2007-03-08, 01:22
Medlem
Damortes avatar
Har en gammal hårddisk med windows installerat på.

Och på användaren på den datorn hade jag ett par filer som jag glömde föra över innan jag bytade dator.

Och nu kan jag inte längre komma åt användarmappen på den hårddisken i min nya dator. Hittar inga alternativ till att skriva in mitt lösenord eller nånting, finns det nåt knep/programm jag kan använda för att komma åt min användarmapp igen?

Har ni uppfattat mig korrekt?
Citera
2007-03-08, 10:42
Medlem
andreasens avatar
Förmodligen har du NTFS och därför behöver du byta ägare på objekten. Detta gör du såhär:

* Högerklicka på mappen och välj Egenskaper
* Välj fliken Säkerhet (Och här bör det vara en vit "gubbe" med ett frågetecken vilket betyder att användaren inte finns i den lokala datorn)
* Ta bort dom användare som finns (Klagar datorn på att du ej kan ta bort användaren pga. den ärver sina rättigheter från moderobjekt vilket den inte bör göra kan du gå Avancerat och klicka bort Ärv behörighetsposter)
* Klicka på "Lägg till..." och lägg till din användare. Välj sen Ok.

Funkar inte detta så fortsätt här nere.

* Klicka på Avancerat
* Klicka på Ägare
* Klicka på din användare och bocka i alternativet "Ersätt ägare av underbehållare och objekt"
* Lägg till din användare (se uppe)

Nu bör du ha fått tillgång till dina filer. Ja, de blev grötigt men förhoppningsvis löser detta dina problem. (Skrivet för XP-användare)

Ja, jag tror att jag uppfattat dig korrekt rätt.
Citera
2007-03-08, 16:03
Medlem
Damortes avatar
Det finns ingen flik som heter "säkerhet". Eller så är det bara jag som är dum.
Filerna ligger alltså i documents and settings på en annan hårddisk i användarmappen/skrivbord.

Kommer överhuvudtaget inte in i användarmappen på den hårddisken och kan inte kopiera den eller nånting.
Citera
2007-03-08, 16:40
Medlem
du måste nog stänga av "simple file sharing" innan du kan göra det som andreasen sa.

tools -> folder options -> kryssa ur "use simple file sharing"

du får översätta till svenska själv =)
Citera
2007-03-08, 17:46
Medlem
Damortes avatar
Jag fick det att fungera tillslut genom att gå in i felsäkert läge och där ändra behörigheter på det sätt som andreasen föreslog.

Tack för hjälpen, hade ett par råfiler utav låtar vi gjort, hade varit jobbigt att bli av med dem.
Så tusen tack än en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in