle centrifugalkraften behöva vara 1000 gånger starkare än vad den är.Hur många miles i sekunden jorden åker med påverkar oss inte alls så länge inte jorden skulle accelerera vilket den inte gör.
Jämn fart påverkar oss inte. Det är inte tyngre att gå från bakersta delen i ett flygplan eller ett tåg till den främre delen än att gå åt andra hållet trotts att det flyger i 850 km/h och att tåg i Sverige går upp till 200 km/h. Jag har inte sett klotet med egna ögon men jag har sett solen gå ner med oförminskad storlek samtidigt som jag vet att det finns tidsskillnader. En omöjlighet på en platt jord.
Citera
2020-06-25, 16:19
Medlem
karlsoons avatar
Om mental/dårsjukhusen hade funnits kvar idag, hade man placerat plattjordare där som en lämplig institution?

För att inte sprida desinformation och dessutom en möjlighet för dom att bli någorlunda självförsörjande via dagverksamhetsjobb eller liknande då dessa personer inte kan ta till sig sånt som lagar, regler, fakta osv och lever i en helt annan värld och inte fungerar i ett vanligt samhälle.
Citera
2020-06-25, 19:57
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Som sagt var: Du begriper inte ordet "empirisk".

Empiriska studier är vad du sa försök inte förvränga dina egna ord nu.

Jag har ingen aning vad det kan du förklara vad det är och sedan länka studierna? Som visar att jorden är just rund.
Citera
2020-06-25, 19:59
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, det är exempel på empiriska studier som du kan göra själv, inte alls påståenden. Fler exempel har du fått, bland annat från mig.
Om du inte begriper ordet "empirisk" så är det ditt problem.

”Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter.”

Länka dessa tack som visar att jorden är rund borde vara lätt för dig som påstår att det finns ”massor”.
Citera
2020-06-25, 20:45
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Vadå för invecklade förklaringsmodeller? Vi kan räkna ut att jorden är sfärisk med samma enkla observationer som våra förfäder gjorde, inga "moderna präster" behövdes då och behövs inte nu.

Nej. rent krasst och vetenskapligt så säger jag med är jorden är rund. Årstiderna/midnattssol etc är svårt att förklara att annars. Flat Earth är imo en "statligt subventionerad konspirationsteori" vars avseende att spela ut andra mer "verklighetsanknutna konspirationsteorierna"
Citera
2020-06-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
”Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter.”

Länka dessa tack som visar att jorden är rund borde vara lätt för dig som påstår att det finns ”massor”.
En klar kväll som denna är ju ett perfekt tillfälle att bevittna en solnedgång.
När man bevittnat solnedgången kan man ställa några frågor kring detta. Varför försvinner solen bakom horisonten med oförändrad storlek? Om det skulle finnas några moln, varför lyses de upp underifrån när solen precis gått ner? Min slutsats jag gör är att jorden är rund och roterar. Vad är din slutsats?
Citera
2020-06-25, 21:44
Medlem
Citat:
Empiriska studier är vad du sa försök inte förvränga dina egna ord nu.

Jag har ingen aning vad det kan du förklara vad det är och sedan länka studierna? Som visar att jorden är just rund.

Citat:

Det behöver inte länkas något alls. Det har jag inte lovat dig och jag tänker inte göra det heller. Däremot har du fått en rad tips på saker som du själv kan studera empiriskt. Nyss fick ett mycket konkret tips att gör nu när solen går ner - varsågod.

Här kommer ett till: All mänsklig, empirisk erfarenhet visar att jordens ekvator är 4008 mil lång. Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Faktum är att längdenheten meter kan definieras som en tiomiljondel av det avståndet. Den informationen kan du få från vilket lexikon som helst.
Du bör själv veta att cirkelns omkrets är två pi gånger radien. På plattjordskartan blir ekvatorn därmed 6283 mil, och vi vet sedan länge (samlad mänsklig erfarenhet enl ovan) att det inte stämmer.

Hur förklarar du ekvatorns längd, utgående från att jorden är platt? Jag kan säga direkt att det bara är dumt att försöka förneka siffrorna, de stämmer (samlad mänsklig kunskap sedan århundraden, ingen ide att försöka förneka den.)

Läs en gång till vad empiri är. OBS att detta (empiriska undersökningar) är något du kan göra själv. Eller borde kunna göra själv kanske jag bör skriva.
Senast redigerad av pewana 2020-06-25 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in