Citat:
Ursprungligen postat av
armyknife
Om man odlar t.ex San Pedro, tillagar man det i en soppa / te eller liknande? r det ngot man kan extrahera hemma? Ngot sger mig att det kan vara lite svrt att tvinga i sig en kaktus eller? 🤔😆
Det r ganska enkelt att gra te p kaktus. Tar dock mycket tid, men det r det vrt

Hade en av mina mest intensiva upplevelser ngonsin fr ngra mnader sedan, p te gjort av Bridgesii Monstrose.
Brja med att skra bort taggarna och rotsystemet p kaktusen. Skr sedan lngs med kaktusen, i skrorna, ner till den vita pulpen i mitten och bryt bort de lnga klyftorna som bildas. Slng pulpen och rensa ven bort lite grann av det vita kttet ifrn klyftorna. Hacka sedan klyftorna i s sm bitar som mjligt. Om du inte ska tillaga te samma dag kan du slnga in bitarna i frysen i vntan p rtt tillflle.
Lgg bitarna i en stor kastrull (helst ej aluminium) och fyll p med varmt vatten s att bitarna simmar runt (hellre fr mycket n fr lite vatten). Ta sedan en stavmixer och mixa frsiktigt tills brygden blivit hyfsat slt. Lt skummet lgga sig och stll sedan p spisen med en mycket lg vrmeinstllning. Var vaksam i brjan d det ltt skummar ver.
Nr det har puttrat i runt 30 min kan du hja vrmeinstllningen ngot. Tnk dock p att det aldrig ska stormkoka, utan snarare sjuda eller max koka lite ltt. Under hela processen ska du rra om med en trslev d och d.
Lt det sjuda i 3-4 timmar (ju lngre desto bttre). Fyll kontinuerligt p med ngra deciliter vatten, nr vtskenivn sjunker, s att det inte brnner fast i botten.
Ta fram en annan stor kastrull och sila ner vtskan genom en t-shirt eller liknande i den. Nr vtskan har runnit frdigt kramar du ur vxtmaterialet som finns kvar i t-shirten noggrant. Vxtmaterialet ska i princip bli helt torrt.
Du anvnder nu det torra vxtmaterialet och upprepar samma tillredningsprocedur som tidigare, men nu rcker det med att koka i 2-3 timmar.
Addera vtskan till samma kastrull som den frsta omgngen ligger i genom samma filtreringsprocess. Smaka lite p vxtmaterialet som blir ver. r det nstan smaklst kan du slnga det. Om det fortfarande r beskt/bittert kan du koka en omgng till om du vill.
Nu kan du reducera den samlade vtskan till en s liten mngd som du nskar. Hr kan du ven dra p med vrmen p spisen ganska rejlt. Tnk dock p att ju mindre volym desto tjockare och svrare blir teet att dricka. Jag sjlv fredrar ungefr en halv till en hel kaffemugg.
Konsumeras teet inom ngra dagar kan du ha det i kylen s lnge, annars br det lggas i frysen.
Detta recept har fungerat jttebra fr mig och jag har heller inte ftt ngra magproblem att tala om nr jag har anvnt den hr metoden. Sedan gller det frsts att kaktusen du jobbar med r riktigt potent, vilket man tyvrr oftast inte kan veta i frvg. Lycka till!