Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-09, 16:51
Medlem
Jag funderarde på hur en hårddisk är upp byggd så jag satt mig och börjage leta fakta och har kommit ganska långt men ett ppar saker är lite oklara

Hårddiskar är ju strukturerade med hjälp av sektorer, kluster, partition, spår, filer

Svaret på frågan hur organiseras egentligen data på hårddisken?
Börjar ljusna men behörve få svar på oklara frågor och bekräftelse om mina svar stämmer.
Så hjälp mig...

Sektor =
En sektor är en indelning av spåren på en hårddisk. En sektor lagrar en viss mängd data, vilket bestäms vid formatering av hårddisken, typiskt 512 eller 2048 bytes. Det är den minsta mängd data som kan skrivas eller läsas i en operation. Innebörden av detta är att data som ska sparas alltid skrivs som en eller flera sektorer, även om inte hela utrymmet behöver användas. För att hålla reda på vilka sektorer som hör ihop och till vilken fil de tillhör används ett filsystem, till exempel FAT, FAT32 och NTFS.

Kluster =
Hårddisken skrivs med minst en hel sektor i taget, vilket innebär att om sektorn är på 512 byte och data som ska lagras är 100 byte så kommer 412 byte att förbli outnyttjat. Hur stora klustren är beror på vilket filsystem man har.

Partition =
En hårddisk kan partitioneras upp i olika logiska delar, som kallas partitioner. Partitioneringen gör så att man kan ha flera filsystem på samma hårddisk.

Det går till så att man i partitionstabellen, i början av hårddisken, skriver in vilken del av hårdisken som hör till respektive partition. I partitionstabellen står också vilken typ varje partition ska ha (till exempel FAT32, NTFS, Linux eller Linux swap), samt vilken partition som är aktiv, dvs från vilken partition datorn ska börja exekvera ("boota").

Spår = en ring på lagrings skivan, en viss mängd data?
Kan vara helt fel

Fil =
En fil är en samling data (information) som är lagrad under ett filnamn i ett filsystem. Ordet fil är en variant på engelskans file (dokument).
Citera
2007-03-09, 20:40
Medlem
oki ser ut som att jag får lösa detta själv

Men någon kanske kan verefiera det när jag är klar i alla fall så jag vet att jag har koll på det
Citera
2007-03-09, 22:49
Medlem
Denna tråd kanske skulle passa bättre i hårdvaru-forumet? Kanske fler som vet där .
Citera
2007-03-10, 10:57
Medlem
jag tycker det ser ok ut sen är det svårt att säga i detalj hur det funkar för det är olika på olika os och filsystem

en fil kan ju också inehålla en "header" som säger hur lång filen är dvs vilken data som tillhör filen alternativt lagras detta i en fil allokerings tabell(FAT) av något slag

nu är jag ingen expert på detta heller så jag kan ju ha fel ...
Citera
2007-03-12, 11:36
Medlem
Hur en hårddisk fungerar.

Hur skall man börja förklara detta?

Ok vi säger så här, i en hårddisk finns det lagringsskivor där man skriver och läser information ifrån. På dessa lagringsskivor finns det en massa massa spår på spåren är det man lagrar informationen. Man delar in spåren i sektorer, och hur stora sektorerna är beror på vilken formatering man använder sig av. Oftast är dom 512 eller 2048 bytes stora. När man skriver information till disken skriver man övar minst en sektor dvs. minst 512 bytes varje gång man skriver till disken även om filen man skall skriva till disken bara är 12 bytes så skriver man över 512 bytes men är filen 513 bytes stor skrivs två sektorer över vilket är 1024 bytes. Ett kluster är en grupp av sektorer på ett lagrings medium som arbetar tillsammans Tex. när en fil är uppdelad på flera sektorer.

Man kan ha flera olika filsystem på 1 hårddisk detta görs genom partitionering,
Det går till så att man i partitionstabellen, i början av hårddisken, skriver in vilken del av hårddisken som hör till respektive partition, på detta sätt kan man ha flera olika operativsystem på en hårddisk.

Det man skriver till en hårddisk är filer, en fil är en samling data som samlas under ett filnamn och en filändelse (Tex. .txt .bat .doc .dll) i ett filsystem.

Anledningen till att men defragmenterar en hårddisk är för att strukturera upp informationen filerna på en hårddisk igen, eftersom det blir en massa outnyttjad datorplats eftersom bara en sektor kan skrivas om gången så strukturerar man upp det igen med defregmentering så att så mycket som möjligt av hårddisk utrymmet fylls ut.

Defragmenter:
Röt betyder att dom redan ligger rätt
Grönt betyder att man inte kan flytta på filerna
Vitt betyder ledigt utrymme
Blått betyder närliggandefiler

Hur skapar du kataloger-underkataloger?
Fattar inte om det är hur man gör det eller hur jag strukturerar upp dom?
Men om det är hur man gör det så högerklicka med musen skapa nu mapp,

Mina filer som jag sparar organiserar jag som såhär:
C:\Dator
Här lägger jag alla program och drivrutiner till datorn, och lägger allt i undermappar
Tex:
C:\Dator\PhotoShop
C:\Dator\Ms office
C:\Dator\Drivers\Ljudet

Sen har jag en samlings mapp
C:\Mina samlade filer
Här lägger jag allt som folk brukar använda Mina dokument till den är strukturerad som såhär
C:\ Mina samlade filer\Filmer
C:\ Mina samlade filer\Musik
C:\ Mina samlade filer\Skolan
C:\ Mina samlade filer\www (Webbroot)
C:\ Mina samlade filer\Egna doc
C:\ Mina samlade filer\Diverse

Ungefär så här ser strukturen ut i mitt fil system.
Citera
2007-03-12, 16:12
Medlem
Får jag fråga om du går en grundkurs i windowskunskap?
Det du säger är rätt från den utgångspunkten i så fall. Men utanför fönstret i den stora världen av *nix och *bsd stämmer inte mycket av det du skriver.

Vill du veta mera så googla gärna efter "filesystem in linux" eller "ext3" till exempel.
Citera
2007-03-13, 09:30
Medlem
hmm, stämmer detta inte alls i övriga dator världen?

Aj då.

Källan är nämligen Wikipedia så relevansen är kanske inte allt för grymm.
MIn Engelska är dock väldigt knagglig, du skulle inte kunna förklara lite kort hur det funkar på en linux burk?
Citera
2007-03-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legola
Jag funderarde på hur en hårddisk är upp byggd så jag satt mig och börjage leta fakta och har kommit ganska långt men ett ppar saker är lite oklara

Hårddiskar är ju strukturerade med hjälp av sektorer, kluster, partition, spår, filer

Svaret på frågan hur organiseras egentligen data på hårddisken?
Börjar ljusna men behörve få svar på oklara frågor och bekräftelse om mina svar stämmer.
Så hjälp mig...

Sektor =
En sektor är en indelning av spåren på en hårddisk. En sektor lagrar en viss mängd data, vilket bestäms vid formatering av hårddisken, typiskt 512 eller 2048 bytes. Det är den minsta mängd data som kan skrivas eller läsas i en operation. Innebörden av detta är att data som ska sparas alltid skrivs som en eller flera sektorer, även om inte hela utrymmet behöver användas. För att hålla reda på vilka sektorer som hör ihop och till vilken fil de tillhör används ett filsystem, till exempel FAT, FAT32 och NTFS.

Kluster =
Hårddisken skrivs med minst en hel sektor i taget, vilket innebär att om sektorn är på 512 byte och data som ska lagras är 100 byte så kommer 412 byte att förbli outnyttjat. Hur stora klustren är beror på vilket filsystem man har.

Partition =
En hårddisk kan partitioneras upp i olika logiska delar, som kallas partitioner. Partitioneringen gör så att man kan ha flera filsystem på samma hårddisk.

Det går till så att man i partitionstabellen, i början av hårddisken, skriver in vilken del av hårdisken som hör till respektive partition. I partitionstabellen står också vilken typ varje partition ska ha (till exempel FAT32, NTFS, Linux eller Linux swap), samt vilken partition som är aktiv, dvs från vilken partition datorn ska börja exekvera ("boota").

Spår = en ring på lagrings skivan, en viss mängd data?
Kan vara helt fel

Fil =
En fil är en samling data (information) som är lagrad under ett filnamn i ett filsystem. Ordet fil är en variant på engelskans file (dokument).

Jag tycker du verkar ha bra koll på hur en hårddisk är organiserad... dutti ponke... :-)

Ah... du plockade informationen från Wikipedia... well... uhm... vad ska du ha informationen till isf??
Citera
2007-03-13, 12:39
Medlem
Willy-45s avatar
Skillnad..

Du måste skilja på vad som i hårddiskens "struktur" är operativsystemsberoende och icke operativsystemsberoende.
På en HD, som består av minst EN (tvåsidig!) skiva, är t ex en sida helt dedicerad till att hjälpa huvudhållaren till att "hitta rätt" Det finns ju t ex inga synliga "spår", bara koncentriska magnetiska ringar.
Gemensamt är dock att ytterst lagras för disken väsentlig information som t ex hur många skivor/spår etc det ska vara. Där lagras även senare info om på skivorna oanvändbara ytor, defekta "sektorer" etc eller vad op-et nu råkar kalla det. Alla HD har defekta ytor nånstans, de syns bara inte för användaren,och ska inte heller göra det. Det finns därför även ett visst mått av redundanta ytor som reserv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in