2019-04-04, 16:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä tyckte bara det är lite konstigt att man går en rak cirkel fast man svänger typ

Fattar ej. Om du går en rät linje (i sidled) parallellt med ekvatorn, hur menar du att man svänger?
Citera
2019-04-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar ej. Om du går en rät linje (i sidled) parallellt med ekvatorn, hur menar du att man svänger?
Hehe . Nä men cirkeln är ju parallellt lika .
Om man går på nord polen i en lite cikel så går man ju en rak cirkel iaf bara att man lutar lite konstig. Alltså kan man luta istället för at svänga . En loop i princip. som å åka mc. Luta är samma som att svänga ?
Altså man går ju bara i x y plan även när man svänger
Senast redigerad av troligengud 2019-04-04 kl. 16:54.
Citera
2019-04-04, 17:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hehe . Nä men cirkeln är ju parallellt lika .
Om man går på nord polen i en lite cikel så går man ju en rak cirkel iaf bara att man lutar lite konstig. Alltså kan man luta istället för at svänga . En loop i princip. som å åka mc. Luta är samma som att svänga ?
Altså man går ju bara i x y plan även när man svänger
Hur menar du lutar?
Gravitationen verkar ju lodrätt (mot jordens centrum) överallt på hela jorden.
Citera
2019-04-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur menar du lutar?
Gravitationen verkar ju lodrätt (mot jordens centrum) överallt på hela jorden.
Alltså om man lutar så går man efter cirkelns båge rakt man loopar men svänger inte..
Det är ju det som måste vara om jorden är platt att man svänger innan man når kanten.det kanske inte är helt säkert att vi fattar allt som det är.
Citera
2019-04-04, 17:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Alltså om man lutar så går man efter cirkelns båge rakt man loopar men svänger inte..
Det är ju det som måste vara om jorden är platt att man svänger innan man når kanten.det kanske inte är helt säkert att vi fattar allt som det är.
Om jag går runt i en cirkel som är några meter i diameter, då är min lutning mikroskopisk. Jag måste springa ganska snabbt för att notera någon lutning. Om cirkeln vore stor som ekvatorn, skulle jag inte kunna notera någon lutning alls.
Citera
2019-04-04, 18:09
Medlem
Citat:
Kallas det när man går 1 km igämter något.

Vad heter det då ?
Tror menar JÄMTE, dvs bredvid. Kan vara en småländsk dialektal stavning du far med enligt folk jag frågat.
Citera
2019-04-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Tror menar JÄMTE, dvs bredvid. Kan vara en småländsk dialektal stavning du far med enligt folk jag frågat.
Hehe
Citera
2019-04-05, 02:06
Bannlyst
Vad hoppas plattjordare uppnå?

Om det skulle visa sig att jorden faktiskt är platt, vad har det för praktisk skillnad, för mig personligen och samhället i stort?
Citera
2019-04-05, 02:23
Medlem
Rörelsen verkar väldigt lik en sekt. Så ett fåtal vill väl tjäna pengar och makt, en hel del vill få gemenskap och mening i livet.

Det känns konstigt att säga det, men jag antar att Ryssland uppskattar splittringen och misstron mot vetenskap och samhället som gruppen skapar för sig själva. De pushade väl mycket för antivacc-rörelsen, så skulle inte förvåna mig om de eldade på mer sådant i den stilen.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-04-05 kl. 02:28.
Citera
2019-04-05, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Om det skulle visa sig att jorden faktiskt är platt, vad har det för praktisk skillnad, för mig personligen och samhället i stort?
En helt hypotetisk fråga, eftersom detta aldrig någonsin kommer att ske. Bevisen att jorden är sfärisk är helt överväldigande.
Citera
2019-04-05, 07:03
Medlem
kalkryggars avatar
Om det skulle visa sig att jorden var platt så skulle vi ganska snabbt förstå att exempelvis NASA och miljoner övriga, kanske hundratals miljoner människor verkligen lurar oss å det grövsta. Då uppstår frågan om varför.

Fast det är ändå en ickefråga eftersom vi "andra" är såpass många som ganska enkelt kan kontrollera/räkna på/experimentera fram saker på egen hand ganska enkelt. Att plattjordare totalt ignorerar dessa saker visar också att dom förmodligen själva innerst inne vet att jorden inte är platt. Då förklaras engagemanget med det citerade under.

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Rörelsen verkar väldigt lik en sekt. Så ett fåtal vill väl tjäna pengar och makt, en hel del vill få gemenskap och mening i livet.

Den här meningen svarade nog på frågan väldigt omfattande och väl tror jag.
Citera
2019-04-05, 07:13
Medlem
All religion med fantasier om verkligheten - platt jord, magiska gubbar, bevingade hästar, etc - är bara trams och ska behandlas som sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in