2007-03-06, 18:03
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Jag håller på och löser en del uppgifter inom ämnet medicinsk teknik men har kört fast på en fråga och hittar ingen bra information, varken i mina böcker eller på nätet. Kanske FB kan hjälpa?

Vad innebär det att en defibrillator har så kallad "flytande jord", dvs ej är refererad till jord vid defibrillering?

Kan ingenting om el-lära, kanske finns någon här som har koll på sånt här?
Citera
2007-03-06, 19:59
Medlem
raskenss avatar
Borde väl vara att det inte existerar någon potential mellan apparaten och en jordpunkt. Apparaten är elektriskt helt isolerad från omgivningen, dvs om man skulle mäta med en voltmeter på valfri tråd i apparaten och en verklig jordpunkt skulle man inte få något utslag. Kan ha fel men gissar på detta.
Citera
2007-03-06, 20:03
Medlem
RDX*s avatar
Jag kan ingenting om medicin eller medicinsk teknik.

Medicinska apparater har något av de hårdaste EMC kraven. Detta innebär att det finns mycket hårda krav på jordning. Tydligen så har man släppt lite på dessa regler genom att en defibrillator har en flytande jord. Vad detta innebär är att defibrillatorns jord inte är kopplat till nät-uttagets skydds jord.

I praktiken så kan detta liknas vid att defibrillatorn drivs av ett batteri och inte är kopplat till 230 V nätet. Alltså har man ingen aning om vilken spänning den flytande jorden har. Om man har otur och den flytande jorden ligger på tex 100V relativt jord så finns det risk för en stöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in