2016-03-29, 22:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Jag tycker denne mycket meriterade herre uttrycker sig klockrent:
https://m.youtube.com/watch?v=FAdTOM20j_s

Du länkar till ett 1 timme och 42 minuter långt klipp utan en enda egen tanke om vad som är bra med klippet och varför du tycker det är bra? Jag orkade se 2 minuter och min subjektiva åsikt är att musiken är dålig.

Kan du med egna ord förklara varför du tror att ett gyro ska röra sig när accelerationen är noll?
Kan du förklara hur stor refraktionen är i ditt första YT-klipp?
Har du hittat några källor på att flygplan inte påverkas av coroliseffekten?

Grattis. Du har kommit med 3 olika påståenden som du självklart inte kan ge vare sig argument eller bevis för. Vilket kan summeras som att du sysslar med ovetenskapligt religiöst svammel.
Senast redigerad av madtop 2016-03-29 kl. 22:43.
Citera
2016-03-30, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Meriterad i vad, lögner och okunskap?

Tydligen börjar din argumentationsförmåga tryta då du inte kan argumentera själv utan hänfaller till youtube klipp.

Den ständiga frågan lyder, varför skulle jorden vara platt när resterande planeter är sfäriska?
Hans meriter kommer några minuter in i programmet. Programledaren drar dom innan han börjar intervjun med honom.
Citera
2016-03-30, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du länkar till ett 1 timme och 42 minuter långt klipp utan en enda egen tanke om vad som är bra med klippet och varför du tycker det är bra? Jag orkade se 2 minuter och min subjektiva åsikt är att musiken är dålig.

Kan du med egna ord förklara varför du tror att ett gyro ska röra sig när accelerationen är noll?
Kan du förklara hur stor refraktionen är i ditt första YT-klipp?
Har du hittat några källor på att flygplan inte påverkas av coroliseffekten?

Grattis. Du har kommit med 3 olika påståenden som du självklart inte kan ge vare sig argument eller bevis för. Vilket kan summeras som att du sysslar med ovetenskapligt religiöst svammel.
1. Ett gyro ska hålla sitt utgångsläge.
2. Nej jag kan inte förklara hur stor refraktionen är, men den är uppenbarligen väldigt stor. En superhägring, kanske?
3. Ja, titta på länken ovan.
Citera
2016-03-30, 09:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
1. Ett gyro ska hålla sitt utgångsläge.
Ett gyro reagerar på riktningsförändringar.

Citat:
2. Nej jag kan inte förklara hur stor refraktionen är
Bra då vet vi det. Du har alltså ingen aningen om hur ljuset böjer sig.

Citat:
3. Ja, titta på länken ovan.
Nej du, jag sitter inte och tittar på timmar med infantila YT-klipp.

Hävdar du att man aldrig behöver ta hänsyn till Coriolis? Och att t.ex artilleriet gör helt fel när de gör detta?
Citera
2016-03-30, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ett gyro reagerar på riktningsförändringar.

Bra då vet vi det. Du har alltså ingen aningen om hur ljuset böjer sig.

Nej du, jag sitter inte och tittar på timmar med infantila YT-klipp.

Hävdar du att man aldrig behöver ta hänsyn till Coriolis? Och att t.ex artilleriet gör helt fel när de gör detta?
Uppenbarligen förstår du inte vad jag menar med hur ett gyro ska bete sig.
Du kanske har en aning om hur ljuset böjer sig, skriv gärna ner det i så fall.
Du bad om källa och sedan vill du inte titta på källan.
Citera
2016-03-30, 15:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Uppenbarligen förstår du inte vad jag menar med hur ett gyro ska bete sig.

Nej och det är jag inte ensam om - de flesta har ytterst svårt att förstå dina tankar.
Citera
2016-03-30, 16:20
Bannlyst
Citat:
Nej och det är jag inte ensam om - de flesta har ytterst svårt att förstå dina tankar.
Jag tror allt förklars under dom första 3 minuterna här:
https://m.youtube.com/watch?v=JnKloSdUJLo
Citera
2016-03-30, 17:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tror allt förklars under dom första 3 minuterna här:
https://m.youtube.com/watch?v=JnKloSdUJLo

Pratar du om "apparant drift" som man kontinuerligt kalibrerar för?

Just det faktum att man i ett tröghetsnavigeringssystem är tvungen att räkna med "apparent drift" är ett ypperligt bevis för att jorden roterar. Påverkan av jordens rotation och hur mycket man måste kalibrera är ganska enkel att räkna ut:
Apparent Drift = 15 x Sin (Latitude)° per hour.

De 15 grader du ser i formeln ovan kommer från det faktum att jorden roterar 360 grader på 24 timmar. Av formeln kan du även se att driften är noll vi ekvatorn men 15°/timme vid polerna. Även detta är ett strålande bevis på jordens form.
Citera
2016-03-30, 17:58
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Hans meriter kommer några minuter in i programmet. Programledaren drar dom innan han börjar intervjun med honom.

Då kan du ju sluta vara lat och berätta det istället så slipper jag riskera slösa min tid på hjärndöda youtube klipp med självutnämda experter som ofta bara är sängvetare.

Att du sedan avstod att svara på fråga två visar för mig att du är okunnig och bara kan upprepa likt en crackberoende pappegoja vad andra påstår i youtube klipp!
Citera
2016-03-30, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Då kan du ju sluta vara lat och berätta det istället så slipper jag riskera slösa min tid på hjärndöda youtube klipp med självutnämda experter som ofta bara är sängvetare.

Att du sedan avstod att svara på fråga två visar för mig att du är okunnig och bara kan upprepa likt en crackberoende pappegoja vad andra påstår i youtube klipp!
Varför så arg? Jag har aldrig påstått att jorden är platt, jag har bara skrivit om saker som jag tycker är spännande och som motsäger nuvarande modell.
Citera
2016-03-30, 21:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför så arg? Jag har aldrig påstått att jorden är platt, jag har bara skrivit om saker som jag tycker är spännande och som motsäger nuvarande modell.

Här kan du läsa om hur ett tröghetsnavigeringssystem fungerar samt att det automatisk kompenserar för att jorden roterar:

Citat:
Earth Rotation
in the same way that a stationary INS detects the Earth’s Rotation to determine its Latitude and Orientation, it also detects this rotation when moving. The final movement detected will be a combination of both the aircraft’s movement and the Earth’s rotation. These errors are small and can be compensated for.
http://www.skybrary.aero/index.php/Inertial_Navigation_System_%28INS%29

I samma artikeln kan du även läsa att ett INS även kompenserar för Coriolis.

Som sagt: Utmärkta bevis för att jorden är klotformad och roterar.
Citera
2016-03-31, 16:12
Moderator
OT raderat.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in