2007-03-06, 21:21
Medlem
rödblocks avatar
Undrar vad detta är för prover, vanliga blodprover?

Har hamnat i fyllecell 3 gånger och nu vill dom att jag ska ta dessa
prover för att få behålla mitt körkortstillstånd.

Hur lång tid innan proverna måste jag vara nykter?
Citera
2007-03-06, 21:34
Medlem
pictorhayess avatar
Det är blodprover som visar leverns funktion korrelerat till alkoholkonsumtion.
(S som första bokstav betyder serum = blodprov)
Hur länge som måste gå tills dom inte visar något beror nog på hur länge man brukat alkohol på en "stadig" basis...
Skulle gissa att ett uppehåll på ett par tre veckor räcker i normafallet, men är lite osäker.
Citera
2007-03-07, 12:09
Medlem
Man kontrollerar upp till 6 månader (?) tillbaka i tiden på ett ungefär hur mycket alkohol man intagit. Man måste dock dricka större mängder för både CDT och GGT ska bli förhöjt, typ ½ flaska vin om dagen. (Har för mig att MCV är mer specifikt om man misstänker missbruk, ger tidigare utslag.)
Citera
2007-03-07, 18:33
Medlem
Furfurs avatar
Egentligen så är varken CDT, gammaGT eller MCV tillräckligt bra för att mäta alkoholmissbruk, väldigt många med alkoholmissbruk slinker igenom trots dessa prover. Det bästa är faktiskt PEth (phosphatidyletanol) som korrelerar bäst och mest tillförlitligt men det körs inte ännu på klin kem labben. Ligger nog några år till i framtiden.
Citera
2007-03-07, 22:29
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
Egentligen så är varken CDT, gammaGT eller MCV tillräckligt bra för att mäta alkoholmissbruk, väldigt många med alkoholmissbruk slinker igenom trots dessa prover. Det bästa är faktiskt PEth (phosphatidyletanol) som korrelerar bäst och mest tillförlitligt men det körs inte ännu på klin kem labben. Ligger nog några år till i framtiden.

Intressant, inte hört om den förut. Verkar som lund forskar en del på det.
Från klinkem:
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/USiL/Dokument/Division5/VOKlinKemFarm/KKF%20Info/2006/2006_10_kkfinfo.pdf
Citera
2007-03-07, 22:56
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Intressant, inte hört om den förut. Verkar som lund forskar en del på det.
Från klinkem:
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/USiL/Dokument/Division5/VOKlinKemFarm/KKF%20Info/2006/2006_10_kkfinfo.pdf

hehe, lite inside information, har jobbat där
sök pubmed på alling
Citera
2007-03-08, 21:15
Medlem
rödblocks avatar
Tackar för svar. =)

Men då är det "nästan" saksamma om jag håller mig nykter 1 eller 2
veckor innan jag gör provet? Då dom ändå ser "sammanlagda" mängden
under dom senaste månaderna? har jag fattat det rätt då?
Citera
2007-03-11, 23:27
Medlem
rödblocks avatar
inga kommentarer på mitt tidigare inlägg?
Citera
2007-03-12, 01:37
Medlem
Furfurs avatar
håll dig nykter för säkerhets skull, svårt att säga hur dina värden på cdt eller ggt kommer att se ut. det finns en jävla spridning i materialet (personer) där tunga alkoholister slinker igenom med normala värden och casual drinkers som får förhöjda värden. Väldigt individuellt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in