2007-03-06, 12:03
Medlem
D3ans avatar
Jag har i nuläget en hel del kommunikation med en myndighet, detta är inte alls roligt och jag har märkt att jag får olika svar beroende på vem jag pratar med. Detta är såklart inte ok, därför tänker jag nu spela in samtalen.
är detta lagligt?
min tanke är att påpeka att samtalet spelas in och att jag kräver korrekt information och att det ska hellre passa mig vidare till någon som kan besvara mig än att ge mig felaktiga svar.
Citera
2007-03-06, 12:18
Medlem
sisususis avatar
Helt lagligt att spela in ett samtal mellan dig och en annan person eller myndighet. Nämn inte att du spelar in det, myndigheten blir helt omöjlig och ha att göra med i det fallet.
Citera
2007-03-06, 12:22
Medlem
grens avatar
Det är som sagt lagligt att spela in samtal där du är en av parterna. Du behöver inte upplysa den andra parten om att du spelar in samtalet.
Citera
2007-03-06, 12:26
Medlem
sisususis avatar
Tala in datum och klockslag just när du ringer upp för att ha koll senare.
Citera
2007-03-06, 12:26
Medlem
Smörjmedels avatar
Man har alltid rätt att splea in vilka samtal som helst så länge det är man själv som gör det och man är närvarande.

Man får däremot inte spela in tex ett möte som man närvarar vid och sedan gå iväg och lämna kvar mikrofonen.
Citera
2007-03-06, 12:30
Medlem
D3ans avatar
men anledningen till att jag spelar in det är för att jag eventuellt kan ha nytta av detta i senare läge, men också för att de ska vara medvetna om att vad de säger kan komma att granskas vid senare tillfällen så de är nogranna med att de ger mig korrekt information från början.
jag märker en slapphet och ignorans från deras sida, att påpeka inspelning kanske kan få dom att faktiskt se till att dom ger mig korrekt info från början.
men detta kanske får motsatt effekt?
Citera
2007-03-06, 13:24
Medlem
sisususis avatar
Tro mig om du säger till dem att du spelar in är du körd.
Citera
2007-03-06, 13:41
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
ok då gör ja inte de...
Citera
2007-03-06, 13:57
Bannlyst
Citat:

Why ?
Citera
2007-03-06, 14:14
Medlem
sisususis avatar
Vill du bli skickad mellan olika nr i växeln tills du tröttnar så varsågod.
Citera
2007-03-06, 14:30
Medlem
Troligtvis inte, efterssom du ju just spelar in även det. Myndighet har stränga krav på hur allmänjönnson ska hanteras.

Det beror på ditt syfte. Vill du att de stramar upp sig så säger du att samtalet spelas in. Vill du ha det för din egen säkerhet eller för att du hoppas att de ska ge fel information säger du inget.

Citat:
Tala in datum och klockslag just när du ringer upp för att ha koll senare.
Fröken ur tillhandahåller automatisk sådan tjänst om du nu ändå orkat koppla telefonen till datorn.
Citera
2007-03-06, 15:00
Medlem
Jättelagligt. det har tom. i rättegångar används olagligt inspelade samtal, dvs. samtal där en tredje part lyssnat på två andra personers samtal med buggningsutrustning utan tillstånd, som bevis för att frige en åtalad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in