2019-07-14, 14:42
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Men sen nr dom vxer gr dom knappt att dda. Dom verlever hrd gdsling, att bli avklippta p mitten, att bli bortglmda. Sol vill de iofs ha, str de skuggigt blir de taniga. Mina slutade p komposten fr de hll p att ta ver huset.

Najs att du svarar p en nra tjugo r gammal trdstart. Du verkar vara rtt hemma i kultivering av dessa plantor.

Hur fungerar det egentligen det hr med att skra av bitar frn en levande kaktus? Kommer den att sjlvd med tiden eller regenererar den och vxer till sig?
Citera
2019-07-15, 21:44
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Najs att du svarar p en nra tjugo r gammal trdstart. Du verkar vara rtt hemma i kultivering av dessa plantor.

Hur fungerar det egentligen det hr med att skra av bitar frn en levande kaktus? Kommer den att sjlvd med tiden eller regenererar den och vxer till sig?

Vill du vara dryg eller ha svar

Nja, SP var i princip omjliga att ha ihjl. Skr du av den p mitten vxer tv nya toppar ut p nolltid. Skr du nra roten vxer det nd upp nya. Har haft alla typer av kaktusar sen jag var liten, men just de hr behver man inte kunna ngonting om fr att skta. Nr jag slngde mina var det pga att de hll p att ta ver lgenheten.
Citera
2022-01-27, 06:56
Medlem
Mindecembers avatar
Kan man injicera meskalin extrakt?
Citera
2022-02-19, 01:35
Medlem
Om man odlar t.ex San Pedro, tillagar man det i en soppa / te eller liknande? r det ngot man kan extrahera hemma? Ngot sger mig att det kan vara lite svrt att tvinga i sig en kaktus eller? 🤔😆
Citera
2022-02-20, 10:06
Medlem
lingobottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armyknife
Om man odlar t.ex San Pedro, tillagar man det i en soppa / te eller liknande? r det ngot man kan extrahera hemma? Ngot sger mig att det kan vara lite svrt att tvinga i sig en kaktus eller? 🤔😆

Det r ganska enkelt att gra te p kaktus. Tar dock mycket tid, men det r det vrt Hade en av mina mest intensiva upplevelser ngonsin fr ngra mnader sedan, p te gjort av Bridgesii Monstrose.

Brja med att skra bort taggarna och rotsystemet p kaktusen. Skr sedan lngs med kaktusen, i skrorna, ner till den vita pulpen i mitten och bryt bort de lnga klyftorna som bildas. Slng pulpen och rensa ven bort lite grann av det vita kttet ifrn klyftorna. Hacka sedan klyftorna i s sm bitar som mjligt. Om du inte ska tillaga te samma dag kan du slnga in bitarna i frysen i vntan p rtt tillflle.

Lgg bitarna i en stor kastrull (helst ej aluminium) och fyll p med varmt vatten s att bitarna simmar runt (hellre fr mycket n fr lite vatten). Ta sedan en stavmixer och mixa frsiktigt tills brygden blivit hyfsat slt. Lt skummet lgga sig och stll sedan p spisen med en mycket lg vrmeinstllning. Var vaksam i brjan d det ltt skummar ver.

Nr det har puttrat i runt 30 min kan du hja vrmeinstllningen ngot. Tnk dock p att det aldrig ska stormkoka, utan snarare sjuda eller max koka lite ltt. Under hela processen ska du rra om med en trslev d och d.

Lt det sjuda i 3-4 timmar (ju lngre desto bttre). Fyll kontinuerligt p med ngra deciliter vatten, nr vtskenivn sjunker, s att det inte brnner fast i botten.

Ta fram en annan stor kastrull och sila ner vtskan genom en t-shirt eller liknande i den. Nr vtskan har runnit frdigt kramar du ur vxtmaterialet som finns kvar i t-shirten noggrant. Vxtmaterialet ska i princip bli helt torrt.

Du anvnder nu det torra vxtmaterialet och upprepar samma tillredningsprocedur som tidigare, men nu rcker det med att koka i 2-3 timmar.

Addera vtskan till samma kastrull som den frsta omgngen ligger i genom samma filtreringsprocess. Smaka lite p vxtmaterialet som blir ver. r det nstan smaklst kan du slnga det. Om det fortfarande r beskt/bittert kan du koka en omgng till om du vill.

Nu kan du reducera den samlade vtskan till en s liten mngd som du nskar. Hr kan du ven dra p med vrmen p spisen ganska rejlt. Tnk dock p att ju mindre volym desto tjockare och svrare blir teet att dricka. Jag sjlv fredrar ungefr en halv till en hel kaffemugg.

Konsumeras teet inom ngra dagar kan du ha det i kylen s lnge, annars br det lggas i frysen.

Detta recept har fungerat jttebra fr mig och jag har heller inte ftt ngra magproblem att tala om nr jag har anvnt den hr metoden. Sedan gller det frsts att kaktusen du jobbar med r riktigt potent, vilket man tyvrr oftast inte kan veta i frvg. Lycka till!
Citera
2022-02-20, 13:32
Medlem
Citat:

Extrahera meskalin ur kaktus r low yield och mycket arbete.

Bttre du, som du nmner, bara helt enkelt koker ned kaktusen s det blir soppa/te. Det blir mindre mngd att frtra d. Du kan ven skala kaktusen och ta rtt upp ner.
Citera
2022-02-21, 02:16
Medlem
Tack fr snabba svar! Det blir att testa ngon gng i framtiden, helt klart. Anledningen att jag frgade om mjligheten att extrahera r p grund av att jag oroar mig fr intensivt illamende av att ta kaktus (eller dricka te fr den delen), men det r vl en risk man fr ta hehe
Citera
2022-02-21, 06:20
Medlem
lingobottos avatar
Citat:
Tack fr snabba svar! Det blir att testa ngon gng i framtiden, helt klart. Anledningen att jag frgade om mjligheten att extrahera r p grund av att jag oroar mig fr intensivt illamende av att ta kaktus (eller dricka te fr den delen), men det r vl en risk man fr ta hehe

S farligt r det inte om du har reducerat drycken till cirka en halv kaffemugg i volym. Sist hade jag lite honung p tungan innan jag tog en klunk te och drack direkt efter apelsinjuice och avslutade med ett bett p en bit ingefra. Knde knappt ngon smak av kaktusen alls och det tog cirka en kvart att dricka upp allt.
D var det vrre den gngen jag hade gjort kaktuspulver som jag t tillsammans med yoghurt och sylt.. Tog mer n en timme att frtra och hll p att spy flera gnger under processen. Kndes ven som att jag hade en levande alien i magen under resten av dagen..
Citera
2024-08-20, 00:02
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingobotto
Lt det sjuda i 3-4 timmar (ju lngre desto bttre). Fyll kontinuerligt p med ngra deciliter vatten, nr vtskenivn sjunker, s att det inte brnner fast i botten.

Ta fram en annan stor kastrull och sila ner vtskan genom en t-shirt eller liknande i den. Nr vtskan har runnit frdigt kramar du ur vxtmaterialet som finns kvar i t-shirten noggrant. Vxtmaterialet ska i princip bli helt torrt.

Du anvnder nu det torra vxtmaterialet och upprepar samma tillredningsprocedur som tidigare, men nu rcker det med att koka i 2-3 timmar.

Addera vtskan till samma kastrull som den frsta omgngen ligger i genom samma filtreringsprocess. Smaka lite p vxtmaterialet som blir ver. r det nstan smaklst kan du slnga det. Om det fortfarande r beskt/bittert kan du koka en omgng till om du vill.

Nu kan du reducera den samlade vtskan till en s liten mngd som du nskar.

Vad r anledningen till att man inte fortstter att koka vidare i samma vatten? Blir lsningen mttad?
Citera
2024-08-24, 04:03
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Vad r anledningen till att man inte fortstter att koka vidare i samma vatten? Blir lsningen mttad?
Nr du har pressat ur vattnet efter frsta kokningen finns fortfarande meskalin kvar i kaktusen, s d upprepar du kokningen en gng till i nytt vatten.

Sedan hller du ihop avkoken frn bda koken och stter vtskan p plattan igen och kokar bort det mesta vattnet s det blir ett koncentrat.
Citera
2024-08-26, 09:29
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Nr du har pressat ur vattnet efter frsta kokningen finns fortfarande meskalin kvar i kaktusen, s d upprepar du kokningen en gng till i nytt vatten.

Sedan hller du ihop avkoken frn bda koken och stter vtskan p plattan igen och kokar bort det mesta vattnet s det blir ett koncentrat.

Tack fr svar, men d borde man ju kunna koka vidare i det vatten som kaktusen redan ligger i?
Jag frstr inte anledningen till att man behver koka ytterligare en omgng med rent vatten
Citera
2024-08-27, 19:25
Medlem
BigFloppaFlippers avatar
ST sljer San-Pedro kaktusar, r det ngon som vet hur mycket som "krvs"? Och om de ens r lmpade fr komsumption. Allts de som sljs. De skriver att de r 25-29cm styck. Rcker en? Eller mste man ta tv tre eller fler?
Senast redigerad av BigFloppaFlipper 2024-08-27 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in