2007-03-07, 12:08
Medlem
Bernardos avatar
Hejsan!

Jag irriterade mig på filen netsvc.exe och slängde den i papperskorgen för att sedan omedelbart tömma den. Tjänsten filen tillhör heter tydligen ”Command-line Service Controller” och jag har bara en vag aning om vad den gör (Table 3).

Nu så här i efterhand ångrar jag mig. Det var lite överilat och elakt av mig att bara plocka bort en fil för att jag irriterade mig på den. Jag känner mig som en lynnig diktator. Kanske gjorde filen någon nytta, jag vet inte. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Kan jag återställa filen? Vilken av Microsofts nedladdningar ligger filen i så fall på? Finns den på någon CD?
Citera
2007-03-07, 13:17
Medlem
Gromnas avatar
Description for netsvc.exe:
netsvc.exe is a process which is registered as the Trojan.W32.Mytob worm. This virus is distributed via the Internet through e-mail and comes in the form of an e-mail message, in the hopes that you open its hostile attachment. The worm has its own SMTP engine which means it gathers E-mails from your local computer and re-distributes itself. In worst cases this worm can allow attackers to access your computer, stealing passwords and personal data. This process is a security risk and should be removed from your system.

Recommendation for netsvc.exe:
DISABLE AND REMOVE netsvc.exe IMMEDIATELY. This process is most likely a virus or trojan.

Tycker inte du ska ånga dig alls, utan skaffa dig ett AV som håller sådana hot borta, till exempel NOD32.
Citera
2007-03-07, 14:16
Medlem
Bernardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Description for netsvc.exe:
Det var just den texten som fick mig att slänga filen. När jag sedan kikade runt lite mer på nätet upptäckte jag att filen fanns i många HiJackThis-loggar utlagda på forum utan att det ansågs vara ett problem av de som kikade på den. Vidare beskrivs den ju av Microsoft som en av de vanliga tjänsterna.

Jag hittade inte processen i någon avinstalleringslista varför jag helt enkelt gjorde mig av med filen. Systemet verkar dock funka utmärkt utan den så jag antar att allt är okej än så länge.

Citat:
Tycker inte du ska ånga dig alls, utan skaffa dig ett AV som håller sådana hot borta, till exempel NOD32.
Jag har Norman AV vilket väl inte så många använder. Tycker dock det har varnat mig för det mesta. Funderar dock på att byta nästa gång det är dags att uppdatera, kanske blir det NOD32 då.
Citera
2007-03-07, 15:18
Medlem
Gromnas avatar
Netsvc.exe. This command line tool, included in the Windows 2000 Server Resource Kit, allows an administrator to remotely start, stop, pause, continue, and query the status of services from the command line.

Används alltså för att remote'a en maskin, därmed en säkerhetsrisk om någon annan får tag på uppgifterna. Om du inte remote'ar datorn har du ingen användning för den. Ta bort eller se till att den inte kan ansluta till Internet.
Citera
2007-03-07, 15:58
Medlem
Bernardos avatar
Citat:
Netsvc.exe. This command line tool, included in the Windows 2000 Server Resource Kit, allows an administrator to remotely start, stop, pause, continue, and query the status of services from the command line.

Används alltså för att remote'a en maskin, därmed en säkerhetsrisk om någon annan får tag på uppgifterna. Om du inte remote'ar datorn har du ingen användning för den. Ta bort eller se till att den inte kan ansluta till Internet.
Tack för hjälpen!

Nej, jag remote´ar inte datorn men har misstänkt att någon annan gjort det.

Jag får dock fortfarande upp netsvc.exe i min HiJackThislogg, dock med tillägget (file missing) vilket i och för sig kanske bara innebär att systemet försökt starta processen men misslyckats på grund av att filen saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in