• 3
  • 4
2025-05-23, 09:31
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Just det! En släkting som jobbade med sådana system berättade om en kollega som tvingades åkta iväg genom landet lite hastigt med databand eftersom månadsskifte närmade sig och datakabeln låg nere. Det var innan "internet" var ett känt begrepp.
Vad gäller tiden för att köra program så kan man fundera på hur lång tid läsning, skrivning och sökning tog på ett databand. Någon som minns https://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore_Datasette?

Sökning på databand är otroligt långsamt, eftersom all läsning och skrivning sker sekventiellt. Därför har det i princip alltid bara används för arkivering eller för att bearbeta stora mängder data. Däremot kan de komma upp i en respektabel bandbredd på uppåt 1 GB/s, men när samma band rymmer 80 TB tar det ändå uppåt 24h att läsa eller skriva ett helt band.
Citera
2025-05-23, 14:32
Medlem
En liten detalj i sammanhanget är att, Det finns knappt några Bankkontor längre!
Exempel i Stockholms innerstad har NORDEA ETT (1) kontor öppet för allmänheten, några timmar varje vardag (Fan tror att de hanterar kontanter?) Kontoret ligger runt Smålandsgatan nånstans...

Det finns heller inga Bankomater längre. Det skall fan till att "få ut" kontanter, som staten tycker man skall ha hemma i beredskapsläge.

Jag har propagerat för att statens affärsbolag: SYSTEMBOLAGET skall låta allmänheten ta ut kontanter, MEN... det har systembolaget slutat med.
Citera
2025-06-23, 15:27
Medlem
Nisse Gandhis avatar
På det lokala Swedbankkontor som jag har anlitat är det numera bara öppet några dagar och timmar i veckan.

Måste man numera boka tid hos de stora bankerna för att bli insläppt på deras kontor om man har frågor om sin privatekonomi? T.ex.Nordea,Swedbank och Handelsbanken.
Citera
2025-06-23, 21:51
Medlem
För att bankrånare börjar jobba kl 15:01

(skämt)
Citera
2025-06-24, 11:11
Medlem
123-banking

1% inlåning
2% utlåning
golf klockan 3
Citera
2025-06-24, 11:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
123-banking

1% inlåning
2% utlåning
golf klockan 3

Vad gör dom på banken efter 3?

https://www.youtube.com/watch?v=cYYt...&start_radio=1

Själv undrar jag varför man inte kan köpa värdepapper efter börsens stängning?
Datorerna kan ju jobba dygnet runt?
Varför har inte börsen öppet jämt?
Citera
2025-06-25, 02:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad gör dom på banken efter 3?

https://www.youtube.com/watch?v=cYYt...&start_radio=1

Själv undrar jag varför man inte kan köpa värdepapper efter börsens stängning?
Datorerna kan ju jobba dygnet runt?
Varför har inte börsen öppet jämt?

Någon måste stoppa handeln om så behövs. Det förekommer ju dels att enskilda aktier behöver stoppas, men även hela börsen kan behöva stoppas i extremfall. Jag tror att de flesta är tryggare med att det är livs levande människor som har kontroll över sådana beslut än att vi skille överlåta det till maskinerna. Även om det är modernt med AI.

När det gäller bankers öppettider så kan man utföra massor av bankärenden dygnet runt nuförtiden. De flesta nu levande människor är väl tillräckligt gamla för att minnas när man inte ens kunde ta ut kontanter dygnet runt. Så även om banker har gått från dåliga öppettider till ännu sämre öppettider så har det blivit bättre. Det tror jag att de flesta håller med om.
Citera
2025-07-12, 12:03
Medlem
Cripss avatar
Banken stänger för pöbeln kl 15. Efter det är det tidsbokningar med kunder och/eller administrativt arbete. 99% av alla privatkunder som kommer in på bankkontor är efterblivna och allt dem behöver hjälp med kan utföras på online. Företagskunder har lite mer avancerade ärenden och behöver oftare rådgivning och hjälp.
Citera
2025-07-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Banken stänger för pöbeln kl 15. Efter det är det tidsbokningar med kunder och/eller administrativt arbete. 99% av alla privatkunder som kommer in på bankkontor är efterblivna och allt dem behöver hjälp med kan utföras på online. Företagskunder har lite mer avancerade ärenden och behöver oftare rådgivning och hjälp.

Numera tar ju de flesta kontor endast tidsbokade besök så det är helstängt för "pöbeln" om de inte bokat
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in