2007-03-06, 17:01
Medlem
Idag var jag på slutdelgiving i ett misshandelfall.

Har absolut inget minne utav denna händelse.
Men så här har det tydligen gått till enligt målsägande:

Jag hade spottat på en tjej (vilket jag antar var en olyckshändelse, för det skulle jag aldrig göra hur full jag än va)
Då tar killen som hon står och pratar med tag i mig, jag smäller sedan till honom på munnen/läppen.
Han börjar blöda lite, men inga andra skador får han.
Jag blir därefter gripen och handfängslad, därefter pekar tjejen och killen ut mig, sedan förs jag till fyllecell.
Tjejen anmäler mig för förolämpning?! Eller något liknande.

Nu till dilemmat.

Ska jag erkänna dessa saker trots att jag inte har något minne utav händelsen, men jag antar att detta skulle kunna ha hänt , men är ändå mycket tveksam.
Ser ingen anledning att dessa 2 personer skulle ljuga ihop denna story.

Eller ska jag säga som jag gjort hittils att jag inte har något minne utav denna händelse. Har för övrigt en bläcka under denna kväll.

Så som det ser ut nu kommer jag att bli dömd hur som, eftersom jag inte har några vittnen på min sida.

Undar även vilket utav alternativen kommer bli minst dyrt för mig?
Fördelen med att erkänna är ju att då slipper jag rättegång.
Om det blir rättegång, och jag förlorar (Vilket jag med största sannolikhet kommer att göra) Blir det väll rättegångskostnader plus böter?

Ska även utomlands i 3 mån, och rättegången kommer inte hinna vara innan jag åker. Så då måste jag antagligen åka hem, vilket jag inte vill.

Om jag erkänner, hur mycket böter kan det röra sig om då?
Förolämpnings anmälan blir inget utav, inte skadeståndsberittigad sa dom.
Det jag vill veta är vilket passar bäst att göra i min situation?

Måste bestämma mig tills imorgon.
Så är väldigt tacksam för era åsikter och tankar.
Är inte straffad tidigare
Citera
2007-03-06, 18:24
Medlem
Ha en story bakom dig. Om du säger att du inte minns någonting kan de ju anklaga dig för praktiskt taget vad som helst! Om du verkligen inte minns någonting vore det smart att följa deras spår och neka till saker som inte låter rimliga.
Citera
2007-03-06, 22:18
Medlem
carass avatar
En gissning att om du erkänner så blir eventuell dom som följer

Citat:
Det måste beaktas att det våld som utövats i form av ett slag med öppen hand, riktat bakåt över den tilltalades axel,
har varit förhållandevis lindrigt, och endast föranlett hos målsäganden en smärta som varit relativt snabbt övergående.

Det måste hållas för visst att Big Puff, på grund av sina svårigheter att i trängda situationer, när han blir utsatt för
fysisk beröring på sätt som nu förevarit, känt sig provocerad
. Anförda omständigheter leder tingsrätten till att bedöma
misshandel som ringa.

DOMSLUT
BEGÅNGNA BROTT
Misshandel
PÅFÖLJD M. M.
Dagsböter 30 å 30 kr
LAGRUM
3 kap 5 § brottsbalken
ANDRA LAGRUM SOM ÅBEROPAS
29 kap 7 § 1 st brottsbalken
SÄRSKILD RÄTTSVERKAN
Den tilltalade åläggs att betala en avgift på 500 kr enligt lagen (1994:419) om
brottsofferfond.
BESLUT I ÖVRIGA FRÅGOR, SKADESTÅND M. M.
- Big Puff skall utge skadestånd till målsägande med 3 000 kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635)
från den 6 mars 2007 till dess betalning sker.
- Kostnaden för försvaret och målsägandebiträdet skall stanna på staten.
Citera
2007-03-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Hur väl insatt är du i juridik?
Då kommer jag allså få betala dagsböter, skadestånd, brottsofferfonden och det belopp han begärt för läkarundersökning osv?
Det går alltså inte till rättegång i detta fall?

Om jag nekar och förlorar, kommer det bli högre kostnader för mig då?

Tack för ditt svar.
Citera
2007-03-06, 23:40
Medlem
carass avatar
Nja, jag är inte helt juridisk insatt, utan mitt svar kommer snarare från jämförelser med liknande rättsfall.

Som sagt, kan du neka och ta det till rättegång i tingsrätten. Låt säga att målsägandes berättelse är trovärdig och den tas till bevisningen tillsammans med vittnes berättelse.

Du kan då yrka att brottsrubriceringen skall ändras till ringa misshandel på grund av att brottet föregåtts av en provokation från målsägande. Du är känslig för fysisk beröring och upplevde dig trängd och provocerad när målsägande tog tag i dig. Du antog att målsägande hade för avsikt att skada dig och därför handlade du i nödvärn.

Du tilldelade målsägande ett slag med öppen hand. Inte med knytnäve.

Dessutom skall din försvarsadvokat yrka på att slippa betala skadestånd för kränkning eftersom du blivit provocerad.

Misshandeln inte ska bedömas som särskilt allvarlig. Möjligen döma misshandel som ringa.

2 kap 3 § skadeståndslagen stadgar skadeståndsskyldighet för den som allvarligt kränker annan genom brott som innefattar ett angrepp på dennes person, frihet, frid eller ära.
Av förarbetena till bestämmelsen framgår att lagstiftaren ansett att kränkningsersättning i normalfallet inte ska utgå vid misshandel som bedömts som ringa.

I normalfallet brukar kränkningsersättning ligga på 5 000 kr, sveda och värk vid misshandel 3 000 kr.
Citera
2007-03-06, 23:52
Medlem
Citat:
Nja, jag är inte helt juridisk insatt, utan mitt svar kommer snarare från jämförelser med liknande rättsfall.

Som sagt, kan du neka och ta det till rättegång i tingsrätten. Låt säga att målsägandes berättelse är trovärdig och den tas till bevisningen tillsammans med vittnes berättelse.

Du kan då yrka att brottsrubriceringen skall ändras till ringa misshandel på grund av att brottet föregåtts av en provokation från målsägande. Du är känslig för fysisk beröring och upplevde dig trängd och provocerad när målsägande tog tag i dig. Du antog att målsägande hade för avsikt att skada dig och därför handlade du i nödvärn.

Du tilldelade målsägande ett slag med öppen hand. Inte med knytnäve.

Dessutom skall din försvarsadvokat yrka på att slippa betala skadestånd för kränkning eftersom du blivit provocerad.

Misshandeln inte ska bedömas som särskilt allvarlig. Möjligen döma misshandel som ringa.

2 kap 3 § skadeståndslagen stadgar skadeståndsskyldighet för den som allvarligt kränker annan genom brott som innefattar ett angrepp på dennes person, frihet, frid eller ära.
Av förarbetena till bestämmelsen framgår att lagstiftaren ansett att kränkningsersättning i normalfallet inte ska utgå vid misshandel som bedömts som ringa.

I normalfallet brukar kränkningsersättning ligga på 5 000 kr, sveda och värk vid misshandel 3 000 kr.
Iofs har jag inte mycket val, jag ogillar rättegångar så otroligt mycket, så det får nog bli att jag erkänner.

Du/eller någon annan har inte koll på om man kan ringa någonstans och få juridiska svar utav en advokat?
Nekade förfrågan om det från första början, men skulle vilja ställa lite frågor över telefon.
Citera
2007-03-07, 00:06
Medlem
carass avatar
sökning på Google ger bland annat denna träff:
www.juristjouren.se

dit kan du ringa och få svar på frågor. enligt webbsidan kostar samtalet 23 öre/min
Citera
2007-03-07, 00:09
Medlem
Citat:
sökning på Google ger bland annat denna träff:
www.juristjouren.se

dit kan du ringa och få svar på frågor. enligt webbsidan kostar samtalet 23 öre/min
Perfekt och öppet dygnet runt.
Citera
2007-03-07, 09:58
Medlem
Astral-Warriors avatar
Det är för det första inte helt säkert att du kommer undan med ett strafföreläggande även om du erkänner eftersom misshandel är ett relativt grovt brott.

Har du någon tidigare dom i bagaget? I sådant fall finns det nog risk för rättegång då inte fängelsestraff är uppenbart uteslutet.
Citera
2007-03-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astral-Warrior
Det är för det första inte helt säkert att du kommer undan med ett strafföreläggande även om du erkänner eftersom misshandel är ett relativt grovt brott.

Har du någon tidigare dom i bagaget? I sådant fall finns det nog risk för rättegång då inte fängelsestraff är uppenbart uteslutet.
Jo kommer bli strafföreläggande om jag erkänner, det sa dom iallfall.

Nej ingen tidigare dom.

Jag kommer erkänna, känns jävligt vrickat, då jag inte minns ett smack
Citera
2007-03-28, 18:27
Medlem
Fists avatar
du kanske kommer få ett par timmars samhälls tjänst och nån 1000lapp i böter, mer blir det nog inte.
Citera
2007-03-28, 22:50
Medlem
Citat:

Riktigt snygg uppställning som du kopierat från någon dom någonstans....blir väl mer trovärdigt så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in