Citat:
Ursprungligen postat av Donna
Tja!
Jag håller på att bli tokig på min dator så kan nån snäll själ komma till undansättning innan jag drar en Brittney och rakar av mej håret?
Jag har en HP laptop, med en intel pentium processor på 1400MHz, 1,39 Ghz och 512 i RAM minne. Det jag undrar är:
1) Varför låter den som en damsugare med jämna mellanrum??? Fläkten verkar bokstavligen talat FAKKA UR och drar igång på högsta snurr som gör att den låter som ett flygplan.
2) Är den någon med liknande dator som vet hur man formaterar om den på bästa sätt? Har för tillfället XP professional. Datorn segar som bara den, och den håller på att driva mig till vansinne.
Help? Någon?

1: Låter som att fläktens lager är slut. Det enda man kan göra åt det är att byta fläkt, alternativt trycka i lite konsistensfett i fläktens lager. Det senare är bara en tillfällig lösning, och jag rekommenderar dig inte att börja skruva i en laptop om du inte har nån tidigare erfarenhet av det, alt. är tekniskt lagd. Risken att du pajar den totalt är rätt stor. Så lämna in den för fläktbyte.
Att den bara låter ibland beror troligen på att datorn varierar varvtalet beroende på hur mycket värme datorn producerar. När datorn är hårt lastad producerar den mycket värme, och då ökar den varvtalet.
2: Börja med att säkerhetskopiera allt du vill behålla till en annan dator eller bränn ner det till skivor.
Har du XP-skivan hemma, i såna fall tryck i den och starta upp datorn. Sen är det i princip bara att följa instruktionerna. Se till att du formaterar om partitionen som den gamla XP-installationen låg på.
Stöter du på problem finns det massa guides på nätet om ämnet, här har du en som verkar rätt bra:
http://www.michaelstevenstech.com/cleanxpinstall.html
Ett tips till nästa gång, skapa en egen tråd istället för att hijacka någon annans. Lättare att få svar på det viset + att det inte är riktigt prydligt att sno nån annans tråd :>