2016-04-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogurtman
Men om det nu skulle vara någon sorts magi som hindrar oss från att möta kanten då skulle väl man kunna säga att trolleitricks är på riktigt eftersom det är magi som hindrar oss från att komma till kanten?

Vad finns under den platta jorden?

Ja, beviset för magi skulle bevisa magi. Tyvärr har de inte visat att kanten finns, eller motbevisat att Jorden skulle vara rund.

Jag är inte säker på vad de tror finns under kanten. Vissa påstår att gravitation inte finns, så jag antar att det som en gång fanns på undersidan sedan länge har fallit av.
Citera
2016-04-25, 22:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Har du aldrig badat i en bassäng förut? Samma sak där.

Så du menar att jorden har formen av en bassäng?

Vad har du för förklaring till att ett gyro driver 15 grader per timme vid sydpolen?
Citera
2016-04-25, 22:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag opponerar ingenting,
Bara mot detaljer som gravitationen...

Citat:
det är du som anklagar mig för fusk, i själva verket är det du som fuskar.
Vilket fusk?

Citat:
Hur vet du att det är sol ovanför molnen, hade solen varit ovanför molnen hela tiden så hade det aldrig kunnat bli mörkt.
Jag har inte påstått att solen syns ovanför molnen hela tiden.
Ibland är solen på andra sidan den sfäriska jorden, det som kallas "natt".

Citat:
Har du åkt flygplan nångång på kvällen ovanför molnen, då är det ingen sol där'!! Annars hade inte kunnat vara kväll för helvete!!
Exakt min poäng. Om jorden vore platt skulle ju solen synas hela tiden.

Citat:
Undra vem som är lättlurad.
Det är du.

Citat:
Det är ju du som är hjärntvättad.
Det är möjligt, men då gäller det även i princip alla inom vetenskapen, det är mindre troligt.
Citera
2016-04-25, 22:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har du varit på månen? Nej det har du inte så knip igen bara, herregud alltså!

Så du hävdar, trots att du aldrig varit där, att månen inte har någon gravitation? Vad har du för grund till det påståendet?

Jag behöver å andra sidan inte ha varit på månen för att veta att den har en gravitation. För mig räcker det att titta på den för att veta det. Månen är en sfärisk himlakropp och alla små delar den består av hålls ihop av en kraft. Vissa vill säkert kalla den kraften för "ned är ned" men jag föredrar att kalla kraften för gravitation.
Citera
2016-04-25, 22:12
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så du menar att jorden har formen av en bassäng?

Vad har du för förklaring till att ett gyro driver 15 grader per timme vid sydpolen?
Han undrade om kanterna för flat earth. Och jag jämförde med en bassäng som har kanter, likadant har troligtvis en platt jord, annars hade man ju ramlat ner.
Citera
2016-04-25, 22:18
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bara mot detaljer som gravitationen...

Vilket fusk?

Jag har inte påstått att solen syns ovanför molnen hela tiden.
Ibland är solen på andra sidan den sfäriska jorden, det som kallas "natt".

Exakt min poäng. Om jorden vore platt skulle ju solen synas hela tiden.

Det är du.

Det är möjligt, men då gäller det även i princip alla inom vetenskapen, det är mindre troligt.

Du anklagar mig för fusk, ge fan i det!

JO det har du visst påstått stå för det du skriver för fasiken! Du ändrar ju dig hela tiden när du blir motbevisad. Nu vet du ju inte om jorden är platt så du kan inte veta vart solen står solen glimrar inte överallt, solstrålarna räcker inte lika långt överallt.
Citera
2016-04-25, 22:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Till att börja med så tycker jag diskussionen kring månen är vilseledande för jag är inte säker om människan varit där eller inte. Men det kan vi ta nån annan stans.

Men gravitation är väl osynlig så hur ska du titta på det om det är sant eller inte.

Jag behöver inte se gravitationen för att veta att den finns. För mig räcker det med att slänga upp en boll i luften och studera vad som händer med den.
Senast redigerad av madtop 2016-04-25 kl. 22:38.
Citera
2016-04-25, 22:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du anklagar mig för fusk, ge fan i det!
Vilket fusk?

Citat:
JO det har du visst påstått stå för det du skriver för fasiken! Du ändrar ju dig hela tiden när du blir motbevisad.
Nej.

Citat:
Nu vet du ju inte om jorden är platt
Nej det vet jag inte, det vet ingen, eftersom jorden är sfärisk.

Citat:
så du kan inte veta vart solen står
Jag vet exakt var solen "står" i förhållande till jorden.

Citat:
solen glimrar inte överallt,
Nej, det går ju inte eftersom jorden är sfärisk.

Citat:
solstrålarna räcker inte lika långt överallt.
Hur långt räcker de tror du?
Citera
2016-04-25, 22:45
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag behöver inte se gravitationen för att veta att den finns. För mig räcker det med att slänga upp en boll i luften och studera vad som händer med den.
Kan du förklara vad som händer med bollen? Så enkelt kan man inte studera gravitation eftersom gravitation är något abstrakt och osynligt, vi kan inte se gravitation
Citera
2016-04-25, 22:47
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogurtman
Men om det nu skulle vara någon sorts magi som hindrar oss från att möta kanten då skulle väl man kunna säga att trolleitricks är på riktigt eftersom det är magi som hindrar oss från att komma till kanten?

Vad finns under den platta jorden?

För att kunna tro på FE från början måste man ju, som någon skrev, avfärda all naturvetenskap först. Det gäller också för all modern fysik och astronomi. Har man väl gjort sig av med dessa så finns det inget som hindrar en från att tro på magi, att jorden är platt, att rymdödlor styr NASA, astrologi, enhörningar, vättar osv.

Jag har skrivit det tidigare, men när det kommer till FE så är det bara fantasin som sätter gränser. Inte vetenskap.
Citera
2016-04-25, 22:50
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilket fusk?

Nej.

Nej det vet jag inte, det vet ingen, eftersom jorden är sfärisk.

Jag vet exakt var solen "står" i förhållande till jorden.

Nej, det går ju inte eftersom jorden är sfärisk.

Hur långt räcker de tror du?

Läs tillbaka i tråden så ser du, du är inget litet barn ska behöva hela tiden hänvisa dig saker o ting.

Hur kan du veta om jorden sfärisk o inte platt om man får undra? Varför tror så många människor att jorden är platt? Hur kommer det sig att man till och med startat en grupp som heter flatearthsociety? Frågan är enorm så nånting måste ligga bakom det, man kan inte bara ta något från tomma luften och säga och spotta ut saker hur det ligger till.

Ok kan du förklara vart solen står då om du nu vet det? Det är solen som ger allt liv på jorden utan solen hade vi människor inte levt idag!
Citera
2016-04-25, 23:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Läs tillbaka i tråden så ser du, du är inget litet barn ska behöva hela tiden hänvisa dig saker o ting.
OK, du kan inte påvisa något fusk.

Citat:
Hur kan du veta om jorden sfärisk o inte platt om man får undra?
Jag har åkt båt på havet.
Jag har sett solen gå ned "bakom" horisonten.

Citat:
Varför tror så många människor att jorden är platt?
Den sista lättlurade är inte född än.

Citat:
Hur kommer det sig att man till och med startat en grupp som heter flatearthsociety?
För att trolla, de tycker kanske att det är kul att driva med sådana som du?

För att tjäna pengar?
Här är deras shop: http://www.theflatearthsociety.org/cms/index.php/flat-earth-shop

Citat:
Frågan är enorm så nånting måste ligga bakom det, man kan inte bara ta något från tomma luften och säga och spotta ut saker hur det ligger till.
Månen är en ost! Det kan man inte bara ta från "tomma luften". Det måste ligga något bakom det.

Citat:
Ok kan du förklara vart solen står då om du nu vet det?
Kl 23.07 stod solen i zenit på den här platsen: 13,5°N 137,4°W
Det är i Stilla havet, söder om Alaska, mellan ekvatorn och kräftans vändkrets.

Citat:
Det är solen som ger allt liv på jorden utan solen hade vi människor inte levt idag!
Oj, nu skrev du plötsligt något som är sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in