2007-03-04, 19:16
Medlem
FreedomOfSpeechs avatar
Tjoo!

Då är det så att vi nydligen köpt ett hus mer ute på landet, där det förekommer vilda katter (jävla sommargäster som dumpar katterna vid sensommaren).

Nu har vi märkt att då dessa vildkatter (särkillt okastrerade hankatter) springer runt och markerar på huset, på cyklar o lite överallt.
Och det luktar fan!

Vad har ni för idéer på att fånga in dessa katter? Egna erfarenheter?

Alternativ 1.
Ta reda på vad grannarna har för katter och sedan skjuta okända katter med luftgevär.

Alternativ 2.
Bygga någon form av anordning för att fång in dem.
Jag har då kommit på idéen att iochmed vi har en stor metallbur (2,5m åt alla hållen) så tänkte jag att man med en form av elektromagnet och en rörelse detekort fånga in dem i buren med lockbete (katterna bör vara hyffsat hungriga nu på vintern) Risken är att det kommer in en älg, björne eller annat då det även finns sånna här..

Hjälp mig med idéer!

//Markus
Citera
2007-03-04, 19:42
Medlem
kan avlivning vara ett alternativ ? om inte, prova med som du skrev att fånga in katterna och kör släpp iväg dom ett par mil från erat hus.
Citera
2007-03-04, 19:58
Medlem
Hanssons avatar
Är väl säkrast att kolla med grannarna först. Kom någon ny in flyttad och fingrade på min katt skulle han lätt få smaka på studsarn
Citera
2007-03-04, 21:27
Medlem
Finns kattfällor att köpa, är avlånga i trä med en gallerlucka i ena änden. Lägger du mat i och när katten går in fälls luckan ner. Min katt satt fast i en sån 2 dygn för att dom inte kollade, så skaffar du sån, kolla den minst två gånger per dag! Och be grannarna sätta halsband på sina, så låter du bli att avliva dom med halsband helt enkelt, och säg det till grannarna, att du avlivar alla utan halsband. Så är det ju upp till dom.
Citera
2007-03-05, 08:17
Medlem
FreedomOfSpeechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansson

Är väl säkrast att kolla med grannarna först. Kom någon ny in flyttad och fingrade på min katt skulle han lätt få smaka på studsarn

Vi har kollat med de grannarna som bor där åretrunt om vilka som är deras.

Citat:
Ursprungligen postat av Tätte
Finns kattfällor att köpa, är avlånga i trä med en gallerlucka i ena änden. Lägger du mat i och när katten går in fälls luckan ner. Min katt satt fast i en sån 2 dygn för att dom inte kollade, så skaffar du sån, kolla den minst två gånger per dag! Och be grannarna sätta halsband på sina, så låter du bli att avliva dom med halsband helt enkelt, och säg det till grannarna, att du avlivar alla utan halsband. Så är det ju upp till dom.

Har nu beställt en kattfälla, verkade bra, 350kr är det värt, om den funkar..
Citera
2007-03-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech
Har nu beställt en kattfälla, verkade bra, 350kr är det värt, om den funkar..

Ja dom funkar, saken är bara den att dom fångar kanske saker du inte vill fånga. Som fåglar tex...
Citera
2007-03-05, 16:08
Medlem
Tjohildas avatar
Om du fångar och avlivar katter så hoppas jag verkligen du stöter på en vårhungrig björn, din jävla mördare!
Citera
2007-03-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Om du fångar och avlivar katter så hoppas jag verkligen du stöter på en vårhungrig björn, din jävla mördare!

Det är väl för fan bättre att han avlivar dom än att dom ska fortsätta leva sitt vilda kanske inte alltid så bra liv? Ett dött djur lider inte!
Citera
2007-03-07, 20:14
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Vad är det för fel med att döda vilda katter?
Citera
2007-03-08, 19:20
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ta reda på vad grannarna har för katter och sedan skjuta okända katter med luftgevär.
Det är inte speciellt intelligent att skjuta katter med luftgevär, det är djurplågeri på hög nivå!
Citat:
Bygga någon form av anordning för att fång in dem.
Vad ska du göra med dem sedan? Sparka ihjäl dem? Dränka dem?
Citera
2007-03-09, 15:58
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tätte
Och be grannarna sätta halsband på sina, så låter du bli att avliva dom med halsband helt enkelt, och säg det till grannarna, att du avlivar alla utan halsband.

För det första så vandrar katter långa sträckor nu på våren när det är parningstid. Så om Du inte tänker kolla med alla grannar inom ett par mils avstånd så riskerar Du att fånga någons husdjur.

Under dessa långa vandringar är det heller inte ovanligt att katterna magrar en hel del eftersom all tid går åt till att leta partner och fortplanta sig. Vissa blessyrer efter slagsmål är heller inte ovanliga. M.a.o. så kan det vara svårare än man kan tro att skilja en helt frisk och välmående katt med ett hem från en vild och hemlös dito.

Lita heller inte på halsband som identifierare. Vi är många kattägare som bara låter märka våra katter med tatueringen i örat eller RFID-chipen. Chipläsare gissar jag att Du inte har tillgång till, så tänkte Du ta med katterna till en veterinär och kolla, eller?
Citera
2007-03-09, 16:45
Medlem
kutta dem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här