2007-03-06, 12:03
Bannlyst
Måste man använda spoiler-taggarna när man skriver om vad som hänt i ett avsnitt? Okej om man sitter på info om vad som ska hända i nästa avsnitt, men när ett avsnitt redan är sänt behöver man väl inte använda sig av spoiler-taggarna?
Citera
2007-03-06, 12:28
Medlem
jalouxs avatar
Jag tycker att folk borde ha så mycket vett att de fattar att en forumtråd om en serie alltid kommer att diskutera det mest nyligen inträffade och det mest aktuella. Folk som exempelvis följer Lost i på TV4 och sedan klagar på bristen på spoilers i Lost-tråden har jag ingen förståelse för.

Även i det fall då det bara är så att man bara inte laddat ner det senaste avsittet så får man helt enkelt också skylla sig själv, sådan koll tycker jag man får förväntas ha om det nu är en serie man följer ganska slaviskt. Sedan tycker jag i och för sig att gränsen får gå när man diskuterar trailers av nästa avsnitt.
Citera
2007-03-06, 12:53
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Måste man använda spoiler-taggarna när man skriver om vad som hänt i ett avsnitt? Okej om man sitter på info om vad som ska hända i nästa avsnitt, men när ett avsnitt redan är sänt behöver man väl inte använda sig av spoiler-taggarna?

Reglerna lyder:
0.7. Använd spoilerfunktion när du publicerar känslig information
När man postar inlägg som avslöjar information som kan förstöra för andra användare ska forumets inbyggda spoilerfunktion användas.Exempel på sådan information är att avslöja vinnaren i en tävling f öre det officiella tillkännagivandet eller slutet på en film/bok. Allt sådant bör döljas så att det står läsaren helt fritt att välja om han/hon önskar läsa denna. Man ska inte behöva riskera att l äsa spoilers av misstag. Endast i liknande fall som i exemplet ovan får spoilerfunktionen användas.

Blir ju lite subjektivt men det är nog upp till var och en vad som ryms i skrivelsen. Finns det 3-4 sidor där avsnittet debatteras öppet så är det nog ganska fritt fram medan ifall du är först på plats och vill snacka om ett avsnitt så är nog spoiler att föredra.
Citera
2007-03-06, 13:09
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=418410
Citera
2007-03-06, 13:19
Bannlyst
Jag tyder reglerna som så att det är helt ok att tala öppet om det som hänt, men det som ännu ej hänt ska döljas med spoilertaggar.

M.a.o borde man kunna prata om gårdagens Prison Break-avsnitt och händelserna i det utan att behöva gömma det.
Citera
2007-03-06, 13:24
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Jag tyder reglerna som så att det är helt ok att tala öppet om det som hänt, men det som ännu ej hänt ska döljas med spoilertaggar.

M.a.o borde man kunna prata om gårdagens Prison Break-avsnitt och händelserna i det utan att behöva gömma det.

Jag tycker att man ska använda spoilers när du funderar på ifall du ska använda spoilers...

Alltså hellre fria än fälla, eller som i det här fallet, hellre spoilertagga än inte.
Citera
2007-03-06, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag tycker att man ska använda spoilers när du funderar på ifall du ska använda spoilers...

Alltså hellre fria än fälla, eller som i det här fallet, hellre spoilertagga än inte.

Jag funderade aldrig på att använda spoiler-tagarna. Jag menar, om vi diskuterar händelserna i Rederiet säsong 2, ska man använda sig av Spoiler-tagar då med?
Citera
2007-03-06, 13:42
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Jag funderade aldrig på att använda spoiler-tagarna. Jag menar, om vi diskuterar händelserna i Rederiet säsong 2, ska man använda sig av Spoiler-tagar då med?

Som sagt, det är subjektivt och jag antar att det är upp till den som skriver inlägget att känna av läget. Det är en sån enkel grej att lägga till en spoilertag för just tv avsnitt så varför inte, speciellt när det gäller dom senaste avsnitten eller senaste säsongen av en serie.
Citera
2007-03-06, 15:43
Medlem
Gromnas avatar
Regeln borde omformuleras. "När man postar inlägg som avslöjar information som kan förstöra för andra användare ska forumets inbyggda spoilerfunktion användas". Detta betyder att man alltid måste använda spoiler-funktionen, då alla på Flashback inte har sett alla serier eller filmer, oavsett hur gamla filmerna/avsnitten är.

Ska jag börja se serien "Sanford & Son" som jag inte sett förut, vill jag naturligtvis inte veta vad som ska hända. Enligt regeln för spoiler-funktionen måste alla som sett denna serie från 70-talet använda sig av spoiler-funktionen, så jag kan läsa de inlägg som inte avslöjar något av handlingen.

Detta är helt befängt! I TV och TV-serier bör det räcka med att använda sig av spoiler-funktionen så länge avsnittet inte sänts. Går serien även i Sverige, fast den svenska kanalen ligger ett halvår bakom, då får man starta en ny tråd. Har även gjorts på det sättet i en del fall. Men när avsnittet har visats, låt oss säga i USA eftersom det är serier därifrån de flesta följer, är det fritt att snacka om just det avsnittet utan att använda sig av spoiler-funktionen. Väljer man att läsa de nya inläggen när man ännu inte sett senaste avsnittet får man skylla sig själv, och ska inte komma och klaga för att spoiler inte användes.

När det gäller filmer är det lite svårare att avgöra när man fritt kan skriva om filmen utan spoiler-funktionen. Man kan väl ha som regel att en tråd som handlar allmänt om filmen, ska alla "kritiska avslöjanden" skrivas som spoiler. Alltså hur filmen slutar, vem som är mördaren eller liknande. Sedan finns det även trådar som handlar om just slutet av en film, där man kanske vill ha något förklarat. Det framgår oftast i rubriken, och då är det bara för den som tänker se filmen att hålla sig undan om man inte vill ha något avslöjat.

Men som sagt, en omformulering av regeln är på sin plats.
Citera
2007-03-07, 11:28
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Nu är det ju så att många laddar hem ett avsnitt av exempel Prison Break , det avsnittet vissas mycket senare på televison.

Men i vilket fall som helst ska spoiler användas.

Men man kan dra en gräns mellan spoiler och vad filmen/avsnittet handlar om.
Citera
2007-03-07, 11:30
Medlem
Flärps avatar
Bör man inte klassas som idiot om man går in och läser den officiella tråden om sin favoritserie när man inte ens själv har sett senaste avsnittet?

Spoilertaggar bör inte vara nödvändiga när man diskuterar det senaste avsnittet, imo.
Citera
2007-03-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Väljer man att läsa de nya inläggen när man ännu inte sett senaste avsnittet får man skylla sig själv, och ska inte komma och klaga för att spoiler inte användes.
Men tänk om man vill diskutera andra saker i Prison Break än sista avsnittet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in