2019-10-17, 18:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Förklara varför det behövs en barriär på just det stället, när vi vet att det inte behövs på andra ställen, som till exempel mellan 1m höjd och 1km höjd.
En riktigt bra fråga. Varför behövs det inte en barriär mellan 1 och 1.0000001 bar?
Citera
2019-10-17, 18:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det fetade: finns inga bevis för detta. Modellen faller.
Visa att det behövs en barriär.
Någon barriär mellan högt tryck på marken och lågt tryck en bit upp behövs ju bevisligen inte.
Citera
2019-10-17, 18:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På din bild på Lake Ponhatrain lutar det uppåt, vilket betyder att samma sak sker när du vänder dig om. För alldeles nyss gällde din bild som bevis för kurvatur, det är tom det enda beviset. Slutsatsen av ditt resonemang: en grop.
Det lutar inte uppåt. Ögonhöjd är alltid ovanför vattnet. Alltså syns vattnet ovanifrån, trots att det lutar nedåt. Vilket är enkelt att bevisa i och med att horisonten alltid är lägre än ögonhöjd.

Ditt problem är att de bortersta delarna av bron/kraftledningen är ännu lägre än horisonten. Plus att överkanten bildar en tydlig kurva nedåt.
Citera
2019-10-17, 18:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En riktigt bra fråga. Varför behövs det inte en barriär mellan 1 och 1.0000001 bar?
Något bra svar lär vi dessvärre inte få.
Citera
2019-10-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är då ditt problem med att ett väldigt lågt tryck kan finnas bredvid icke-rent Bakkum, som också har väldigt lågt tryck?
Jag har inget problem med det, så länge du kan bevisa det. Om inte så förblir det ett påstående och gör modellen om den sfäriska jorden som snurrar i rymden ogiltig.
Citera
2019-10-17, 18:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det finns inga bevis för att tryck möter utan barriär, då universum med bl a snurrande gasbollar kvar på ritbordet.
Det är en science fiction fantasi i en bokhylla.

Inte för att du kommer förstå vad jag skriver men det faktum att lufttrycket minskar med stigande höjd visar att det inte finns en barriär, det visar att att inte finns någon ostkupa/dome/firmament.

Och nej, det är självklart inget fel på RE-modellen. Det är bara fel på din förståelse av modellen.
Citera
2019-10-17, 18:38
Medlem
Citat:
Försök inte prata runt det. Rymden och den runda jordens atmosfär, någonstans måste tryck möta vakuum annars faller konceptet. Vad är bevisen för detta?
Försöker inte prata runt något alls, men det blir mindre missförstånd om du preciserar vad du menar med vakuum i ditt resonemang.
Menar du med vakkum en miljö där det endast finns väldigt få materiepartiklar eller en miljö där det inte finns några materiapartiklar alls ?
Menar du med vakuum det teoretiska begreppet "perfekt vakuum" (miljö med total frånvaro av materiepartiklar) eller menar du det fysikaliska begreppet vakuum (miljö med väldigt få materiepartiklar)?
Senast redigerad av Prudent 2019-10-17 kl. 19:07.
Citera
2019-10-17, 18:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har inget problem med det, så länge du kan bevisa det. Om inte så förblir det ett påstående och gör modellen om den sfäriska jorden som snurrar i rymden ogiltig.
Men snälla du, jag kan berätta om ett litet experiment du själv kan göra hemma, där du kan se hur olika tryck kan vara intill varandra - helt utan barriär.
Citera
2019-10-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Den enda som tror att det finns absolut vakuum är du och det beror på att du inte satt dig in i modellen du försöker falsifiera.

Din okunskap och ignorans är såklart inget avslöjande av någon modell.
Jag har inget sagt om absolut/rent vakuum, det är du som försöker avleda från kärnfrågan, den att inget bevis existerar för detta påstående. Ditt inlägg innehåller inget som verifierar din modell, bara falska anklagelser om vad jag har sagt och kommentarer om hur okunnig och ignorant jag är. Inga bevis.
Citera
2019-10-17, 18:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det fetade: finns inga bevis för detta. Modellen faller.

Nu har du definitivt spårat ur.
Avsaknaden av ett bevis gör inte en hypotes ogiltig.

För övrigt finns det såklart massor av bevis för att ett lågt tryck kan möta en ännu lägre tryck utan några barriärer.
Citera
2019-10-17, 18:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok. Beviset är ju redan presenterat. Vi vet att det inte är någon barriär på väg uppför hallandsåsen samtidigt som vi vet att det är tryckskillnad. Då kan vi släppa det.
Citera
2019-10-17, 18:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har inget sagt om absolut/rent vakuum, det är du som försöker avleda från kärnfrågan, den att inget bevis existerar för detta påstående. Ditt inlägg innehåller inget som verifierar din modell, bara falska anklagelser om vad jag har sagt och kommentarer om hur okunnig och ignorant jag är. Inga bevis.

Okej... vad har du sagt då?

Citat:
Inga bevis.

Bevis för vad?
Att olika tryck kan mötas utan en barriär? Jo det har vi lagt fram bevis för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in