2007-03-07, 14:48
Medlem
Mackan.s avatar
Som rubriken lyder, har man någon möjlighet att effektivt pruta på en ny bil hos en bilhandlare? Självklart blir det svårt om man beställer en bil, då brukar man ju få rabatt i form av fria vinterdäck, fri metallic, fri ac etc. men jag snackar om bilar som står i hallen. När bilarna stått ett tag är de ju ofta nedsatta med 10-15 tusen eftersom de står och kostar pengar så helt omöjligt är det väl inte?

Sen spelar det väl säkert roll hur dyr bilen är men om jag ex. går in hos en handlare och bjuder 250k + fria vinterdäck för en bil för 260k, är det någon idé? Kan man använda som argument att "handlare x i en annan stad har samma bil för detta pris"? Jag snackar här om märkeshandlare och inte småhandlare.

Tacksam för alla synpunkter.
Citera
2007-03-07, 15:15
Medlem
k0rv3ns avatar
Njoo det borde väl vara möjligt. Säger du att typ "men det finns en som kostar fem tusen mindre i den staden så tar du två rusen under det så tar jag den här" så kanske det funkar men är itne säker. Du kanske kan få vinterdäck eller något på köpet men pruta e nog svårt.
Citera
2007-03-07, 16:33
Medlem
Klart du kan pruta, med 6-10% (beroende på hur attraktiv bilen är) ska prisnivån justeras nedåt. Sedan ska du kräva vinterhjul och full tank. Prutar man inte är man bara dum.

Såg nu att du menade bilar som står i hallen, det är en självklarhet att man ska pruta där. Skulle aldrig falla mig in att betala det begärda priset, halva nöjet med bilköp är att pruta ju Kom ihåg att det är köparens marknad, minst sagt.

Lycka till.

Mvh:
Thomas
Citera
2007-03-07, 16:44
Medlem
Mackan.s avatar
Tack för svaren. Grejen är den att bilen jag främst kollar på är en ny modell som kom i början av året och jag vet inte hur länge handlaren i mitt fall haft den i hallen. Samma bil finns runtom i landet men jag slipper gärna åka 50 mil för att köpa bil för då måste man nästan lösa allt per telefon innan. Åker ju inte gärna 2-3 resor den sträckan för att provköra, förhandla osv...

Är inte intresserad av att betala fullpris för då kan jag lika gärna beställa en och vänta för att få den exakt som jag vill ha den. Och då kommer andra bilar in i bilden beroende på leveranstid och det kanske handlaren undviker om han ser "säljet" framför sig? Bilhandlare är för övrigt de värsta typer jag vet, finns en del trevliga men de flesta är svin. Den i detta fall var heller inte helt intresserade av att sälja när jag var där vilket för mig är ofattbart. Ljög dessutom om hur dyr försäkringen skulle bli på bilen vilket tyder på en oseriös attityd. Tydligen roligare att gå runt i fräck jacka och tugga tuggummi...
Citera
2007-03-07, 19:27
Medlem
rebbans avatar
Ja det går.
En del på prisen men oftast lättast att få med tillbehör som motorvärmare drag däck osv gratis eller till billigare peng.

kolla även bilhandlare runt om i landet det kans kilja mycket där och sen använd priserna imot dom i den staden du bor.
Citera
2007-03-08, 16:33
Medlem
karloskars avatar
Min erfarenhet är att man alltid, MINST, kan pruta 10% på nybilspris. Alltså bilar som beställs från fabrik.

Att ställa handlare mot varandra fungerar rätt bra, men att ställa märken mot varandra fungerar faktiskt ännu bättre.

För bilar som redan står i hallen torde 15% inte vara några större problem - de står ju där av en anledning.

Prova att ringa "incognito" till bilhallen och låtsas "sälja" en bil till dem skall ni se - de betalar INTE bra med pengar. Ta sedan den summan och lägg på 10kkr för deras besvär så har ni riktpriset...

(Exempel: BMW330i -06 uttagen augusti, nypris 413kkr. Erbjudet värde vid inbyte efter 1600mil - 240kkr.... De begär i sin tur 350-370kkr för samma bil i hallen. Horribelt!)
Citera
2007-03-09, 08:49
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karloskar
Min erfarenhet är att man alltid, MINST, kan pruta 10% på nybilspris. Alltså bilar som beställs från fabrik.

Att ställa handlare mot varandra fungerar rätt bra, men att ställa märken mot varandra fungerar faktiskt ännu bättre.

För bilar som redan står i hallen torde 15% inte vara några större problem - de står ju där av en anledning.

Prova att ringa "incognito" till bilhallen och låtsas "sälja" en bil till dem skall ni se - de betalar INTE bra med pengar. Ta sedan den summan och lägg på 10kkr för deras besvär så har ni riktpriset...

(Exempel: BMW330i -06 uttagen augusti, nypris 413kkr. Erbjudet värde vid inbyte efter 1600mil - 240kkr.... De begär i sin tur 350-370kkr för samma bil i hallen. Horribelt!)

Hmm, intressant. Ska få sålt min bil först men det är i princip klart, sen åker jag till handlaren och ser om det går att förhandla.
Citera
2007-03-09, 09:26
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Tack för svaren. Grejen är den att bilen jag främst kollar på är en ny modell som kom i början av året och jag vet inte hur länge handlaren i mitt fall haft den i hallen. Samma bil finns runtom i landet men jag slipper gärna åka 50 mil för att köpa bil för då måste man nästan lösa allt per telefon innan. Åker ju inte gärna 2-3 resor den sträckan för att provköra, förhandla osv...

Är inte intresserad av att betala fullpris för då kan jag lika gärna beställa en och vänta för att få den exakt som jag vill ha den. Och då kommer andra bilar in i bilden beroende på leveranstid och det kanske handlaren undviker om han ser "säljet" framför sig? Bilhandlare är för övrigt de värsta typer jag vet, finns en del trevliga men de flesta är svin. Den i detta fall var heller inte helt intresserade av att sälja när jag var där vilket för mig är ofattbart. Ljög dessutom om hur dyr försäkringen skulle bli på bilen vilket tyder på en oseriös attityd. Tydligen roligare att gå runt i fräck jacka och tugga tuggummi...

Det är alltså ett demoex som står i hallen för visning? Isådana fall har den med all säkerhet gått några mil och vi snackar många tusenlappar ner. Min bil (BMW 325i e90) köpte jag från en bilhandlare när den kom ut 2005 och som hade använt bilen som demoex och den hade således rullat 180 mil. Priset sänktes med 47k och då ingick full tank, splajans nya vinterdäck, ALL tänkbar extrautrustning och den vanliga fria servicen i tre år eller 8000+180 mil. Så pruta på!
Citera
2007-03-09, 10:48
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahhbechh
Det är alltså ett demoex som står i hallen för visning? Isådana fall har den med all säkerhet gått några mil och vi snackar många tusenlappar ner. Min bil (BMW 325i e90) köpte jag från en bilhandlare när den kom ut 2005 och som hade använt bilen som demoex och den hade således rullat 180 mil. Priset sänktes med 47k och då ingick full tank, splajans nya vinterdäck, ALL tänkbar extrautrustning och den vanliga fria servicen i tre år eller 8000+180 mil. Så pruta på!

Gött att höra! Dock har handlaren två ex. av denna modell hemma, tror inte den som står i hallen används som demo, det gör den andra.

Förresten, inga bilhandlare på FB som har någon input att ge?
Citera
2007-03-09, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Gött att höra! Dock har handlaren två ex. av denna modell hemma, tror inte den som står i hallen används som demo, det gör den andra.

Förresten, inga bilhandlare på FB som har någon input att ge?

Vad är det för bil då? Tänk också på att om det är föregående tillverkningsår så så skall priset ned åtminstone 20% om den rullat något. Om bilen är registrerad så går det ganska lätt att kolla upp vad det är för modellår på bilen. När den är uttagen spelar ingen roll egentligen för värdet.
Citera
2007-03-09, 15:49
Medlem
Mackan.s avatar
Jo, jag har själv blivit lite blåst på det när jag fick ut min 206 RC i januari 04, tillverkad 03-12. 10k mindre i inbyte bara för det...

Skit samma, fick sålt den privat idag så nu är det fritt fram att shoppa nytt!
Citera
2007-03-11, 12:00
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Jo, jag har själv blivit lite blåst på det när jag fick ut min 206 RC i januari 04, tillverkad 03-12. 10k mindre i inbyte bara för det...

Skit samma, fick sålt den privat idag så nu är det fritt fram att shoppa nytt!

Intressant, var hos en handlare idag och snackade om en annan bil jag är intresserad av. Han drog på eget initiativ av 17k på bilen från fabrik så den, med en hel del extrautrustning, hamnade under grundpriset. Var hos en hel del olika handlare igår och var inte sen att nämna vilka konkurrentera var till deras bil för mig. Alla reagerade likadant, blev lite mer intresserade av att vara tillmötesgående när det gäller priset.

Nu ska jag åka till handlaren i mitt första exempel och se om det går att pressa ner honom till samma nivå som de andra, från 260k till ~240k...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in