2007-03-08, 17:03
Medlem
Provar om nån duktig person här kan hjälpa mig, lessen om rubriken inte är så beskrivande men det är ju svårt att beskriva en krånglande dator i en enda rubrik när man fasen inte vet vad problemet är

Nåväl, kan bli en lång post detta så jag hoppas nån orkar läsa igenom och har nån bra gissning vad mitt problem kan vara.

Har under en längre tid haft problem med min dator, vilket kanske inte är så konstigt då den trots allt har 4-5 år på nacken.
Allt började för kanske två år sedan med att datorn ibland bara låste sig och man var tvungen att dra ur sladden för att börja om (inget ctrl-alt-del funkade mao). Låsningen skedde ofta när det var "tunga" grafiska grejer på gång samtidigt (bästa beskrivning jag kan ge). Eftersom det hände rätt sällan från början brydde jag mig inte så mkt om detta utan accepterade det. Efter cirkus 1½ år så eskalerade dock dessa problem och "låsningen" skedde oftare och oftare tills man i princip bara kunde ha på datorn nån timme innan den låste sig. För att till slut inte starta alls, den låste sig helt enkelt innan man ens fick upp "startsidan" så att säga.

Fick efter detta otal med tips men inget fungerade föräns någon sa, "prova att byta grafikkort, det kan vara det som är paj". Gjorde detta igår och till min stora glädje fungerade skrället igen. Enda problemet var att man kunde se på ex. texten på skärmen att den så att säga "svajade" lite lite grann. Brydde mig inte så mkt om det utan tänkte mest att det var nåt som man kunde ställa in sedan.

Allt frid och fröjd tills idag när jag slog på msn och skulle skicka en såndär såkallad "emoticon" som uppenbarligen kräver "lite kräm" grafiskt iaf. HAde problem tidigare med att datorn då "låste" sig som jag beskrev innan. Mycket riktigt låste sig burkf-n igen och det var bara att starta om den hårda vägen.
Men se då var vi tillbaka i gamla problemen igen för det fungerade ju såklart inte. Nu kommer man några sekunder in i startprocessen innan skiten låser sig igen. Nånstans vid nån minneskoll sker låsningen och bildskärmen flimrar från lite till VÄLDIGT mycket. Trasiga tecken som far fram och tillbaks ser det ut som.

Det är nästan som att jag på nåt sätt brände sönder grafikkortet igen, det fungerade ju faktiskt under hela gårdagen och dagen idag fram tills den låste sig igen????

Finns det nån som har den BLEKASTE vad det kan vara för fel? Bidrar gärna med mer info. och symptom på min gamla trotjänareom det behövs.
Grafikkortet jag satte in igår var förresten även det 3-4 år gammalt så det var inte direkt ett nytt fräscht om man säger så......

Tacksam för alla svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in