2007-03-07, 20:29
Medlem
SpiderVeins avatar
Nu kanske jag drar på mig en varning för att jag frågar något som någon annan redan frågat men what the hell:
Finns det inget sätt att städa bort döda länkar i alla trådar så att man slipper irritationen att jämt behöva stirra på ett 404meddelande?
Speciellt störande i Sexlänkarforumet eftersom sådana dör fortast och vanliga bildlänkar...
Citera
2007-03-07, 20:37
Medlem
micaeles avatar
Säg den person som vill ha det jobbet - att periodiskt gå igenom ALLA länkar som postas på Flashback och radera döda. Något som i sig går emot FB's principer att allting ska sparas till eftervärlden.

Länkar är dagsvaluta och dör emellanåt av tusen olika anledningar, vill man se material som länkats till men ännu ej längre finns tillgängligt - fråga i tråden eller PM:a den ursprunglige postaren.
Citera
2007-03-07, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
... vill man se material som länkats till men ännu ej längre finns tillgängligt ...
... kan man också använda sig av Googles cachefunktion eller sidor som archive.org.
Citera
2007-03-07, 21:52
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
... kan man också använda sig av Googles cachefunktion eller sidor som archive.org.
Mycket förnäma alternativ.
Men då är man själv om att hitta 'dött' materiel. Man ska dela med sig, därför - fråga, eller posta en ny länk i befintlig tråd om möjligt. Inlägg, och som sagt länkar, är dagsvaluta och bör uppdateras för allas välbefinnande.
Citera
2007-03-08, 03:17
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Mycket förnäma alternativ.
Men då är man själv om att hitta 'dött' materiel. Man ska dela med sig, därför - fråga, eller posta en ny länk i befintlig tråd om möjligt. Inlägg, och som sagt länkar, är dagsvaluta och bör uppdateras för allas välbefinnande.

Jo,jag förstår det sade i din tidigare kommentar, det skulle knappast vara möjligt att snoka efter alla döda länkar. Synd att det inte fanns något magiskt script som helt enkelt själv bara testade alla länkar konstant och sedan offade de som bara går till en "feladress". Heh.
Fast själva idén med att ingenting skall kastas, allt skall sparas för eftervärlden tanken är ju god om det gäller saker som faktiskt finns kvar och är tillgängliga.
Annars är det bara som att bygga ett bibliotek där sidorna sakta men säkert blir blanka en efter en...
Citera
2007-03-08, 03:38
Medlem
Gromnas avatar
Så det är alltså bättre att radera inlägg som innehåller döda länkar, och allt som oftast även flera inlägg och ibland hela trådar bara för att en länk går och blir 404? Ser ingen logik i att göra på det sättet.
Citera
2007-03-08, 06:39
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderVein
det skulle knappast vara möjligt att snoka efter alla döda länkar.
om viljan finns är det inga rpoblem, går att automatisera.
Citera
2007-03-08, 13:17
Medlem
SpiderVeins avatar
Jag är sjukligt okunnig om scriptprogrammerande, men hade jag modstatus och kunskapen skulle jag mer än gärna ägna mig åt det.
Men ah well..
Men seriöst, onödigt att radera trådar? Jag vet inte. Om tråden är full av länkhänvisningar som är nödvändiga för diskussionen i tråden som inte funkar så är det ju en död tråd.

Men jag stör mig som fan på Sammanställningstråden för Sexlänkar, det ser ju jättrepraktiskt utifrån sett "Vad bra här finns ju allt samlat", men jag skulle lätt säga att minst hälften är döda och fungerar inte!
Vad är poängen? Det finns ju ingen praktisk nytta med det.

Jag förstår att det skulle vara ganska svårt att ta bort allt, men det kan ju inte vara omöjligt? De tar ju bara plats? Motivationen att kolla vissa trådar sjunker ju varenda gång man läser om något som intresserar en och bara inte kommer vidare via en länk där det finns mer info.
Hur vore det med möjligheten att bara ha en "dödlänkknapp" Vid sidan av varje länk? Efter att viss procent tryckt på den. Offa den? Det funkar ju för porrsiten Freeones och en mängd andra typer av sidor.
Resonemanget att spara allt för eftervärlden håller ju inte om det inte finns något att se via länken!
Citera
2007-03-08, 14:51
Medlem
tjaboooos avatar
måste ha bra mycket mer än modstatus för att kunna scripta.
den ende jag vet idag som kan det är root.
Citera
2007-03-08, 14:54
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Så det är alltså bättre att radera inlägg som innehåller döda länkar, och allt som oftast även flera inlägg och ibland hela trådar bara för att en länk går och blir 404? Ser ingen logik i att göra på det sättet.

Nej, du missförstår, jag tycker bara att man skall radera trådar som bara innehåller länkar om ALLA är döda.
Det vill säga trådar som bara innehåller länktips. Eller om det finns länkspecifika trådar som jag nämnde nu så skulle det vara trevligt med kanske en liten ikon som indikerar att länken är död.
Även i trådar där en diskussion pågår och länkar finns=är länken man syftar på död så finns iaf en varningsikon att länken är död och man kan fortfarande se diskussionen ifråga. Dvs INTE behöva radera en tråd med döda länkar i som innehåller en diskussion.
Citera
2007-03-08, 14:55
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
måste ha bra mycket mer än modstatus för att kunna scripta.
den ende jag vet idag som kan det är root.
Åhå,minsann..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in