Citat:
Ursprungligen postat av
armyknife
Om man odlar t.ex San Pedro, tillagar man det i en soppa / te eller liknande? Är det något man kan extrahera hemma? Något säger mig att det kan vara lite svårt att tvinga i sig en kaktus… eller? 🤔😆
Det är ganska enkelt att göra te på kaktus. Tar dock mycket tid, men det är det värt

Hade en av mina mest intensiva upplevelser någonsin för några månader sedan, på te gjort av Bridgesii Monstrose.
Börja med att skära bort taggarna och rotsystemet på kaktusen. Skär sedan längs med kaktusen, i skårorna, ner till den vita pulpen i mitten och bryt bort de långa klyftorna som bildas. Släng pulpen och rensa även bort lite grann av det vita köttet ifrån klyftorna. Hacka sedan klyftorna i så små bitar som möjligt. Om du inte ska tillaga te samma dag kan du slänga in bitarna i frysen i väntan på rätt tillfälle.
Lägg bitarna i en stor kastrull (helst ej aluminium) och fyll på med varmt vatten så att bitarna simmar runt (hellre för mycket än för lite vatten). Ta sedan en stavmixer och mixa försiktigt tills brygden blivit hyfsat slät. Låt skummet lägga sig och ställ sedan på spisen med en mycket låg värmeinställning. Var vaksam i början då det lätt skummar över.
När det har puttrat i runt 30 min kan du höja värmeinställningen något. Tänk dock på att det aldrig ska stormkoka, utan snarare sjuda eller max koka lite lätt. Under hela processen ska du röra om med en träslev då och då.
Låt det sjuda i 3-4 timmar (ju längre desto bättre). Fyll kontinuerligt på med några deciliter vatten, när vätskenivån sjunker, så att det inte bränner fast i botten.
Ta fram en annan stor kastrull och sila ner vätskan genom en t-shirt eller liknande i den. När vätskan har runnit färdigt kramar du ur växtmaterialet som finns kvar i t-shirten noggrant. Växtmaterialet ska i princip bli helt torrt.
Du använder nu det torra växtmaterialet och upprepar samma tillredningsprocedur som tidigare, men nu räcker det med att koka i 2-3 timmar.
Addera vätskan till samma kastrull som den första omgången ligger i genom samma filtreringsprocess. Smaka lite på växtmaterialet som blir över. Är det nästan smaklöst kan du slänga det. Om det fortfarande är beskt/bittert kan du koka en omgång till om du vill.
Nu kan du reducera den samlade vätskan till en så liten mängd som du önskar. Här kan du även dra på med värmen på spisen ganska rejält. Tänk dock på att ju mindre volym desto tjockare och svårare blir teet att dricka. Jag själv föredrar ungefär en halv till en hel kaffemugg.
Konsumeras teet inom några dagar kan du ha det i kylen så länge, annars bör det läggas i frysen.
Detta recept har fungerat jättebra för mig och jag har heller inte fått några magproblem att tala om när jag har använt den här metoden. Sedan gäller det förstås att kaktusen du jobbar med är riktigt potent, vilket man tyvärr oftast inte kan veta i förväg. Lycka till!