2007-03-09, 10:01
Medlem
gurexs avatar
Varje gång jag öppnar mappen där jag sparar mina bilder så går cpuanvändningen upp i 100% i 30 sekunder eller nått vilket är skitjobbigt. Gissar att det är för att windows ska kunna visa miniatyrer (vilket jag inte gör) Kan man stänga av det eller göra nått annat för att slippa den här skiten.
Citera
2007-03-09, 10:37
Medlem
Det är mycket riktigt som du säger att det är för att Windows vill förhandsranska saker och ting. Det finns ett registervärde som du kan pilla lite på för att stänga av förhandsgranskningen. Kolla i Sweclockers Windows-forum... i den klistrade tråden finns en länk till deras stora FAQ... i den står det nånstans hur du ska göra...
Citera
2007-03-09, 10:39
Medlem
gurexs avatar
tack!

edit: jag kollade men hittade inget om mitt problem, bara det med filmer eller kollar jag på fel ställe?
Citera
2007-03-09, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
tack!

edit: jag kollade men hittade inget om mitt problem, bara det med filmer eller kollar jag på fel ställe?

Vet inte om detta hjälper men i Verktyg/Mappalternativ, fliken Visning, kan man bocka ur "Cachelagra inte miniatyrer" om detta är ibockat. Då kommer det att sparas en fil i mappen så att bilderna kan öppnas snabbare nästa gång du öppnar den.

Om du valt att INTE visa miniatyrer borde det inte ta så mkt kraft? Om du nu inte har flera tusen stora bilder i en mapp?
Citera
2007-03-09, 13:34
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Vet inte om detta hjälper men i Verktyg/Mappalternativ, fliken Visning, kan man bocka ur "Cachelagra inte miniatyrer" om detta är ibockat. Då kommer det att sparas en fil i mappen så att bilderna kan öppnas snabbare nästa gång du öppnar den.

Om du valt att INTE visa miniatyrer borde det inte ta så mkt kraft? Om du nu inte har flera tusen stora bilder i en mapp?

Det är det so är problemet, vi har 12000 bilder men i olika mappar, jag tror att windows "skannar" ett par undermappar också och då blir det stopp. Jag har att den ska cacha miniatyrer men det blir stopp i alla fall.

Tack för förslagen i alla fall!
Citera
2007-03-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
tack!

Du kollar på rätt ställe... :-) Det tipset kommer att stänga av förhandsgranskningen för det mesta...

Eller du... prova att stänga av indexeringen av filer som Windows gör per default. Tyvärr har jag inte så stor koll vart man stänger av indexeringen, jag brukar inte pilla på den funktionen...
Citera
2007-03-09, 15:45
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Tyvärr har jag inte så stor koll vart man stänger av indexeringen, jag brukar inte pilla på den funktionen...
Den här datorn -> Högerklicka på hårddisk -> Egenskaper -> Bocka ur "Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken"
Citera
2007-03-09, 15:59
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Den här datorn -> Högerklicka på hårddisk -> Egenskaper -> Bocka ur "Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken"

Har testat det nu men det blir ingen skillnad

Man får väl leva med det helt enkelt.
Citera
2007-03-12, 00:24
Medlem
Välj att visa filerna som en filmstrip istället för thumbnails. Av någon underlig anledning så funkar det - det blir lite segt när man öppnar mappen, men bara för ett kort ögonblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in